Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bootcamp försvann vid MLinstallation


jan.s

Rekommendera Poster

Kanske jag varit i det blå skåpet..Hade SL + Bootcamp (XP) men ville testa ML. Så jag skapade en partition till med ipartition och installerade ML från ett usbminne. Både SL och ML funkar men Bottcamp har försvunnit, ses inte vid alttryckning och om jag väljer den via systeminställninga-startskiva i SL så får jag nu meddelande om 'no bootable system'. Så vad gör jag ? Måste jag ominstallera XP från SL ? ML stöder bara w7. Tror ni att EFI kan hjälpa ? Har många appls under XP så det är inte gjort i enhandvändning att börja oninstallera..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför XP ?

 

Det kommer att förlora allt stöd M-L Har stöd för W7 & kommande W8

 

fins det något som gör att du inte kan byta bort XP särskilt arbete som endast fins till XP ?

 

trodde inte det användes i Bootcamp längre överhuvudtaget !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såklart att jag inte skulle köra XP om svågerns jobbpgm stöds av nyare versioner, programvaran är osupportad sedan 10 år, det är jag som är supporten :-).Tyvärr var inte det frågan..som var om jag kan rädda XPbooten..oroligoledsen.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju trixigt detta, för ML skapar ju en återställningspartition också. Nu vet jag inte hur iPartition fungerar för jag har aldrig använt det, men det kan ju vara så att i värsta fall får du tömma datorn, installera om SL och sen Bootcamp och strunta i ML... Eller så kan du köra XP via Virtual Box, som är gratis.. Fungerar ok.. vill du ha bättre fart så VM Ware Fusion eller Parallells.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag tog en biltur och funderade ...och kom fram till samma sak som du..Formattera hdd, installerar SL (inte från min Superduperkopia som är onödigt 'tung' sedan Bootcamp). Vill inte köra under osx, min mini har några år på nacken iofs 4 gb men jag tycker det blir lite segt. Detta med XP är halvkul..Kör min macbook med W7 (bootcamp) med XP som gäst mha vmware player. Har man W7 pro ingår XPgästen under pro. Men tack för tipsen..

Kom att tänka på en liten tecknad historia. 'Idag träffade jag en ung, trevlig kille'. 'Vad är din definition på en ung, trevlig kille?'. 'En i min ålder som tycker som jag'.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Puh, äntligen klar. Då uppstår frågan..CCC och Superduper kan klona och skapa en extern bootbar kopia av mitt OS Xsystem. Har någon erfarenhet av tex Clonezilla för att skapa en kopia av en disk ? Dvs en OS X partition och Bootcamp ? Eller finns det något annat program att rekommendera ? Eller något annat tips ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar mig själv. Det jag har gjort är att jag tagit backup på os x med Superduper, På bootcamp med Norton Ghost. Spara några timmar iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...