Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Passbook för företagaren


MacSunzet

Rekommendera Poster

Jag är egen företagare och tycker att Passbook som kommer med iOS6 verkar som en spännande funktion.

Funderar dock på:

• Vilken typ av utvecklande kunskap bör jag vända mig till? Vilka program behövs, som personen/företaget måste behärska?

• Vilka är samarbetspartnerna för en sån funktion - Banker, Pay-pal etc?

• Måste Apple vara med och "godkänna" appen?

 

Jobbar själv mycket grafiskt och skulle därför vilja göra grundarbetet med layouten själv.

Har dock ingen som helst erfarenhet av mobil layout, än mindre appar.

Var kan jag hitta kurser och tutorials ang. att lära mig det?

Känner att jag skulle behöva denna kunskap för att hänga med i utvecklingen.

 

Kan Passbook även ha presentkort för typ prenumerationer. Tex att man får påminnelse om förnyelse av prenumeration (på tex MacWorld...)

 

Slutligen - eftersom jag inte visste nåt om såna här typer av app innan:

Vilka svenska storföretag (H&M, ICA, SAS, Volvo...mm) har denna app?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarar själv på en av mina frågor:

 

Enligt uppgifter på nätet är det

"inget svensk företag som har gått ut med information angående passbook men som vanligt bör vi inte förvänta oss att det implementeras i det svenska samhället på ett tag".

 

Finns det nåt generellt med att företag i Sverige (med eller utan svensk ägo) sent ute?

Har vi inte utvecklare eller vågar de inte satsa?

Tänker mest att om jag som småföretagare går ut och integrerar mig med Passbook innan storföretag som Statoil, H&M, McDonalds, IKEA etc..

Å andra sidan kan ju utvecklingen dröja, och min budget inte tillåta något sådant, men det skadar ju inte att kolla upp och vara i framkant när/ifall hypen kommer och är lukrativ även för små företag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är mer information om detta.. http://www.quora.com/Passbook-iOS-app/How-will-Apples-new-mobile-wallet-Passbook-impact-other-mobile-wallets

 

Passport är en "digital plånbok", som också består av ett antal API:er - alltså kodbibliotek - för hanteringen av informationen. Dessa kodbibliotek kan man anropa och använda från andra app:ar.

 

"• Vilken typ av utvecklande kunskap bör jag vända mig till? Vilka program behövs, som personen/företaget måste behärska?"

Svar: En som kan programmera för iOS. Det är Apples vanliga utvecklingsplattform för iOS som behövs.

Här finns mer information: https://developer.apple.com/devcenter/ios/index.action

 

"• Vilka är samarbetspartnerna för en sån funktion - Banker, Pay-pal etc? "

 

Vem som helst som vill hantera biljetter och betalningar via Passbook, det kan absolut vara banker, Pay-pal, kreditkort... men även leverantörer som flygbolag, teatrar, caféer.. Starbucks är ju ett exempel som redan finns förberedelse för.

 

"• Måste Apple vara med och "godkänna" appen? "

 

Gör man en app som ska kommunicera med Passbook så gäller samma som för alla andra app:ar till iOS - nämligen att Apple går igenom den innan den släpps på iTunes App Store.

 

"Vilka svenska storföretag (H&M, ICA, SAS, Volvo...mm) har denna app? "

 

Ingen eftersom iOS6 med Passbook inte är släppt på marknaden än..

Det pågår säkert utveckling av app:ar som kommer att använda Passbook och dessa nya kodbibliotek i iOS, men än så länge är inget släppt vad jag vet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...