Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Parallels eller Bootcamp först?


TKVF

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt en ny mac, min första... Köpte Parallels och laddar ner WIndows 8, för att köra lite skolprogram i. Undrar om man kan köra samma Windows i både Parallels och BC. Och hur gör man rent praktiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska installera Windows med hjälp av BootCamp först. När det är klart installerar du Parallells och låter Parallells använda samma Windowspartition som du installerade med BootCamp.

 

Brukar vara ganska enkelt. Det finns flera trådar om det här om du letar, annars får du kanske utförligare svar snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är bättre att bestämma sig för Boot Camps eller Parallells, därför att det tar utrymme i hårddisken att köra båda. Det går utmärkt att köra Parallells utan en Boot Camp partition, då kör man Windows 8 i en stor fil som fungerar som en skivavbild kan man säga. Som en "hårddisk inuti hårddisken", och man slipper ställa in Boot Camp.

Boot Camp kan ge en viss prestandaförbättring, men det går inte långsamt i Parallels så skillnaden menar jag är försumbar för de allra flesta tillämpningarna. När jag bytte till Mac från Windows så körde jag Parallels i Mac tills jag hade ersatt mina Windows-program med Mac-program, och jag tyckte Parallells i Macen var snabbare än min Windows-dator...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan så att jag stiger på detta tåget också...

Så man behöver inte installera via Bootcamp, räcker att köpa Parrallells och hitta nån Windowsskiva typ XP eller likn.. låter bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Väcker liv i en sovande tråd...

 

Någon som vet om datorn måste jobba hårdare om man kör Parallels från en BT partition?

Har en kund vars fläktar (MBA late 2012, i7 med 8gb ram) drar igång på full speta när han jobbar i windows.

Han kör ML, Parallels 8 och Win 7 Pro (64bit) som gäst. Han kör windows som eget fönster på helskärm och bläddrar därmed genom skrivborden.

 

 

Läst på nätet att många upplever problem med att Parallels drar >100% CPU, och jag har testat många av de fixar som finns.

Däremot har ingen skrivit ut om det är någon skillnad på att bara köra en ren VM eller en VM baserad på en BT partition.

 

Någon mer lite erfarenhet?

 

:propellerbaver:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är bättre att bestämma sig för Boot Camps eller Parallells, därför att det tar utrymme i hårddisken att köra båda. Det går utmärkt att köra Parallells utan en Boot Camp partition, då kör man Windows 8 i en stor fil som fungerar som en skivavbild kan man säga. Som en "hårddisk inuti hårddisken", och man slipper ställa in Boot Camp.

Boot Camp kan ge en viss prestandaförbättring, men det går inte långsamt i Parallels så skillnaden menar jag är försumbar för de allra flesta tillämpningarna. När jag bytte till Mac från Windows så körde jag Parallels i Mac tills jag hade ersatt mina Windows-program med Mac-program, och jag tyckte Parallells i Macen var snabbare än min Windows-dator...

 

 

Håller med. Är det inga riktiga muskelprogram som kräver max prestanda du kör, så är Boot Camp bara besvärligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...