Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vissa av MacBookens tangenter har slutat fungera


Daniela

Rekommendera Poster

Hej!

 

Igår, utan förvarning började tangenter på MacBooken lägga av. En stund tidigare använde jag den som vanligt, nästa gång jag skulle använda den gick det inte så bra.

 

De icke fungerande tangenterna följer alltså ett mönster. Ex fungerar inte 2. Då fungerar inte heller W, S och Z. 3 fungerar inte heller och därmed inte E, D och C. Ytterligare två tangenter följer samma mönster längre till höger på tangentbordet. Vad kan utläsas av detta mönster?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Jag kan inte göra någon komplex analys av mönstret annat än att det motsvarar det en skada/glapp på någon nivå i kretsarna. M.a.o. är min "avancerade" slutsats att tangentbordet håller på att ge upp. Hur gammal är datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska testa det Poca. Men jag hyser inte så mycket hopp.

 

Ja, anonymacy, det är väl det jag var lite orolig för. Mest troligt är det väl så. Den är inköpt första halvan 2008, så den har ju några år på nacken. Man måste byta hela top caset för att få nytt tangentbord eller hur? Och kan skadan i värsta fall ligga djupare så att det inte hjälper?

 

Kom på att topcaset byttes ut pga att de spruckit i kanten (vilket har skett igen). Tror det byttes 2009, när exakt minns jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu kommer jag inte ens in på den, för jag har lösen på den. Får väl koppla in ett extern tangentbord så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Ska testa det Poca. Men jag hyser inte så mycket hopp.

 

Ja, anonymacy, det är väl det jag var lite orolig för. Mest troligt är det väl så. Den är inköpt första halvan 2008, så den har ju några år på nacken. Man måste byta hela rop vaser för att få nytt tangentbord eller hur? Och kan skadan i värsta fall ligga djupare så att det inte hjälper?

 

"rop vaser"? Är det här Göteborska? Inser att det var länge sedan jag bodde i Göteborg nu... :)

 

Svårt att säga från min sida. Det kan ju som sagt vara värt att testa det som Poca föreslår.

 

Jag är mer skolad i människokroppens anatomi. Tappar man känseln i ett finger är det en perifer nervskada, tappar man känseln i höger sida sitter skadan i ryggmärgen och tappar man förmågan att känna smärta sitter felet i huvudet. (Inte världens bästa liknelse). I det här fallet tänker jag mig att vi pratar motsvarigheten till en huvudnerv/ryggmärg. Förhoppningsvis bara fel på anslutningen mellan tangentbordet till moderkortet. Gissningsvis skulle det hjälpa att bara byta tangentbordet... Kanske kan det hjälpa att bara skruva upp datorn, pilla lite på kontakten tangentbord-moderkort men inte säkert att det är särskilt lätt att komma åt...

 

EDIT: Jag tror alltså att de borde hjälpa att byta Topcase (alltså tangentbordet + lite till). Man kan ju fråga en verkstad vad det kostar att byta Topcase, misstänker att det går på ca 1500:- och sedan kommer ju frågan om man tycker det är värt det på en så pass gammal burk. Min brorsa jobbar med Mac (och delvis reparationer) i Göteborg, kan fråga han om priset...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

ps. Har datorn någon gång blivit utsatt för några "incidenter"? Tryck från ovan eller undersida, smällar, fukt? Har du någon gång bytt batteri? Hur bra känns batteriet idag? ds.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha! Jag uppdaterade efteråt, ;-) Topcaset så klart. Och det är som sagt bytt 2009 pga spricka, vilket borde innebära att tangentbordet blev nytt då också.

 

Får väl se om jag kan pilla isär eländet. Jag lyckades byta hårddisk i min iBook så då kan det här inte vara så svårt. Kanske.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Haha! Jag uppdaterade efteråt, ;-) Topcaset så klart. Och det är som sagt bytt 2009 pga spricka, vilket borde innebära att tangentbordet blev nytt då också.

 

Får väl se om jag kan pilla isär eländet. Jag lyckades byta hårddisk i min iBook så då kan det här inte vara så svårt. Kanske.

 

Ah! Rop vaser - Top Caset. Anande ju rätt hårt att det var en felskrivning men lyckades inte dechiffrera... :)

 

Ja, när man har en sån gammal trotjänare som du har så riskerar man ju inte så mycket om man själv bestämmer sig för att själv leka datorkirurg, så upp med raringen på operationsbordet! ;) Glöm inte backupen bara! Finns rätt mycket bra guider för i princip alla Mac-datormodeller och scenarior på Youtube...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min backup-lösning är nog att helt enkelt plocka ut hårddisken i såna fall.

 

Jodå. Tangentbordet fick vatten på sig, tror det finns en hysterisk tråd om det här någonstans. Men detta hände för ganska exakt två år sedan. Borde nästan vara preskriberat. Och har för mig att det var på högersida, mest nertill. Men kanske har det nåt med det att göra ändå.

 

Nytt batteri, men det är nog ett år sedan det gamla pajjade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Ah. Vattnet kan nog vara boven i dramat ändå... En liten fuktskada kan starta en korrosions-process och när den sedan engagerar tex. en kontaktyta eller någon del av en krets i topcaset så får man symtomen du beskriver. Man kanske kan säga att det är både bra och dåliga nyheter? Bra såtillvida att du inte behöver vara orolig för att skadan sitter djupare, använder du datorn mest hemma så kanske det inte gör så mycket att använda externt tangentbord när inte datorns vill vara med o leka? Nåväl - lycka till med skruvandet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag överlever med ett externt tangentbord, iaf ett tag. Ska ringa mitt försäkringsbolag och fråga vad de ger mig för en fyra år gammal MacBook. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte ett nytt trådlöst tangentbord idag. (Pissdyrt, men vi låtsas det var värt det.)

 

1. På väg hem inser jag att jag trots det nya tangentbordet befinner mig i ett läge där jag inte kommer någonstans. Datorn är låst med lösen och då kommer jag inte åt att aktivera bluetooth på den. Och det är ju ganska nödvändigt för tangentbordets skull...

 

2. När jag läser lite noggrannare på specifikationerna på förpackningen står det att tangentbordet kräver minst 10.6.8. Jag själv kör nog bara 10.5.9.

 

 

Kan man med säkerhet säga att det inte fungerar med 10.5.9?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit smartare att köpt ett trådat tangentbord, mindre bekymmer med dem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit smartare att köpt ett trådat tangentbord, mindre bekymmer med dem

 

Kanske. Men nu räcker det med att ha en laptop som ens kräver ett externt tangentbord. Mer besvär eller inte, så föredrar jag det trådlösa. Dessutom är det trådande tangentbordet större. Iaf det Macforum hade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så att du råkat få en ny spricka i tangentbordet? whistling.gif Då byts det ju kostnadsfritt.

Dock har jag för mig att datorn får vara max fyra år gammal för att kvalitetsprogrammet fortfarande ska gälla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så att du råkat få en ny spricka i tangentbordet? whistling.gif Då byts det ju kostnadsfritt.

Dock har jag för mig att datorn får vara max fyra år gammal för att kvalitetsprogrammet fortfarande ska gälla.

Jodå. Har en ny spricka. Den har nog varit där ett år. En liten bit som lossnat. Orkade inte br mig. Nu är det ju lätt att vara efterklok. ;-)

Min MacBook är ungefär 4 1/2 år, så det är förmodligen kört.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte säkert, ta maskinen under armen och knata iväg till Apple.

 

Har du inte försökt så vet du ju inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen, tack! Gör det senare idag! Googlar lite igår och det var andra med nästan lika gammal dator som jag har, som fått top caset utbytt. Mitt är ju bytt en gång redan, så lite irriterande att det nya också sprack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såg att det finns nya topcase på Ebay för knappt 700kr inkl frakt: http://www.ebay.com/itm/NEW-MACBOOK-13-A1181-965-TOP-CASE-Keyboard-Nordic-North-Europe-Swedish-Danish-/140802811623?pt=PCA_Mice_Trackballs&hash=item20c88066e7

 

Du verkar inte rädd för att skruva, så det kan kanske vara ett alternativ om det inte går under Apples utbytesprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...