Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

uppdatera iphone


mattiano

Rekommendera Poster

Hej.jag ska hjälpa en kompis att uppdatera sin iphone men kommer inte ihåg hur det var.

Jag undrar om hur det är med att uppdatera en iphone 4 från 4.2.1 till 5.1.1. kommer allt och försvinna eller inte? Och kan man koppla in den i vilken dator som helst och sen bara trycka på leta efter uppdatering? Eller måste man synka den till sin dator och sen uppdatera och sen lägga tillbaka allt?

Tack i förväg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill behålla sakerna på iphonen så får ni göra en säkerhetskopia i iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

måste man verkligen det eftersom man har alternativet leta efter uppdatering/uppdatera eller återställ? Fast jag kommer inte ihåg hur det var från 4 till 5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill behålla informationen i telefonen så kan du inte koppla den till vilken dator som helst, utan du kopplar den till den dator som har det iTunes-bibliotek som telefonen är synkad med. Itunes kommer att ladda ner uppdateringen, innan uppdateringen installeras så kommer iTunes att återställa iPhone - detta raderar informationen på telefonen - sedan installeras det nya operativsystemet och informationen synkas tillbaks till telefonen från iTunes-biblioteket.

 

Från 5:an är det annorlunda, då uppdaterar man i delar istället för byter ut hela iOS mot ett nytt, och från 5:an kan man också uppdatera direkt i telefonen utan att gå via en dator, det räcker med att telefonen är inkopplad i ett WiFi-nät. Men från 4 till 5 så går inte det, utan det kom först med 5:an. Så från 5 till 6 kommer man att kunna göra så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket. Jag vet hur det är på 5 men jag kom inte ihåg hur det var Från 4.2.1 till 5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar också om man tar en säkerhetskopia via iTunes med 4.2.1 kommer man att kunna använda den till att återställa i 5.1 eller 6.0? Kommer allt och sparas ner i säkerhetskopian?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Emersons husse

Inför uppdateringen till Ios6 läser jag att Telia rekommenderar att man säkerhetskopierar via ITunes. Räcker det inte med att man gör det via ICloud? Måste man gå via ITunes för att kunna uppdatera????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inför uppdateringen till Ios6 läser jag att Telia rekommenderar att man säkerhetskopierar via ITunes. Räcker det inte med att man gör det via ICloud? Måste man gå via ITunes för att kunna uppdatera????

Nej det ska man inte behöva om man har iOS 5. Då kan man till och med uppdatera via mobilen. Om man säkerhetskopierar via iCloud blir det inte lika omfattande säkerhetskopiering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar också om man tar en säkerhetskopia via iTunes med 4.2.1 kommer man att kunna använda den till att återställa i 5.1 eller 6.0? Kommer allt och sparas ner i säkerhetskopian?

 

Säkerhetskopian sparar ens inställningar och data, men inte systemet.

Detta innebär att när du återställer en iPhone så töms iPhone på sitt innehåll, systemprogramvaran laddas ner på nytt och installeras. Nu är iPhone samma som "ny från fabriken".

I slutet av återställningen får man frågan om man vill ladda in en tidigare säkerhetskopia, och denna innebär att telefonen får in de inställningar, applikationer och data som man hade i den förra, även sms och allt möjligt.

Om du har en säkerhetskopia från ett tidigare system och du gör en uppgradering med nytt system och laddar in din säkerhetskopia igen (som faktiskt händer när du uppgraderar från system 4 till ett nyare system) så får du samma inställningar som du hade innan. Och samma data. Det som kan vara förändrat är det som hör med ny eller annan funktionalitet i iOS att göra. Det som är samma i nya versionen som i tidigare version, blir också samma när du hämtar in din säkerhetskopia från en tidigare version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...