Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ingen PDF i Safari


Mons

Rekommendera Poster

Jag kan inte se några PDF-filer i Safari.

När jag klickar på en länk till en PDF blir det nya fönstret svart.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos mig blir det mörkgrått tills PDF:en är laddad. Och är det en stor PDF så tar det en stund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hos mig blir det mörkgrått tills PDF:en är laddad. Och är det en stor PDF så tar det en stund.

 

Laddar den borde jag väl se hur adressraden blir blå från vänster till höger.

Efter 5 minuter ser det ut som på förra skärmdumpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt, här laddade sidan på en sekund sådär.

 

Du ska nog återställa Safari (kolla i Safari-menyn).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt, här laddade sidan på en sekund sådär.

 

Du ska nog återställa Safari (kolla i Safari-menyn).

 

Efter återställning kvarstår problemet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte kollat vad du har för "Installerade insticksfiler" som hanterar pdf-filer? (under Hjälp-menyn)

Finns de, så kan de aktiveras under Safaris inställningar->Säkerhet->Aktivera insticksfiler. Annars funkar de inte, fast de finns. Har du nyligen "mixtrat" med Java, kan du kanske ha avbockat en ruta för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte kollat vad du har för "Installerade insticksfiler" som hanterar pdf-filer? (under Hjälp-menyn)

Finns de, så kan de aktiveras under Safaris inställningar->Säkerhet->Aktivera insticksfiler. Annars funkar de inte, fast de finns. Har du nyligen "mixtrat" med Java, kan du kanske ha avbockat en ruta för mycket.

 

Kanske jag kryssat ur java efter att ha läst nån särkerhetsartikel på MacWorld.

Men var?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Java-inställningar hittar du i mappen Verktygsprogram.

Safari-> Säkerhet -klicka på frågetecknet nere t.h.

Bifogade dumpar visar förslag till Java-inställningar som du kan pröva och se om de funkar för dej.

 

Men, har du kollat vad du har för "Installerade insticksfiler" som hanterar pdf-filer? (under Safari->Hjälp-menyn)

För det var ju det du hade problem med, iaf igår ;)

post-12618-001265500 1347660364_thumb.jpg

post-12618-082519300 1347660412_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut i min dator och jag kan fortfarande inte se pdf-filer

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte…

Och du har gjort alla de "vanliga" åtgärderna: återställt Safari, startat om datorn, reparerat skivbehörigheter, slängt Safaris plister, ev installerat om Safari, säker start och alla de där andra tjatåtgärderna ;( ?

 

Har du prövat andra browsers?

 

Nu kommer jag bara på en enda sak till, innan man börjar tänka på så pass radikala åtgärder som systemominstallation, nämligen att bläddra mellan Safaris 64-och 32- bitars lägen, möjligen med omstarter (Safaris) däremellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte…

Och du har gjort alla de "vanliga" åtgärderna: återställt Safari, startat om datorn, reparerat skivbehörigheter, slängt Safaris plister, ev installerat om Safari, säker start och alla de där andra tjatåtgärderna ;( ?

 

Har du prövat andra browsers?

 

Nu kommer jag bara på en enda sak till, innan man börjar tänka på så pass radikala åtgärder som systemominstallation, nämligen att bläddra mellan Safaris 64-och 32- bitars lägen, möjligen med omstarter (Safaris) däremellan.

 

Jag har återställt Safari, startat om datorn, reparerat skivbehörigheter, provat Firefox.

 

Var hittar jag Safaris plister?

Hur bläddrar jag mellan 32 och 64bitarslägena?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har återställt Safari, startat om datorn, reparerat skivbehörigheter, provat Firefox.

 

Var hittar jag Safaris plister?

Hur bläddrar jag mellan 32 och 64bitarslägena?

I inforutan för Safari:

post-64246-035140700 1347911638_thumb.png

 

.plist-filen hittar du i:

~/Library/Preferences/com.apple.Safari

 

 

- - -

 

Men borde man kunna få in pdf-filerna där utan att behöva köra 32-bits, tycker man ju. Såg en fix på ngt liknande för ett tag sen. Det gick ut på att man installerade en annan fri pdfläsare/plugin och sen avaktiverade den i inställningarna, så hoppade Safaris pdf igång. Kan ju varea värt ett försök. (Tror det var på hint.macworld.com jag såg det)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har återställt Safari, startat om datorn, reparerat skivbehörigheter, provat Firefox.

Provat Firefox ja, men med vilket resultat? Om det funkar för dej i FF, vad använder FF för tillägg som läser pdf:er?

 

Har du Adobe Reader installerad? Om ja, kanske skulle kolla om d e senaste versionen? Reader är ett tungt stycke, drygt 300 MB, men om det funkar så kanske det är värt att ha det, iaf tillsvidare? Eller, om man testar det (funkar), avinstallerar och Förhansvisningen "tar över" s a s, jmfr iEricF:s idé.

 

Verkar som fler använder sej av pendlingen mellan 32- och 64- bitarskonceptet (sökt på webben).

Mitt Safari går på 64- men Reader är en 32-bitare; dess tillägg likaså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. om inte annat .. närhelst du klickar på en »pdf-länk« håll ner vänstra alt-tangenten; då laddar du ner pdf-filen till datorn - vare sig du har rätt plug-in eller plug-in:en avstängda i Safari .. sen kan du säkert öppna pdf:n i Preview (Förhandsgranskning (?)) ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I inforutan för Safari:

post-64246-035140700 1347911638_thumb.png

 

.plist-filen hittar du i:

~/Library/Preferences/com.apple.Safari

 

 

- - -

 

Men borde man kunna få in pdf-filerna där utan att behöva köra 32-bits, tycker man ju. Såg en fix på ngt liknande för ett tag sen. Det gick ut på att man installerade en annan fri pdfläsare/plugin och sen avaktiverade den i inställningarna, så hoppade Safaris pdf igång. Kan ju varea värt ett försök. (Tror det var på hint.macworld.com jag såg det)

 

Nu har jag slängt plisterna och växlat mellan 32 och 64bitasläge utan framgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat Firefox ja, men med vilket resultat? Om det funkar för dej i FF, vad använder FF för tillägg som läser pdf:er?

 

Har du Adobe Reader installerad? Om ja, kanske skulle kolla om d e senaste versionen? Reader är ett tungt stycke, drygt 300 MB, men om det funkar så kanske det är värt att ha det, iaf tillsvidare? Eller, om man testar det (funkar), avinstallerar och Förhansvisningen "tar över" s a s, jmfr iEricF:s idé.

 

Verkar som fler använder sej av pendlingen mellan 32- och 64- bitarskonceptet (sökt på webben).

Mitt Safari går på 64- men Reader är en 32-bitare; dess tillägg likaså.

 

Jag kan läsa PDF-filer i Firefox med hjälp av tillägget PDF viewer.

Men i Safari ska jag inte behöva något tillägg.

Jag har inte Acrobat Reader installerat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. om inte annat .. närhelst du klickar på en »pdf-länk« håll ner vänstra alt-tangenten; då laddar du ner pdf-filen till datorn - vare sig du har rätt plug-in eller plug-in:en avstängda i Safari .. sen kan du säkert öppna pdf:n i Preview (Förhandsgranskning (?)) ..

 

Ladda ner PDF-er är inget problem.

 

jag bad om hjälp med att kunna läsa PDF-er i Safari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du testat nästan allt som föreslagits, utan framgång. Återstår väl bara att installera extra programvara, för att "kicka igång" funktionen, för att sedan avinstallera den och hoppas att effekten består. Det finns ju en hel del att läsa om problem liknande ditt på webben, men det är förstås upp till dej att avgöra om det verkar intressant att testa, eller ej.

 

Installera om Safari "rakt över" är också en idé, oprövad ännu.

 

Min Safari 6.0 /Mtn Lion, när jag klickar på nån pdf, visar en gråsvart (långt ifrån riktigt svart svart) sida under ngn bråkdels sekund och man hinner uppfatta en blå förloppsindikator längst ner, visande laddningen tills pdf:en blir inläst och visas. Det ser alltså ut som att processen har 2 steg: inläsning (gråsvart bakgrund) och visning (själva pdf-dokumentet/sidan).

Ser första steget ut så hos dej också (att andra steget uteblir är ju klart), eller är sidan bara svart svart och inget annat?

Jag hade förmodligen försökt "igångkickningsteorin" som nästa åtgärd.

Större ominstallationer (system etc) finns ju alltid kvar som sista utväg, om man tycker att funktionen är värd så pass stora insatser.

Annars är mina idéer uttömda. Lite tråkigt bara att inget man försökt med har varit till någon som helst nytta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du testat nästan allt som föreslagits, utan framgång. Återstår väl bara att installera extra programvara, för att "kicka igång" funktionen, för att sedan avinstallera den och hoppas att effekten består. Det finns ju en hel del att läsa om problem liknande ditt på webben, men det är förstås upp till dej att avgöra om det verkar intressant att testa, eller ej.

 

Installera om Safari "rakt över" är också en idé, oprövad ännu.

 

Min Safari 6.0 /Mtn Lion, när jag klickar på nån pdf, visar en gråsvart (långt ifrån riktigt svart svart) sida under ngn bråkdels sekund och man hinner uppfatta en blå förloppsindikator längst ner, visande laddningen tills pdf:en blir inläst och visas. Det ser alltså ut som att processen har 2 steg: inläsning (gråsvart bakgrund) och visning (själva pdf-dokumentet/sidan).

Ser första steget ut så hos dej också (att andra steget uteblir är ju klart), eller är sidan bara svart svart och inget annat?

Jag hade förmodligen försökt "igångkickningsteorin" som nästa åtgärd.

Större ominstallationer (system etc) finns ju alltid kvar som sista utväg, om man tycker att funktionen är värd så pass stora insatser.

Annars är mina idéer uttömda. Lite tråkigt bara att inget man försökt med har varit till någon som helst nytta.

 

Jag bytte till Macintosh för många år sen för att det skulle vara enkelt.

Och det har det oftast varit, men det här får mig att tänka på PC-tiden.

Som du säger är det mycket tråkigt att det inte ska funka trotts alla tips jag provat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tack Telly82! Din länk löste problemet för mig! Jag hade installerat Adobe Reader och då började Reader även visa pdfer i Safari. Då jag avinstallerade Reader blev det bara en svart skärm i Safari när jag försökte öppna Safari. Genom att deleta insticksfilerna som AR lämnat efter sig fungerar det igen!

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Jag har haft samma irriterande problem. Lösningen blev att slänga båda AdobePDFViewer-plugin som låg i Bibliotek/Internet-Plug-Ins

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...