Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Buggar i Mountain Lion


JokerM

Rekommendera Poster

Tänkte att folk skulle skriva lite om buggar och andra problem som ni har upptäckt med Mountation Lion.

 

1. Jag har märkt när jag sätter på datorn och efter jag har loggat in på min användare så blir skärmen vit i 10-15 sek sen kommer jag till skrivbordet.

Så var det inte förut, utan det problemet kom helt plötsligt någon dag.

 

2. Innan man startar om datorn så frågar den ifall man vill "Öppna fönster vid inloggning" och den är markerad på min dator men inga program som Safari eller något annat program startat automatiskt efter omstart"

 

3. Skrivbordsbakrunden som jag har valt som standard ändras efter varje inloggning, även den extra mappen som jag har lagt till i inställningar (Skrivbord och skärmsläckare) försvinner också efter varje omstart.

 

4. Meddelande (iMessage) hoppar som en galning i docken när man har startat datorn och kommit till skrivbordet.

 

5. Min text kan försvinna ibland när man skriver på olika internet sidor, mitt i en mening så försvinner några av det sista orden jag skrev tills jag jag klickar på "Enter"

 

6. Scrollningen, vet inte om det är en bugg, men om min frus tre år gamla MacBook Pro 13 klarar av att scrolla bättre än min Macbook Pro Retina, 2,3, 16GB ram 256 HD. Känns lite konstigt.

 

Några som har liknade problem, några som vet hur man kan lösa dessa saker?

Ominstallation kanske?

Några som har andra problem, skriv på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjort säker start osv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6. Scrollningen, vet inte om det är en bugg, men om min frus tre år gamla MacBook Pro 13 klarar av att scrolla bättre än min Macbook Pro Retina, 2,3, 16GB ram 256 HD. Känns lite konstigt.

 

Några som har liknade problem, några som vet hur man kan lösa dessa saker?

Verkar som de har infört en s k "smooth scrolling" i ML. Du kan testa med att ta bort den.

 

I Terminal. Skriv:

defaults write -g NSScrollAnimationEnabled -bool false

...och sen "Enter".

 

För att aktivera det igen, skriv true på slutet.

 

För dina andra problem. Prova att i Diskverktyg kolla rättigheterna på din disk ...o reparera dem. En "säker start" är inte helt fel heller, för den rensar upp lite grejjer, cache's osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som de har infört en s k "smooth scrolling" i ML. Du kan testa med att ta bort den.

 

I Terminal. Skriv:

defaults write -g NSScrollAnimationEnabled -bool false

...och sen "Enter".

 

För att aktivera det igen, skriv true på slutet.

 

För dina andra problem. Prova att i Diskverktyg kolla rättigheterna på din disk ...o reparera dem. En "säker start" är inte helt fel heller, för den rensar upp lite grejjer, cache's osv.

 

 

 

Det blev faktiskt lite bättre när jag provade att skriva sådär i terminalen, men inte alls som det borde vara.

Vad tror du/ni, kommer detta att fixas i en framtida uppdatering av Mountain Lion?

 

Jag körde faktiskt en diskverktyg igår, inget blev bättre av det.

Ska prova en säker start nu, det var ett tag sen sist...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En "säker start" är inte helt fel heller, för den rensar upp lite grejjer, cache's osv.

 

Nepp, precis som jag trodde, säker start gjorde inte heller något.

 

Ominstallation eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta måste vara en av de sämsta forumen för diskussioner, hjälp osv.

Kom igen nu folk, skriv av er lite så vi kan hjälpa varandra.

 

En till sak som jag har märkt på vissa sidor när man använder Safari så flimmrar/blinkar lite här o där.

Satt o lyssnade på Macworlds podcast om Apples event som avslutades nyligen.

På deras sida (Macworld) så flimmrade/blinkade vissa bilder, ikoner osv enda tills man uppdaterade sidan.

Ser ut som ett grafikkorts problem men vad kan det vara egentligen?

 

Börjar bli riktigt less på dessa buggar. Köper man en dator (MacBook Pro Retina) för över 22000 kr så tycker man ju att den borde funka bättre än vad ens gamla MacBook Pro (13 tum) från 2009.

 

Här har ni ett litet exmpel på vad som kan hända.

 

 

Klickade på backspace och så blir det såhär...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev faktiskt lite bättre när jag provade att skriva sådär i terminalen, men inte alls som det borde vara.

Vad tror du/ni, kommer detta att fixas i en framtida uppdatering av Mountain Lion?

 

Jag körde faktiskt en diskverktyg igår, inget blev bättre av det.

Ska prova en säker start nu, det var ett tag sen sist...

Nepp, precis som jag trodde, säker start gjorde inte heller något.

 

Ominstallation eller?

Ja, förmodligen kommer såna problem att lösas varteftersom. Mountain Lion är ju fortfarande ett relativt nytt system. Finns säkert en hel del barnsjukdomar med fortfarande. Framåt 10.*.4/10.*.5 brukar det vara riktigt stabila systemversioner.

 

Har själv inte uppdaterat till ML än. Tar det senare. :)

 

 

 

Detta måste vara en av de sämsta forumen för diskussioner, hjälp osv.

Kom igen nu folk, skriv av er lite så vi kan hjälpa varandra.

 

Som Poca skrev tidigare...

 

Du är lite sent ute..har funnits en tråd länge där vi fick skriva av oss alls fel och brister mm

https://forum.macworld.se/topic/150095-den-officiella-os-x-108-mountain-lion-traaden/

 

Så jag tror du får fler/bättre svar där. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag tror du får fler/bättre svar där. :ThumbsUp:

 

Nepp. Skumläste igenom alla sidor där men hittade inget med mina problem.

Var inte så mycket bugg snack direkt.

 

Istället för att skriva i en tråd där det handlar om allt i Mountain Lion så är det väl bättre med en tråd som tar upp en enda sak.

Till slut blir den officiella tråden (om allt återigen) 25674546 sidor lång.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, en sådan specifik frågeställning som du har gör du helt rätt i att bryta ut i en egen tråd. Den "officiella" tråden var mest en samling för att slippa ha 14 trådar om samma eller liknande sak vid tiden för lanseringen.

 

Kan det vara så att felet är relaterat till Retina-modellen? Känner inte igen din problembeskrivning på min gamla dator med 10.8 på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda jag retar mig på nu i Mountain Lion, är att nedstängningstiden blivet längre.

Förmodligen är det något program som är inkompatibelt med 10.8.

 

När 10.7 kom var det alla Power-PC-program som behövde rensas bort.

När det var gjort fungerade start och nedstängning helt OK.

 

Men efter uppgraderingen till 10.8 så är det återigen lång väntan när man stänger ner, först grå skärm, sedan långt tuggande med kugghjulet.

Har gått igenom och städat bort massor av gamla program som är Universal och Intelkompatibla,

Följt den officiella lista över program som sägs fungera i Mountain Lion..men idet hjälpte inte.

 

Nästa steg är att se om jag på nån loggfil kan se vad det är som fördröjer nedstängningen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda jag retar mig på nu i Mountain Lion, är att nedstängningstiden blivet längre.

Förmodligen är det något program som är inkompatibelt med 10.8.

 

När 10.7 kom var det alla Power-PC-program som behövde rensas bort.

När det var gjort fungerade start och nedstängning helt OK.

 

Men efter uppgraderingen till 10.8 så är det återigen lång väntan när man stänger ner, först grå skärm, sedan långt tuggande med kugghjulet.

Har gått igenom och städat bort massor av gamla program som är Universal och Intelkompatibla,

Följt den officiella lista över program som sägs fungera i Mountain Lion..men idet hjälpte inte.

 

Nästa steg är att se om jag på nån loggfil kan se vad det är som fördröjer nedstängningen..

Då är det säkrast att vänta lite till innan uppdatering till Mountain Lion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara konstatera att jag har inget av de problemen med min MBP anno 2011 och Mountain Lion.

Det kan ju vara just Retina-modellen som har barnsjukdomar och alltså inte specifikt relaterat till Mountain Lion, eftersom det är Retina du har och de flesta av dina problem tycks vara relaterade till grafiken... Om jag vore du skulle jag snacka med Apple, för det kan ju vara så att just ditt ex är ett måndagsexemplar och att det är hårdvaran för grafiken som stökar.

 

Gällande detta med att program inte startar fast det är ibockat att program ska starta, alltså de är väl igång när du loggar ut? För det startas ju bara de som är igång när man stänger av datorn, inga andra.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vore du skulle jag snacka med Apple, för det kan ju vara så att just ditt ex är ett måndagsexemplar och att det är hårdvaran för grafiken som stökar.

Gällande detta med att program inte startar fast det är ibockat att program ska starta, alltså de är väl igång när du loggar ut? För det startas ju bara de som är igång när man stänger av datorn, inga andra.. :)

 

Apple sa att jag borde prova o installera om datorn sen får vi se hur den mår.

 

Ja dom är igång när jag stänger av datorn, t.ex. Safari, mail osv.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på ett till problem som jag har märkt av.

Nu vet jag inte om det beror på Mountain Lion eller min Retina Mac.

Varje gång jag lyssnar på musik via youtube eller någon radiokanal på internet så sprakar det till i högtalarna då o då.

Med då o då så menar jag varje gång man surfar runt på internet, öppnar ett mail, en jpg bild på datorn osv så sprakar det till i högtalarna.

Rör man inte datorn så är det inget fel men så fort man börjar använda den då kommer oljudet.

Nån som känner igen problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivbordet ändrar sig när jag startar datorn. Jag har filer på skrivbordet som är ordnade på ett visst sätt när jag stänger av datorn och när jag sätter på datorn igen så har alla filerna flyttats sig och ligger längst ut till höger. Detta fenomen uppstod för ett par dagar sedan. Jag har haft datorn i en månad ungefär och det har inte varit så förut. Någon som känner igen detta problem eller vet hur man kan lösa det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JokerM - jag tror att du har ett måndagsexemplar av MBP Retinan, att hårdvaran har hicka på något sätt. Men visst prova installera om allt, och om det inte hjälper så tycker jag du ska gå och lämna in datorn så de får titta på den. Du har ju fortfarande garanti på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrivbordet ändrar sig när jag startar datorn. Jag har filer på skrivbordet som är ordnade på ett visst sätt när jag stänger av datorn och när jag sätter på datorn igen så har alla filerna flyttats sig och ligger längst ut till höger. Detta fenomen uppstod för ett par dagar sedan. Jag har haft datorn i en månad ungefär och det har inte varit så förut. Någon som känner igen detta problem eller vet hur man kan lösa det?

 

Jag har ett liknade problem, men istället för mappar så är det just bakrundsbilden som ändras varje gång man har startat om datorn.

Vet inte hur man ska fixa problemet heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda jag retar mig på nu i Mountain Lion, är att nedstängningstiden blivet längre.

Förmodligen är det något program som är inkompatibelt med 10.8.

 

När 10.7 kom var det alla Power-PC-program som behövde rensas bort.

När det var gjort fungerade start och nedstängning helt OK.

 

Men efter uppgraderingen till 10.8 så är det återigen lång väntan när man stänger ner, först grå skärm, sedan långt tuggande med kugghjulet.

Har gått igenom och städat bort massor av gamla program som är Universal och Intelkompatibla,

Följt den officiella lista över program som sägs fungera i Mountain Lion..men idet hjälpte inte.

 

Nästa steg är att se om jag på nån loggfil kan se vad det är som fördröjer nedstängningen..

 

Inte så att du använt mobilt bredband?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så att du använt mobilt bredband?

 

 

Jo jag har Telenors mobila bredband med deras D-Link DWR-923.

 

Men jag gissar att du menar Telias dongel..

Den var en lurig rackare som ställde till det.. Men den åkte bort i Lion :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garanterat att det är mobila bredbandet.

 

Har Tele2 mobilt i Dovado-router.

 

När jag har kört modemet direkt i MBP, så tar det lång tid att avsluta.

 

Efter att jag slängt en viss fil så stänger den av blixtsnabbt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sä du menar att D-Linken skulle plantera in en fil i Macen?

Varför skulle den det? DWR-923 är modem/router i ett

 

Har jag svårt tänka mig var den skulle lägga sig..

 

Efter D-linken har jag en TimeCapsule där jag stängt av WiFi och satt i bryggat läge.. (går inte att brygga D-linken)

De andra datorerna, en iMac 27" (med Snowleopard) är ansluten även den till Timecapsule via kabel

En MacBook med SnowLeopard stänger ner på studs. Ansluten via WiFi till D-linken

Båda dessa stänger ner omgående..

 

En jag inte provat ännu är min gamla G4 med SnowLeopard. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Safari har blivit jättesegt samt att skuggan av fönstret ser jättekonstig ut. Den har blivit svart och jätteskarp och inte lika snyggt gråtonad skugga som från andra program. Nån mer som har detta problem? Se bifogad bild.

Installerade en ny kopia av Lion i juni och uppdaterade till Mountain Lion vid releasen, har för övrigt bara Firefox, Adobe CS 6 Master Collection och Office 2011 installerat utöver Apples program, de funkar som vanligt. Firefox funkar som brukligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden kom inte med i mitt inlägg...

post-18721-094226900 1347986334_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...