Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Alla filer: bilder mångdubblas


juliet

Rekommendera Poster

Hejsan! Köpte en macbook för ungefär en vecka sedan och nu har jag mött mitt första störningsmoment: bilder.

Så länge jag inte rör dem efter att ha knäppt dem (webkamera, vanlig eller mobil spelar ingen roll) men så fort jag redigerat dem i iPhoto mångdubblas de och läggs i konstiga mappar, typ "X+A3YTwrT5Sa19.......etc". Varför? Förstår att det blir två bilder, originalet och den redigerade, men resten då? Får säkert fem kopior för varje bild trots att jag bara redigerat den en gång och det är hur irriterande som helst! Vill inte ha en massa extra-mappar, vill ha bilderna under "bilder" och sedan finito.

 

Hur löser jag detta? Har försökt så gott jag kan men jag är nybörjare och ingenting går riktigt som jag vill.

 

Tack!

 

Edit: Detta är alltså när jag tittar i "alla filer", i bildmappen är de inte dubblerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphoto är en databas med bilder, och lagrar alltså bilderna internet i sin egen struktur. Det är inte meningen du ska gå in i iPhotos mappar, så vad iPhoto har för mappar internt är inget att bry sig om för du ska inte pilla i dem ändå. Du hanterar iPhotos bilder inuti iPhoto, inte inuti Finder. Inuti iPhoto kan du skapa mappar och olika sorteringar, och du kan enkelt exportera bilder från iPhoto. Iphoto lagrar olika versioner av bilderna och därför får du fler av dem. Om du tycker detta är ett problem så är lösningen enkel - använd inte iPhoto. Om du bara vill ha bilderna under "bilder" så ska du inte lägga dem i iPhotos databassystem.

 

Du kan redigera bilderna i Förhandsvisning om du vill ha en enkel redigering, eller skaffa ett annat program än iPhoto om du inte vill överlämna åt iPhoto att internt ha sin egen struktur av bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser