Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Alla filer: bilder mångdubblas


juliet

Rekommendera Poster

Hejsan! Köpte en macbook för ungefär en vecka sedan och nu har jag mött mitt första störningsmoment: bilder.

Så länge jag inte rör dem efter att ha knäppt dem (webkamera, vanlig eller mobil spelar ingen roll) men så fort jag redigerat dem i iPhoto mångdubblas de och läggs i konstiga mappar, typ "X+A3YTwrT5Sa19.......etc". Varför? Förstår att det blir två bilder, originalet och den redigerade, men resten då? Får säkert fem kopior för varje bild trots att jag bara redigerat den en gång och det är hur irriterande som helst! Vill inte ha en massa extra-mappar, vill ha bilderna under "bilder" och sedan finito.

 

Hur löser jag detta? Har försökt så gott jag kan men jag är nybörjare och ingenting går riktigt som jag vill.

 

Tack!

 

Edit: Detta är alltså när jag tittar i "alla filer", i bildmappen är de inte dubblerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphoto är en databas med bilder, och lagrar alltså bilderna internet i sin egen struktur. Det är inte meningen du ska gå in i iPhotos mappar, så vad iPhoto har för mappar internt är inget att bry sig om för du ska inte pilla i dem ändå. Du hanterar iPhotos bilder inuti iPhoto, inte inuti Finder. Inuti iPhoto kan du skapa mappar och olika sorteringar, och du kan enkelt exportera bilder från iPhoto. Iphoto lagrar olika versioner av bilderna och därför får du fler av dem. Om du tycker detta är ett problem så är lösningen enkel - använd inte iPhoto. Om du bara vill ha bilderna under "bilder" så ska du inte lägga dem i iPhotos databassystem.

 

Du kan redigera bilderna i Förhandsvisning om du vill ha en enkel redigering, eller skaffa ett annat program än iPhoto om du inte vill överlämna åt iPhoto att internt ha sin egen struktur av bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Alla filer" är en så kallad "smart mapp". Vad gäller just dina bilder så visas förmodligen tumnaglarna också, förutom de högupplösta originalen och den modifierade bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och som Raphael skrev: Ska du använda iPhoto så ska du låta iPhoto göra HELA jobbet. Du ska INTE mixtra med bilderna från Finder.

Den mest "glömda" funktionen i iPhoto är Exportera (i Arkiv-menyn). Där kan du exportera bilderna i originalstorlek eller i vilken storlek du vill (i pixlar).

 

Vill du mixtra med bilderna i Finder, välj ett annat program än iPhoto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphoto är en databas med bilder, och lagrar alltså bilderna internet i sin egen struktur. Det är inte meningen du ska gå in i iPhotos mappar, så vad iPhoto har för mappar internt är inget att bry sig om för du ska inte pilla i dem ändå. Du hanterar iPhotos bilder inuti iPhoto, inte inuti Finder. Inuti iPhoto kan du skapa mappar och olika sorteringar, och du kan enkelt exportera bilder från iPhoto. Iphoto lagrar olika versioner av bilderna och därför får du fler av dem. Om du tycker detta är ett problem så är lösningen enkel - använd inte iPhoto. Om du bara vill ha bilderna under "bilder" så ska du inte lägga dem i iPhotos databassystem.

 

Du kan redigera bilderna i Förhandsvisning om du vill ha en enkel redigering, eller skaffa ett annat program än iPhoto om du inte vill överlämna åt iPhoto att internt ha sin egen struktur av bilder.

 

Tack för svar, tror att jag förstår.

Just nu sparar jag iPhotobilder i ett album inuti iPhoto, går det att spara bilderna direkt i bildmappen i Finder istället? Kommer ju inte åt iPhoto-mappen utifrån så att säga, alltså från en hemsida etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, tror att jag förstår.

Just nu sparar jag iPhotobilder i ett album inuti iPhoto, går det att spara bilderna direkt i bildmappen i Finder istället? Kommer ju inte åt iPhoto-mappen utifrån så att säga, alltså från en hemsida etc.

Nej, du måste använda ANTINGEN iPhoto ELLER Finder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...