Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iTunes server på gammal laptop


Giisen

Rekommendera Poster

Tänkte omvandla min gamla PC laptop till en iTunes Server, som framförallt ska serva min apple tv 3.

 

Jag har en iMac och en Macbook Pro, som idag delar iTunes biblioteket.

Tanken är att iTunes alltid ska vara igång på min PC-server.

 

Mitt problem är:

Nya filmer, tv-serier mm vill jag lägga till i biblioteket, men jag vill inte göra det från den blivande servern. Jag vill kunna "uppdatera" biblioteket från antingen iMacen eller macbooken.

Där är problemet, om jag exempelvis använder iVI för att omvandla och importera en film, så läggs den inte till i mitt delade iTunes, endast det lokala som jag har på just den datorn.

 

Jag har läst följande artikel:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.218756/samma-itunes-p-flera-macar

 

Tyvärr hjälper inte det eftersom man bara kan öppna biblioteket på en dator åt gången.

 

Hur löser jag detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg ett alias av iTunes i en delad-mapp (alltså en mapp du delar ut på nätverket) och sen lägger du musiken där så hamnar den i iTunes på servern.

Exakt hur man gör detta på en Windows-maskin har jag dock ingen aning om jag använder inte Windows. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde nämna att hela biblioteket ligger på en Synology NAS. Med andra ord så finns allt redan i en delad mapp i nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har löst det!

 

Ha endast iTunes igång på den dator som delar ut iTunes biblioteket (viktigt annars läggs filen till i fel bibliotek), kopiera sedan dom filmer, musik etc till mappen "lägg automatiskt till i iTunes".

Va noga med att det är mappen till din huvuddator och inte din "lokala".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...