Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Måste startat program synas i dock? Xee ligger kvar efter visad bild


sirlindqvist

Rekommendera Poster

Kör med Xee vilket jag tycker är en trevlig bildvisare. Enkel och bra och det går att dubbelklicka på filerna och visa ifrån Path Finder.

 

En sak jag undrar över. När jag visat en bild och sedan stängt den ligger Xee kvar i dock Likadant om jag öppnat en pdf etc. Antar OSX generellt funkar så här men är ända sättet att få bort dem från dock att stänga programmet helt?

 

Kommer från Windows världen nyligen och ett tryck på kryss är ju vanligen stäng ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck på röd prick betyder att fönstret stängs. Vanligt är att program som visar dokument (Pages, Safari osv) fortfarande är öppet. Men exempelvis Kalkylator avslutas när fönstret stängs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock:en är i princip samma som "Aktivitetsfältet" på Windows. I dockan finns de program som är igång, plus program som man har lagt där som man enkelt vill ha tillgång till (även utan att de är igång). Så när du startar ett program så syns det i dockan. Och som redan sagts - om du stänger fönstret så stängs inte programmet genom det. Detta därför att på Mac så är program och dess fönster inte ett och samma. På Mac har du ju inget specifikt programfönster, alltså programmet körs inte inuti ett fönster som det gör på Windows. När du kör ett program på Mac så ändras menylisten högst upp till det program som du har aktivt, och program kan köras utan att ett fönster är öppet. Även om programmet har stängda fönster kan du nå dess meny och ja öppna nya fönster eller vad du nu vill göra. Exempelvis Förhandsvisning, som används när du kollar PDF:er exempelvis. Har du stängda fönster i Förhandsvisning kan du ändå komma åt menyn i Förhandsvisning och göra flera val (även om de flesta valen är gråmarkerade då de gärna vill ha ett fönster...).

 

På grund av att Macen inte kör program inuti fönster så stängs därför inte programmen när man stänger ett fönster..

Det är bara att lära om. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock:en är i princip samma som "Aktivitetsfältet" på Windows. I dockan finns de program som är igång, plus program som man har lagt där som man enkelt vill ha tillgång till (även utan att de är igång). Så när du startar ett program så syns det i dockan. Och som redan sagts - om du stänger fönstret så stängs inte programmet genom det. Detta därför att på Mac så är program och dess fönster inte ett och samma. På Mac har du ju inget specifikt programfönster, alltså programmet körs inte inuti ett fönster som det gör på Windows. När du kör ett program på Mac så ändras menylisten högst upp till det program som du har aktivt, och program kan köras utan att ett fönster är öppet. Även om programmet har stängda fönster kan du nå dess meny och ja öppna nya fönster eller vad du nu vill göra. Exempelvis Förhandsvisning, som används när du kollar PDF:er exempelvis. Har du stängda fönster i Förhandsvisning kan du ändå komma åt menyn i Förhandsvisning och göra flera val (även om de flesta valen är gråmarkerade då de gärna vill ha ett fönster...).

 

På grund av att Macen inte kör program inuti fönster så stängs därför inte programmen när man stänger ett fönster..

Det är bara att lära om. :)

 

Har förstått detta... känns mkt ovant men jag får väll lära mig :)

 

Lagt in vmware fusion också.. har några enkla dos script och skit som jag kör när jag lägger ihop klipp från tex videokameran, så jag kör med en exfat usb disk som jag delar mellan windows i vmware och osx, funkar jättebra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har förstått detta... känns mkt ovant men jag får väll lära mig :)

Vet hur det är... ;)

Jag har fortfarande svårt att fatta att programmet jag jobbar med stängs bara för att jag stänger fönstret/dokumentet. (Jag har ganska nyligen börjat jobba på en Windowsbestyckad arbetsplats.)

Ganska många onstarter av Photoshop blir det, eftersom jag av farten stänger av programmet varje gång jag är färdig med en bild. Till exempel. Tur att Photoshop startar snabbare på PC än på Mac...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...