Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ta bort konton på beg. Mac Mini


Likewise

Rekommendera Poster

Har precis köpt en Mac Mini på Blocket och har installerat om skivorna, allt har funkat bra.

Men... den gamla ägarens konto ligger fortfarande kvar. Jag kan inte göra något utan att behöva lösenordet.

Kan man komma runt detta på något sätt? Han vill inte ge ut sitt lösenord till mig om det går att lösa på annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

När du kör installationsprogrammet av OSX* skall du först välja att radera målenheten. Då raderas allt.

 

(Detta innebär ju dock att du måste köra installationsprogrammet igen)

 

*alltså operativsystemet som kan heta saker som "10.5 Leopard", "10.6 Snowleopard", "10.7 Lion" eller "10.8 Mountain Lion" osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

...och detta gör du med skivverktyg när du startat från installtionsskivan eller återställningspartitionen. Hur detta ser dock lite olika ut beroende på från vilken källa du installererar. Så om du inte förstår hur du ska göra och behöver mer hjälp måste vi veta modell och version av OSX som Alix redan poängterat... :rolleyes:

Installerar du från en DVD-skiva står det på dem vilken version det rör sig om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, det jag vet om den är detta:

 

Modell nr: A1176

80gb hdd, 2*512 ram, 1,83ghz

DVD:n säger att det är Mac OS X Tiger

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta från skivan genon att hålla ner c-tangenten. Välj språk, gå upp i menyraden och välj Skivverktyg.

 

Välj Radera . Då försvinner allt på hårddisken. Sedan installerar du Mac OS X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Har provat det två gånger men jag kommer inte dit.

När jag kör C tangenten och valt språk så börjar installationen automatiskt??

Jag får aldrig chans att välja något...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Hej. Har provat det två gånger men jag kommer inte dit.

När jag kör C tangenten och valt språk så börjar installationen automatiskt??

Jag får aldrig chans att välja något...

 

När du valt språk så kommer du se installationsfönstret men om du tittar längst upp! på skärmen så ser du en menyrad där finns bland annat "verktyg/utilities" och därunder "skivverktyg/disk utilities"... Är det inte så vore det mycket märkligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Är det inte så vore det mycket märkligt...

PEMTOS... ;)

 

Till trådstartaren, simma lugnt, läs, begrunda och följ de råd du får, så löser det sig. :)

 

PS. Du bör dock skaffa något annat operativsystem än Tiger, satsa på Snöleopard i stället. Finns drivor av skivor på eBay (ska vara retail=kattbild). Lär dessutom kunna köpas via Apple Store om man ringer dit (har ej testat dock). Dessutom bör du definitivt maxa RAM till 2 GB (2 x 1 GB ska fungera - med bara en på 2 GB vet ej). Du hittar stickor här. Du kan läsa mer om din datormodell här.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...