Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Döende MacBookPro Mac os x 10.6.8?

litenmalin

Recommended Posts

Hej!

Har sökt i forumet, men hittar inget förutom det jag redan gjort. Det känns som att min dator är döendestjarnsmall.gif

Det började för ca en månad sedan med att datorn började hänga sig (inköpt Jan 2010) och uppföra sig allmänt seg. Har inte riktigt haft tiden till att ta tag i det, utan jag har tålmodigt låtit den greja med sitt (Ja, jag vet dumt av mig). Här om dagen gav den upp helt. Så pass att jag fick radera hårdisken och ominstallera mac os x (leopard). Till en början så gick inte det heller, så jag fick göra om samma procedur kanske fem gånger. Använde mig också av skivverktyg för att kontrollera/reparera disken och systemet påstår att det inte finns ngt fel? Jag lyckas i alla fall till slut, men jag kan inte uppdatera min programvara (hjälpfiler saknas)?

Problemen med att det hänger sig/segar fortsätter. Jag har återställt PRAM och kanske att det fungerar lite bättre, men det är knappt märkbart. Igår efter att den på nytt hängt sig, så slocknade skärmen? Jag stängde av datorn med tvång och startade om den. Nu fungerar den, men bara så länge jag inte öppnar flera program. Den "jobbar" dessutom sig svettig när jag öppnar något nytt? Kan räcka med finder. Jag har dessutom försökt med att återställa SMC, men vet inte om jag gör riktigt rätt?

Vad kan jag mer göra? Vad är det som händer med min dator?

Är inte så van med forum, så jag ber om ursäkt på förhand i fall detta inte är postat i rätt ämne.

Tack på förhand! Vänligen Malin

Ps. Ska tillägga att jag hör till de nonchalanta idioterna som inte har fixat time machine. Har väl haft inställningen "Det händer inte mig", eller så är jag bara dum och blondhihihi.gif. Jag har alltså ingenting som jag kan återställa. Jag sumpade ca 10.000 bilder på detta dumma misstag. Ja, jag lär ju inte göra om det i alla fallbehave.gif.

Vad kan jag mer göra? Vad är det som händer med min dator?

Du har med stor sannolikhet en döende hårddisk. Byt den. SATA II, 2,5", 9,5 mm tjock.

Guest anonymacy

Rätt svårt att sätta någon diagnos men det låter lite märkligt. Problemet kan bestå i allt från trasig fläkt eller Hdd till att någon krets på moderkortet pajat (även om det senare brukar ge etter värre symtom). Tror inte det finns någon snabbfix utan skulle rekommendera dig att låta någon som kan datorer bättre titta på den, bäst vore nog en auktoriserad Apple-verkstad som finns lite varstans. Visst riskerar man då en undersökningsavgift men har man lite tur så beror det hela på ett ursprungsfel och då har man rätt att reklamera.. (3 år från inköpsdatum)

Synd på alla bilder. Tillåter plånboken kan jag rekommendera Time Capsule som är backupenhet, router och uttökar ditt WiFi allt i ett...

Hej Malin

Jag tror som Bo-H skrev det är din Hårdisk som är på väg att ge upp !

Och den byter lätt ut själv det fins länkar om hur eller så Fråga här på Forumet så kommer du att få hjälp med det !

DIF

Hej Malin

Jag tror som Bo-H skrev det är din Hårdisk som är på väg att ge upp !

Och den byter lätt ut själv det fins länkar om hur eller så Fråga här på Forumet så kommer du att få hjälp med det !

DIF

Kanske en sådan Billigaste 320Gb just nu !

http://www.proshop.s...paign=pricesite

Eller om du vill uppleva datorn t,o,m betydligt snabbare än när den var ny !!!!!!!

en sådan billigaste SSDn med satta 2 att köpa dyrare SSD till datorer före 2011 är meningslöst

http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=47478

Guest anonymacy

1. Äger du någon extern hårddisk idag? Isf. kan man testa att installera OSX på den via USB och se hur den fungerar.

2. Är det hårddisken så borde den även täckas av garanti som för flertalet diskar som används i MBP är (minst) 3 år. Att prata med sin återförsäljare är gratis...

Och du har inte köpt AppleCare?

Hej alla!

Som vanligt är detta ett SUPERFORUM där man får snabba svar och mycket hjälp. Tack för alla svar!respekt.gif

Jag har ju tyvärr ingen extern hårddisk och inte apple care, men tro mig när jag väl fått ordning på detta, så ska extern hårddisk, apple care och time machine användas flitigt. Läxan jag har lärt var hård, men inte oväntad. Jag får skylla mig själv helt enkelt och bita i det sura  rolleyes.gif

Jag åker till stora staden med datorn under armen och lämnar in den till en verkstad. Det svider som f-n, men jag känner att jag har för lite kunskaper för att ge mig på att experimentera mer själv. Jag återkommer och berättar vad felet var så kan ni säga "Vad vare vi saaaaaaaa" och jag får inget vin till helgen pga noll på kontothihihi.gif.

Ha en bra dag och tack för att ni är så hjälpsamma/ Malin

Ett tips som är försent i detta fallet är att prova Target mode om datorn strular. OM datorn startar men inte OS X kommer igång då kan det vara så att det finns skador på hårddisken som gör att OS X inte kan startas men att den fortfarande fungerar som hårddisk. OM man startar datorn med tangenten T nedtryckt så ställs hårdvaran om och gör Macen till en FireWire-hårddisk som kommer upp som en FW-symbol på en annan Mac. Naturligtvis måste man koppla ihop dessa med en FireWire-sladd. USB går inte. OM det fungerar så är det bara att dra filer från den krånglande Macen till den inkopplade.

....

Ett annat alternativ är att ta ut hårddisken och sätta den i ett kabinett och ansluta till datorn och även här så fungerar då hårddisken bara som hårddisk. Ge inte upp förrän du prövat något av dessa alternativ.

...

Till slut - en hårddisk är en dagslända. Lita aldrig på en hårddisk. Jag har en liggande med några tusen bilder som det är kortslutning i som är dotterns och vi ska när jag kommer ihåg det skicka den på restaurering. Kan bli dyyyyrrrt.... men bilder kan man inte värdera i pengar.

...

"Hårddisken är kort

Data försvinner fort

TimeMachine är här

Så sluta å sväär"

Melodi "Sommaren är kort"

hihihi.gif

Guest anonymacy

...åker till stora staden med datorn under armen och lämnar in den till en verkstad...

Gör så. Se till att du får klart för dig när du lämnar in den vad är för villkor som gäller. Om din dator inte utsatts för någon uppenbar yttre åverkan kan du i vissa fall reklamera trots att du inte har AppleCare.

...

"Hårddisken är kort

Data försvinner fort

TimeMachine är här

Så sluta å sväär"

Melodi "Sommaren är kort"

hihihi.gif

Den var bra *LOL*

"Det är lätt att vara efterklok" DET är jag garanterat nu yeahbaby.gifsorry.gif

Gör så. Se till att du får klart för dig när du lämnar in den vad är för villkor som gäller. Om din dator inte utsatts för någon uppenbar yttre åverkan kan du i vissa fall reklamera trots att du inte har AppleCare.

Pratade med verkstad nyss och det kommer kosta mig ca 3000kr (felsökning 1000kr/hårddisk 1000kr/arbete 1000kr) OM det är hårddisken. Kom på att jag har en i bekantskapskretsen som kanske kan ge sig på att byta min hårddisk? Skulle det nu inte vara hårdisken, så får jag väl ha två hårddiskar då *smile* Tror jag avvaktar lite med verkstaden och byter hårddisken i alla fall ;)

Pratade med verkstad nyss och det kommer kosta mig ca 3000kr (felsökning 1000kr/hårddisk 1000kr/arbete 1000kr) OM det är hårddisken. Kom på att jag har en i bekantskapskretsen som kanske kan ge sig på att byta min hårddisk? Skulle det nu inte vara hårdisken, så får jag väl ha två hårddiskar då *smile* Tror jag avvaktar lite med verkstaden och byter hårddisken i alla fall ;)

Klokt beslut beställ en billig disk & låt kompisen byta det hur lätt som helst ! Går inte att göra fel ! under 5 min jobb i själva bytandet !

Och det är Hdd med största sannolikhet !

och om det mot förmodan inte skulle vara Hdd n så köper du ett externt kabinett typ 120kr till nya disken & vips så har du din Time Machine Externa !

Lycka tillyeahbaby.gif

DIF

3000 spänn för att byta disk i en MacBook Pro 14_eek.gif

Det är ett arbete som tar en kvart (högt räknat).

På närmaste Kjell & Co (finns billigare) kostar en passande disk från 550 spänn

Har du dina grå skivor du fick med datorn tuggar det in ett nytt system på disken på en halvtimme...

Guest anonymacy

Bra att du ringde och kollade, de hade en rejält saltad prislista <_< - vilken verkstad var det? Prova isf. att prata med din datorkunnige kompis först, det låter bra :ThumbsUp:

Att först ta 1000:- för undersökningen och sedan lägga på ytterligare 1000:- för arbetet är f_n ocker...

Det är ett arbete som tar en kvart (högt räknat).

På närmaste Kjell & Co (finns billigare) kostar en passande disk från 550 spänn

Har du dina grå skivor du fick med datorn tuggar det in ett nytt system på disken på en halvtimme...

Visst 3000 men det finns ennu dyrare exempel på fel sök & Hdd byte upp emot 4000kr Sjukt !

OBS ! en 5400rpm låter mycket mindre ! & drar mindre ström !

Malin

Titta på filmen på länken !

Mvh DIF

Åter igen!respekt.gif

Ni är så GULLIGA!!! Tack så himla mycket för all hjälp. Nu vågar jag definitivt byta hårddisken. jag tänker till och med göra det SJÄLVrockapa.gif. Tack vare er! Exempel på vad jag ska köpa och en INSTRUKTIONSVIDEOgaletglad.gif

Ha en fantastisk helg alla och jag ska uppdatera och berätta längre fram om hur det gick.

kartjej.gif/Malin

Se till att du inte har statisk elektricitet i dig när du hanterar hårddisken och petar under huven på datorn. Sätt en naken fot på ett element eller ta i diskbänken innan du gör nåt. Gå inte i fleecetröja eller sockor....stjarnsmall.gif Det är oftast ingen fara. Men du kan skjuta hårddisken om du har otur. En standardvarning bara, inget att hetsa upp sig över.kramis.gif

Åter igen!respekt.gif

Ni är så GULLIGA!!! Tack så himla mycket för all hjälp. Nu vågar jag definitivt byta hårddisken. jag tänker till och med göra det SJÄLVrockapa.gif. Tack vare er! Exempel på vad jag ska köpa och en INSTRUKTIONSVIDEOgaletglad.gif

Ha en fantastisk helg alla och jag ska uppdatera och berätta längre fram om hur det gick.

kartjej.gif/Malin

DU kommer att klara det gallant ! yeahbaby.gif Och när du väl gjort det en gång Efter det så kommer du att kunna allt man kan göra själv med en Bärbar / Ram minnen / HDD n / ev Batteri / DVD , .....vad som en behöver lagas( Bytas ) i framtiden wink.gif " fins videon för allt ! Är lätt om man tar det lugnt & läger skruvarna i ordning LYCKA TILL ! smile.gif

Vad tråkigt att min dator går HUUUUUUR SNABBT SOM HELSTgaletglad.gifgaletglad.gifgaletglad.gif

Byta hårddisk var ju lätt som en plätt. Hela 6 minuter tog detcelb%20(7).gif

Jag vill bara säga TACK TACK TACK till er alla som hjälpte mig till att lära mig att byta själv och sparade pengar till mig. TAAAACK!!!!! Nu kostade kalaset endast 729kr. Det blev en WD Scorpio 2,5 - 500Gb-SATA, WD5000BPKT/Black 7200rpm 16Mb.

En sista grej! Bör jag nu uppgradera till Mountain Lion? Jag har ju Snow Leopard. Spelar det ngn roll?

Ha världens bästa helg, för det tänker så klart jag ha med min NYYYYYYAAAAAAA datorkartjej.gif

/Malin

Grattis Malin!

1000 kr i felsökning och 1000 kr per påbörjad timme (man betalar per timme och inte per minut därför betalar man en timme även om jobbet tar 15 min) är inga ovanligheter. Arbetskostnaden är inte mindre för en bil... det är alltid jobbet som är dyrast och delarna som är billiga. :) Men jag antar att detta var inklusive 25 procent moms?

Nå, nu har du som sagt klarat dig utan detta.

Gällande detta med Snow Leopard vs Mountain Lion.. Om Snow Leopard fungerar bra för dig så kör på den. Snow Leopard är ju fortfarande väldigt bra och funktionellt.

Visst kommer Mountain Lion med många nyheter, och det kommer säkert att krävas i framtiden då allt fler program i sina senaste versioner kräver minst Lion eller Mountain Lion på grund av nya funktioner för säkerhet.. men tills du sitter med sådana program så säger jag "Don't fix what aint broken".

Grattis Malin!

1000 kr i felsökning och 1000 kr per påbörjad timme (man betalar per timme och inte per minut därför betalar man en timme även om jobbet tar 15 min) är inga ovanligheter. Arbetskostnaden är inte mindre för en bil... det är alltid jobbet som är dyrast och delarna som är billiga. :) Men jag antar att detta var inklusive 25 procent moms?

Nå, nu har du som sagt klarat dig utan detta.

Gällande detta med Snow Leopard vs Mountain Lion.. Om Snow Leopard fungerar bra för dig så kör på den. Snow Leopard är ju fortfarande väldigt bra och funktionellt.

Visst kommer Mountain Lion med många nyheter, och det kommer säkert att krävas i framtiden då allt fler program i sina senaste versioner kräver minst Lion eller Mountain Lion på grund av nya funktioner för säkerhet.. men tills du sitter med sådana program så säger jag "Don't fix what aint broken".

Tack!biggrin.gif

Japp! Priset var inklusive moms och frakt :)

Tack även för upplysningarna om Lion. Jag struntar i det efter jag läst dina ord, för jag är jättenöjd med leopard.

Ha det gott! / Malin

Byta hårddisk var ju lätt som en plätt. Hela 6 minuter tog detcelb%20(7).gif

/Malin

Sex minuter?! Tog du fika paus under tiden?? hihihi.gifhihihi.gifhihihi.gif

Tack!biggrin.gif

Japp! Priset var inklusive moms och frakt :)

Tack även för upplysningarna om Lion. Jag struntar i det efter jag läst dina ord, för jag är jättenöjd med leopard.

Ha det gott! / Malin

SnowLeopard är stabilt och mycket bra och kräver inte så mycket av datorn. Kör både iMacen och MacBooken på den hur bra som helst.pompoms.gif

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...