Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Söker FileMaker-makare


kiwi

Rekommendera Poster

Hej gott folk,

 

 

Jag kör tåg i yrket och håller nu på med att samla ihop förseningsstatistik. Jag hade från början idén att lägga allt i Numbers eller Keynote, men insåg snart att det behövdes tyngre grejor.

 

Jag söker därför någon som är kunnig på FileMaker (det program jag tyckte passade bäst, eftersom jag kör Mac) och som kan snickra ihop en lösning.

 

Jag kan skriva vilken data jag samlar och hur jag vill ha ut den igen, men tänkte först kolla om det alls finns någon på forumet som är kunnig och intresserad. Ersättning utbetalas förstås. :ThumbsUp:

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har pillat med Filemaker sedan kan det vara 1989 eller så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej gott folk,

 

 

Jag kör tåg i yrket och håller nu på med att samla ihop förseningsstatistik. Jag hade från början idén att lägga allt i Numbers eller Keynote, men insåg snart att det behövdes tyngre grejor.

 

Jag söker därför någon som är kunnig på FileMaker (det program jag tyckte passade bäst, eftersom jag kör Mac) och som kan snickra ihop en lösning.

 

Jag kan skriva vilken data jag samlar och hur jag vill ha ut den igen, men tänkte först kolla om det alls finns någon på forumet som är kunnig och intresserad. Ersättning utbetalas förstås. :ThumbsUp:

 

 

/ Kiwi

Visst, det kan vi väl kika på. Tala bara om hur du vill ha det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. :)

 

 

Bakgrunden

 

Jag kör (som sagt) tåg och brukar få svara på många frågor om detta ämne. Bland annat "varför är de aldrig i tid?". Jag försöker då förklara att tåg (rent statistiskt) oftast är i tid, men att det finns olika förklaringar till varför ett tåg kan bli sent. Jag säger även att mina tåg minsann brukar vara i tid.

 

Fast jag har funderat på hur bra det där sista verkligen stämmer. Man minns ju lättast de saker som man vill minnas, liksom det som passar in i ens övriga världsbild. Är man övertygad om att fredagen den trettonde är en otursdag, så lär man ha lättare att minnas allt ont som drabbade en den dagen – även om minst lika många och dåliga saker hände lördagen den fjortonde.

 

Så därför har jag börjat skriva upp vilka stationer jag "angör" och då även hur många minuter jag eventuellt är sen vid dessa. Då kan jag i efterhand se (och visa andra) om min uppfattning verkligen stämmer.

 

Problemet är att definitionen av ett sent tåg varierar beroende på vem man frågar. Om någon åker från A till B och tåget är sent till B, så är tåget sent. Men ett tåg går ju oftast från A till B till C till... någon bokstav i slutet av alfabetet. Hur räknar man på ett helt tåg? Tåget kanske var sent till B, men det var i tid på alla övriga stationer hela vägen fram till Q. Ser man enbart till Q (som Trafikverket gör), så var tåget i tid – fastän det var sent däremellan.

 

Nåväl. Det där är en huvudvärk jag själv får reda upp. Och som hjälp till detta behöver jag alltså lagra mina förseningar och sedan plocka ut informationen igen.

 

 

Vad jag vill mata in

 

  • På varje enskild dag kan det bli mellan 1 och 10 tåg. (Jag kör dock inte tåg varje dag...)
  • Varje enskilt tåg kommer att besöka mellan 2 och 25 stationer.
  • Varje station kommer att ha ett tidsvärde (i minuter) mellan 0 och 100, där noll betyder ingen försening och 47 betyder att tåget var 47 minuter sent.
  • Varje försening har en särskild anledning.

 

  • En dag identifieras genom ett datum (t.ex. 2012-08-25).
  • Ett tåg identifieras genom ett tågnummer (t.ex. 1069, 1323, 11313).
  • En station identifieras genom sitt namn (t.ex. Helsingborg, Lund, Malmö).
  • En förseningsanledning identifieras genom en unik term (t.ex. "signalfel", "personalen glömde stänga dörrarna", "annat tåg i vägen").

 

En dag kan alltså innehålla flera tåg. Tågnumret är unikt, men det är bara unikt för den dagen. Det kan alltså finnas ett tåg med nummer "1069" på flera olika dagar, men endast en "1069" under en specifik dag. Varje förseningsanledning kan förekomma flera gånger under en tågfärd, men inte mer än en gång per station/försening.

 

Jag behöver alltså något formulär för att mata in uppgifterna. Kanske genom att först välja datum och sedan mata in tågnumret. Därefter ska jag kunna välja hur många stationer som ska förekomma på denna tågfärd (så om jag väljer 8, kommer jag att få 8 rader att mata in uppgifter på). På varje rad ska jag sedan mata in station, förseningen (i minuter) och förseningsanledningen. Förseningsanledningen ska vara "-" eller liknande som standard – och används när det inte finns någon försening på en station och därmed ingen anledning. (Förseningsanledningarna ska inte skrivas in manuellt, utan väljas i en lista som innehåller fördefinierade anledningar. Dessa anledningar ska kunna utökas om behov uppstår.)

 

Formuläret skulle kunna se ut ungefär så här:

 

Datum: 2012-08-19
Tågnummer: 1051

Station         Försening (min)   Förseningsanledning
========================================================
Helsingborg     0                 -
Ängelholm       2                 Annat tåg före
Halmstad        3                 Annat tåg före
Falkenberg      1                 Signalfel
Varberg         0                 -
Kungsbacka      7                 Personalen glömde stänga dörrarna

 

 

Vad jag vill få ut

 

Uppgifterna vill jag kunna plocka ut igen på olika sätt.

 

Det kan t.ex. vara något av följande:

 

Vilken är den vanligaste förseningsorsaken?

Vilka är stationerna med störst antal förseningsminuter?

Vilken är den största förseningen som skedde mellan 2012-07-19 och 2012-07-25?

Hur stor är förseningarna genomsnittligt i minuter?

 

 

Hoppas att jag varit tillräckligt tydlig. Det ser kanske mycket och krångligt ut, men jag inbillar mig att det bara handlar om att skapa ett bra upplägg för att kunna lyckas. :totaltgalen:

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det underlätta att också ha en ruta där du kryssar i vem som har skulden till förseningen?

Ex: Jag (alltså du), tågoperatören, trafikverket, okänt, delad skuld.

 

Så kan du lätt se vem som orsakar förseningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det underlätta att också ha en ruta där du kryssar i vem som har skulden till förseningen?

Ex: Jag (alltså du), tågoperatören, trafikverket, okänt, delad skuld.

 

Så kan du lätt se vem som orsakar förseningarna.

 

Hmm, en intressant tanke. Jag tänkte att det skulle gå att utläsa av förseningsanledningarna, men samtidigt kan det vara bra att ha detta för att samla ihop flera anledningar till en skyldig.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. :)

 

 

Bakgrunden

 

Jag kör (som sagt) tåg och brukar få svara på många frågor om detta ämne. Bland annat "varför är de aldrig i tid?". Jag försöker då förklara att tåg (rent statistiskt) oftast är i tid, men att det finns olika förklaringar till varför ett tåg kan bli sent. Jag säger även att mina tåg minsann brukar vara i tid.

 

Fast jag har funderat på hur bra det där sista verkligen stämmer. Man minns ju lättast de saker som man vill minnas, liksom det som passar in i ens övriga världsbild. Är man övertygad om att fredagen den trettonde är en otursdag, så lär man ha lättare att minnas allt ont som drabbade en den dagen – även om minst lika många och dåliga saker hände lördagen den fjortonde.

 

Så därför har jag börjat skriva upp vilka stationer jag "angör" och då även hur många minuter jag eventuellt är sen vid dessa. Då kan jag i efterhand se (och visa andra) om min uppfattning verkligen stämmer.

 

Problemet är att definitionen av ett sent tåg varierar beroende på vem man frågar. Om någon åker från A till B och tåget är sent till B, så är tåget sent. Men ett tåg går ju oftast från A till B till C till... någon bokstav i slutet av alfabetet. Hur räknar man på ett helt tåg? Tåget kanske var sent till B, men det var i tid på alla övriga stationer hela vägen fram till Q. Ser man enbart till Q (som Trafikverket gör), så var tåget i tid – fastän det var sent däremellan.

 

Nåväl. Det där är en huvudvärk jag själv får reda upp. Och som hjälp till detta behöver jag alltså lagra mina förseningar och sedan plocka ut informationen igen.

 

 

Vad jag vill mata in

 

  • På varje enskild dag kan det bli mellan 1 och 10 tåg. (Jag kör dock inte tåg varje dag...)
  • Varje enskilt tåg kommer att besöka mellan 2 och 25 stationer.
  • Varje station kommer att ha ett tidsvärde (i minuter) mellan 0 och 100, där noll betyder ingen försening och 47 betyder att tåget var 47 minuter sent.
  • Varje försening har en särskild anledning.

 

  • En dag identifieras genom ett datum (t.ex. 2012-08-25).
  • Ett tåg identifieras genom ett tågnummer (t.ex. 1069, 1323, 11313).
  • En station identifieras genom sitt namn (t.ex. Helsingborg, Lund, Malmö).
  • En förseningsanledning identifieras genom en unik term (t.ex. "signalfel", "personalen glömde stänga dörrarna", "annat tåg i vägen").

 

En dag kan alltså innehålla flera tåg. Tågnumret är unikt, men det är bara unikt för den dagen. Det kan alltså finnas ett tåg med nummer "1069" på flera olika dagar, men endast en "1069" under en specifik dag. Varje förseningsanledning kan förekomma flera gånger under en tågfärd, men inte mer än en gång per station/försening.

 

Jag behöver alltså något formulär för att mata in uppgifterna. Kanske genom att först välja datum och sedan mata in tågnumret. Därefter ska jag kunna välja hur många stationer som ska förekomma på denna tågfärd (så om jag väljer 8, kommer jag att få 8 rader att mata in uppgifter på). På varje rad ska jag sedan mata in station, förseningen (i minuter) och förseningsanledningen. Förseningsanledningen ska vara "-" eller liknande som standard – och används när det inte finns någon försening på en station och därmed ingen anledning. (Förseningsanledningarna ska inte skrivas in manuellt, utan väljas i en lista som innehåller fördefinierade anledningar. Dessa anledningar ska kunna utökas om behov uppstår.)

 

Formuläret skulle kunna se ut ungefär så här:

 

Datum: 2012-08-19
Tågnummer: 1051

Station     	Försening (min)   Förseningsanledning
========================================================
Helsingborg 	0             	-
Ängelholm   	2             	Annat tåg före
Halmstad        3             	Annat tåg före
Falkenberg      1             	Signalfel
Varberg     	0             	-
Kungsbacka      7             	Personalen glömde stänga dörrarna

 

 

Vad jag vill få ut

 

Uppgifterna vill jag kunna plocka ut igen på olika sätt.

 

Det kan t.ex. vara något av följande:

 

Vilken är den vanligaste förseningsorsaken?

Vilka är stationerna med störst antal förseningsminuter?

Vilken är den största förseningen som skedde mellan 2012-07-19 och 2012-07-25?

Hur stor är förseningarna genomsnittligt i minuter?

 

 

Hoppas att jag varit tillräckligt tydlig. Det ser kanske mycket och krångligt ut, men jag inbillar mig att det bara handlar om att skapa ett bra upplägg för att kunna lyckas. :totaltgalen:

 

 

/ Kiwi

 

Visst OK. Skicka mig ett PM med din mailadress och gärna telnr så får vi väl se vad vi kan svänga ihop, låter inte alltför krångligt. smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur hade du tänkt ordna själva informationsinsamlandet?

Om du har en (modifierbar) lista med alla relevanta tågnr, så borde det gå att lösa så att du, när du vet hur du ska köra en dag, matar in vilka tåg som ska köras och sedan får ett tydligt pappersformulär med stationer och tidtabellstider samt fält för försening och anteckningar.

Nackdelen blir dubbelinmatning, först papper och sedan dator, fördelen borde vara snabbare inmatning ombord på tåget.

 

Idéer har jag, men jag vet inte hur Filemaker funkar. Jag skulle antagligen, med hjälp av lite upphittad Applescriptkod, kunna fixa en lösning där allt lagras i iCal, men det är en dum lösning som hade blivit rörig med så mycket data och dessutom väldigt seg i sammanställandet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur hade du tänkt ordna själva informationsinsamlandet?

 

Den är av det enklaste slaget.

 

Varje arbetsdag har jag en lista på vilka tåg som ska köras och vilka stationer som ingår. Oftast kör jag inte hela sträckan för ett tåg, då "mina tåg" kan gå hela vägen från Göteborg till Helsingør eller omvänt, utan bara en delsträcka. Denna information matar jag in i Trafikverkets körordersystem, som spottar ut ett antal papper med en körplan – eller tidtabell som det heter externt och hette förut även internt. Efter avgång från en station, antecknar jag helt enkelt vid varje station hur många minuter som jag eventuellt var sen och vad detta berodde på (om jag vet).

 

Det är dessa papper som jag nu samlar på och vars information behöver matas in och bearbetas.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...