Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Bör jag vara orolig för virus?

Ikisen

Recommended Posts

Hej! Jag är en nybliven MacBook ägare och undrar om jag kan ladda ner filmer och serier m.m på min MacBook utan att få virus, trojaner och annat skit?

Man vill inte förstöra datorn det första man gör.

Tacksam för svar:)

Ladda på du bara. Om du får virus (till Mac OS X) är du först i världen med det (jag bjuder 10 000:- kontant för ett fungerande exemplar). Trojaner har funnits en handfull, men du får ladda ner dom själv och egenhändigt installera mha ditt eget admin-inloggningslösenord.

Kvarstår "skiten"; och där bestämmer du själv vad som är skadligt (för dej då, alltså), förutsatt att du har uppnått myndig ålder.

Hur menar med ladda ner Köpa el vara Kriminell ?

Forumet ska inte användas till att på något sätt diskutera Kriminella aktiviteter !

Om man köper en Film så finns heller ingen oro för Trojaner !

Men för att svara på frågan Virus är för Windows användare kan fås via Bootcamp så om man anv Win så är det bra med ett Anti-V på Win Men även där kommer man Långt med sunt förnuft !

-installera inte skit som du inte vet vad det är eller att det kommer från pålitlig tillverkare.

-svara inte på skräpmail som erbjuder dig en gratis iphone från en tävling du aldrig ställt upp i (och liknande bluff-mail).

-lämna inte ut dina kontouppgifter till någon du inte är säker på vem det är (din bank brukar inte maila dig och be om dina kortnummer).

så länge du använder sunt förnuft så kommer du inte ha några problem.

Kör fortfarande efter 10 år med OS X utan antivirus. Det är inget skryt utan jag anser bara att det inte finns anledning än.

...

Största hotet mot din Mac är om du inte har OS X inbyggda brandvägg påslagen. OM du har Dolt läge på är det ännu bättre. Brandvägg stoppar inträngingsförsök. Dolt läge gör att din dator inte svarar på anrop på nätet.

-Brandväggen hittas Systeminställningar/Säkerhet/Brandvägg

-Dolt läge hittas Systeminställningar/Säkerhet/Brandvägg/Avancerat ( i alla fall i OS X 10.6 )

Kör fortfarande efter 10 år med OS X utan antivirus. Det är inget skryt utan jag anser bara att det inte finns anledning än.

...

Största hotet mot din Mac är om du inte har OS X inbyggda brandvägg påslagen. OM du har Dolt läge på är det ännu bättre. Brandvägg stoppar inträngingsförsök. Dolt läge gör att din dator inte svarar på anrop på nätet.

-Dolt läge hittas som ovan + Avancerat

Nja, dolt läge finns under brandväggsalternativ

...

-Dolt läge hittas som ovan + Avancerat

Tack för tipps angående Dolt läge Bra funktion !

DIF

PS

Mot just intrång kan man även göra den trådlösa anslutningen Osynlig i Airport verktyget !

Nu kär jag 10.6 och då ser det ut så här som bilden visar

post-363-097734000 1347003097_thumb.png

Det kom med Lion före det är det som Axelman sa !

Tack för alla svar, som jag förstår det så behöver jag inte vara rädd för att något skadligt virus på min dator:)

Virus i sin rätta definition finns överhuvudtaget inte. Det är ett par trojaner, ett par dåliga program, en fakeinstallerare för Adobe garnerat med lite säkerhetsbrister. Chansen är mikroskpisk just nu om du inte verkligen anstränger dig att klanta till det.....donjuan.gif Förhållandet mellan Win och OS X är typ 1.000.000 till 5 Farlighetsnivån är från inget till katastrof på Win medan det som hittils har skådats till Macen är relativt harmlöst.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...