Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ny CD/DVD till Powerbook G4 12".

Pox

Recommended Posts

Jag har en Powerbook G4 12" 1,33 Ghz som tuffar på finfint.

Men den optiska läsaren, en combo drive, har lagt av.

Nån som vet var jag hittar en ersättare?

Det finns fortfarande några stycken på marknaden som gissningsvis passar, som de här t ex: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?cols=1416,1939,2184&m=s93004654#prodlista

Annars är det väl begagnat på t ex Tradera som gäller, där lär du hitta till bättre pris. Tänk på att det ska vara IDE/PATA koppling.

Jag tror att den här skulle kunna fungera för din del: http://www.tradera.com/hp-gma-4082n-8x-dvd-43-rw-slim-auktion_301828_163147015

Men kolla med säljaren först så det verkligen är IDE/PATA.

Det måste vara slot-in, inte släde, och de flesta av de Giggs länkar till har släde, de andra är det osäkert med (hittar ingen direkt uppgift). Här hittar du dock en del slot-in-modeller (Ebay).

Måste du inte ha en intern läsare så rekommenderar jag dig att köpa en och sätta i ett externt chassi. Problemet är att chassit måste ha FW-anslutning, inte USB om du vill kunna boota från skiva, t ex vid ominstall av OS.

Det är även att rekommendera ut prestandasynpunkt då USB inte är snabbt, speciellt inte om du enbart har USB 1.1.

EDIT: Just ja, att demontera en 12" PB (och alla PB/MBP före Unibody) är inget för den med tummen mitt i handen. Se iFixit.com

Ja, jävlar! Släde!? Det tänkte jag inte ens på att det fanns till de här. :dumstrut: :dumstrut: :dumstrut:

Sorry...

En annan sak som kan vara bra att tänka på är den fysiska storleken. Vissa interna komponenter kan skilja sig åt några millimeter hit eller dit mellan olika modeller och tillverkare. Jag vet inte om detta också gäller interna optiska drev som ska passa i powerböcker, men det skulle kunna vara så och det är ju trångt i de bärbara så det kan ju vara värt att kolla vad du max kan ha för storlek före köp.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...