Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ipad eller riktig dator

AnnikaAS

Recommended Posts

Hej!

Undrar om jag skulle kunna få lite hjälp i mitt val. Ipad eller riktig dator. Har en pro men som jämnt är med mig på jobbet så nu behöver vi något hemma. Räcker det med en padda eller ska vi satsa på en dator. Min man och jag har samma hemma behov. Lite internet, spotify, betala räkningar, kolla på foto, lagra gamla cd-skivor (och lyssna). Sen har vi ju ingen aning om hur vi kommer att använda "maskinen i fortsättningen". Sen kommer vi till de två barnen 9 och 11 år. Inser nog att deras behov av dator kommer att vara så stort inom något/några år att de kommer att ha vars en dator. Men hoppas att de kan använda "vår" maskin iallafall under något år.

Så vad tycks??

Dator! För "lagra gamla CD-skivor" - du behöver en dator för att föra över dem till iTunes som sedan kan föra över dem till iPad. En iPad kan inte läsa CD's... Betala räkningar - ja om banken har en app som klarar det så, men annars är det dator som gäller. För internet och spotify räcker iPad. Om du vill ha något hemma som inte kostar så mycket - så en Mini då, det är ju Apples billigaste dator och behöver du inte en bärbar så fungerar den.

Har man t ex Handelsbanken så kan man inte lägga till nya betalningsmottagare i deras App, eller välja summa som ska dras om man t ex har e-faktura med "valfritt" månadsbelopp, utan man kan bara välja på att betala hela summan direkt eller inte dra räkningen alls.

iPad är en bra sak, men den är också på alla sätt ett komplement, som visst kan ersätta en fysisk dator på många sätt, men inte i alla lägen.

Men har ni en dator så köp för all del en padda och jag skulle säga att en padda till barnen är att föredra framför en egen dator i dagens läge. För kikar man på datorer i prisklassen som en padda kostar så får man inte så värst bra windows-pc.

Dator! För "lagra gamla CD-skivor" - du behöver en dator för att föra över dem till iTunes som sedan kan föra över dem till iPad. En iPad kan inte läsa CD's... Betala räkningar - ja om banken har en app som klarar det så, men annars är det dator som gäller. För internet och spotify räcker iPad. Om du vill ha något hemma som inte kostar så mycket - så en Mini då, det är ju Apples billigaste dator och behöver du inte en bärbar så fungerar den.

Jag kan iaf göra bankärenden på paddan, via Safari, ingen särskild app alltså. Men det beror kanske på vilken säkerhetslösning som banken kör? (jag har Nordea med kort och dosa)

Johnalder, det beror på vilken säkerhetslösning som banken kör. Har man kort och dosa så ligger ju säkerhetslösningen externt och inte i webbläsaren och det kan absolut fungera i en iPad. Om banken använder en säkerhetslösning som innebär certifikat och via ett externt program, exempelvis Bank ID, som är kopplat till webbläsaren så är det något annat... Det beror på vilken bank man har hur det fungerar och om det fungerar.

Med en Macbook Air 11" så får du en riktig dator som har nästan samma mått som en iPad utan dess begränsningar, iPaden är ju trots allt bara en stor iPhone som man inte kan ringa med.

En Padda är bra på allt utom att skriva långa stycken text på skulle jag säga. Klart bättre för Spotify än datorn ifall man kör AirPlay eftersom man enklare bär med sig iPad och har bättre batteritid.

Jag kan iaf göra bankärenden på paddan, via Safari, ingen särskild app alltså. Men det beror kanske på vilken säkerhetslösning som banken kör? (jag har Nordea med kort och dosa)

Ja, det är klart. Handelsbanken kör ju med dosa och kort för inloggning vilket naturligtvis även funkar på paddad. Är ju i deras App som det inte går att lägga till nya mottagare.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...