Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

telenummer Donglar... Mobilt bredband alltså.


Knutaugust

Rekommendera Poster

Hej. Nån som är kunnig vad gäller alla dessa telenummer, det finns ju mobiltelefoner, och det finns ju datorer.... Använder dessa typ av tjänst? Jag m,enar kan man stoppa i ett mobiltbredband simkort i en mobiltelefon och det funkar?

Sen kanske den viktigaste frågan.... Finns det någon typ av telenummer som endast används av tex Mobila bredband? Finns det någon symbolik i dessa nummer... Typ +4676 1 eller +4676 2 Eller nåt sånt ?

Nån som fattar frågan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett SIM för mobilt bredband funkar i en pryl för mobilt bredband, som kan se ut som en dator, telefon, brödrost, surfplatta eller något annat.

Ett SIM för mobil telefoni funkar i en pryl för mobil telefoni, som kan se ut som en dator, telefon, brödrost, surfplatta eller något annat.

Kortet är bara en liten ID-handling.

Idag när man kan flytta runt nummer hur som helst så borde det inte finnas något enkelt sätt att se abonnemangstyp genom telefonnumret. Men du kan antagligen fråga operatören om du uppger det långa numret som står på kortet.

När min lur blev stulen ca 2007 så gick jag dagen efter till en butik och bad om ett nytt kort. De bara tog ett ur högen och några minuter senare kunde jag ringa. Så jag tvivlar på att man kan se typ bara genom att titta på ett kort.

Sedan kan antagligen korten ha spärrar för 2G/3G/4G osv om operatören vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett mobilt bredband är en tjänst för datatrafik över mobilnätet och ett simkort med den tjänsten är låst till den tjänsten. Du kan alltså inte ringa röstsamtal med ett simkort för mobilt bredband utan bara använda internet. Har du en s k "smartphone" kan du få internet i telefonen om du har den tjänsten kopplad till ditt simkort, ofta så köper man en smartphone med flera tjänster kopplade till simkortet - alltså både ringa och datatrafik (internet).

 

Telefonnumren följer ingen särskild logik annat än att de olika operatörerna har olika nummerserier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett mobilt bredband är en tjänst för datatrafik över mobilnätet och ett simkort med den tjänsten är låst till den tjänsten. Du kan alltså inte ringa röstsamtal med ett simkort för mobilt bredband utan bara använda internet. Har du en s k "smartphone" kan du få internet i telefonen om du har den tjänsten kopplad till ditt simkort, ofta så köper man en smartphone med flera tjänster kopplade till simkortet - alltså både ringa och datatrafik (internet).

 

Telefonnumren följer ingen särskild logik annat än att de olika operatörerna har olika nummerserier.

Fast nu kan man ju flytta runt nummer hur som helst, så det stämmer inte riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu kan man ju flytta runt nummer hur som helst, så det stämmer inte riktigt.

 

Operatörer kan väl göra som de vill med en knapptryckning. Men vid försäljning har de gissningsvis särskilda serier förbestämda till bredband, men det är väl inget som hindrar rent tekniskt att gör om dem gissar jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu kan man ju flytta runt nummer hur som helst, så det stämmer inte riktigt.

 

När man köper ett nummer första gången, så har varje operatör sin egen nummerserie. Sen kan man flytta med sitt gamla nummer när man byter operatör, men det ändrar ju inte att varje operatör har sin egen nummerserie även om de också kan använda andra operatörers nummer för kunder som har bytt till dem från andra operatörer - men de kan inte "ta" en annan operatörs nummer av sig självt, utan bara när numret ges från dem av en kund som flyttar över det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bakgrunden är att en person i min familj har fått en massa oförskämda sms, vi tror vi vet från vem, men tänkte att det gick att se dato/mobil iaf....

kostnaden att få veta exakt vem det är, via telia kostar visst ca 8.000:- om det inte är en brottsutredning då ju staten står för detta.

 

Nåväl, tack för svaren....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...