Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skivverktyg kan inte reparera HD


Teoley

Rekommendera Poster

Nu har det hänt mig och nu vill jag inte göra fel.

 

När jag startar upp min iMac Intel Core 2 Duo/2,16GHz 24" - 2008 (Snow Leopard) tar det nu 15-20 minuter att få upp inloggningsalternativen.

 

Skivkontroll på iMac-1TBHD ger besked

Fel: Skivverktyg kan inte reparera den här skivan. Säkerhetskopiera så många filer som möjligt, Formatera om skivan och återskapa dina säkerhetskopierade filer

Diskwarrior mfl kan inte heller reparera.

Diverse kontroller visar inget fel på hårdvaran.

 

Men som tur är har jag

- en färsk Time machine back-up kopia

- en SuperDuper Clone, visserligen inte helt färsk men ändå.

Jag kan egentligen se alla filer och filstruktur när jag väl startat upp antingen med originaldisk eller Clone.

 

Det går alltså fint att starta upp från min Clone.

När jag nu ska gå igång med att återskapa harddisken så dyker det upp frågor:

 

SuperDuper ser inte min defekta HD så jag kan därför inte direkt återskapa med SD.

Skivverktyg - Återskapa kan se den defekta hårddisken men jag kan inte välja den som mål.

 

Det som då återstår som jag förstår situationen är att formatera om HD separat och först därefter installera/återskapa med clonen mha SuperDuper eller Skivverktyg

Att gå igång med att formatera om hårddisken känns som ett stort oåterkalleligt steg.

Så därför vill jag först be om synpunkter och hjälp här på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en ny hårddisk, de är förbrukningsvara, och fyra år är en hyfsad livstid. De problem du har nu kanske kan fixas tillfälligt, men snart får du mer problem. Här (länk) en guide hur man byter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag håller med, skippa den defekta hårddisken och installera systemet på nytt på en ny. Sen kan du köra in din TimeMachine i slutet av installationen (du kommer få en fråga från Mac OS X installatören om du har en TimeMachine att ladda in...).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Diskwarrior mfl kan inte heller reparera. ...

Har du tur kan filstrukturen repareras med Disk Warrior - Ett grymt bra program! ...

Du läste inte noggrant nog. Nej, byt ut disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en ny hårddisk, de är förbrukningsvara, och fyra år är en hyfsad livstid. De problem du har nu kanske kan fixas tillfälligt, men snart får du mer problem. Här (länk) en guide hur man byter.

 

Jag tror inte det går så lätt att byta harddisk på min modell iMac. Jag har inte dom 4 skruvarna som fixit beskriver utan bara en skruv til RAM-minne luckan och där har jag redan varit och maxat RAM.

Jag tror att man måste lyfta ut skärmglaset för att byta harddisk på min iMac :(

Men jag ska kolla lite mer. Det hade inte varit dumt med lite större HD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det går så lätt att byta harddisk på min modell iMac. Jag har inte dom 4 skruvarna som fixit beskriver utan bara en skruv til RAM-minne luckan och där har jag redan varit och maxat RAM.

Jag tror att man måste lyfta ut skärmglaset för att byta harddisk på min iMac :(

Men jag ska kolla lite mer. Det hade inte varit dumt med lite större HD.

Nej, det där med glaset är nyare iMac, du har väl den vita (ska det vara enligt dina specar i alla fall)? Läs hela guiden, det är inte så svårt med rätt verktyg. Lycka till! :)

 

PS. Passa på och byt batteri samtidigt.

 

post-28798-040560800 1346764070_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det där med glaset är nyare iMac, du har väl den vita (ska det vara enligt dina specar i alla fall)? Läs hela guiden, det är inte så svårt med rätt verktyg. Lycka till! :)

 

PS. Passa på och byt batteri samtidigt.

 

Nej tyvärr. Jag har en aluminium iMac 24" tidig 2008. Modellidentifierare: iMac7,1

Det blir denna tror jag: http://www.ifixit.com/Device/iMac_Intel_24%22_EMC_2134_and_2211

och det stämmer med att det bara finns en RAM-lucka som har en skruv. Det finns inga andra skruvar på undersidan.

 

Finns det någon på forumet som har erfarenhet av att lyfta ut glaset och byta harddisk på denna modellen?

Jag blir lite sugen på en större harddisk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej tyvärr. Jag har en aluminium iMac 24" tidig 2008. Modellidentifierare: iMac7,1

Det blir denna tror jag: http://www.ifixit.co...C_2134_and_2211

och det stämmer med att det bara finns en RAM-lucka som har en skruv. Det finns inga andra skruvar på undersidan.

 

Finns det någon på forumet som har erfarenhet av att lyfta ut glaset och byta harddisk på denna modellen?

Jag blir lite sugen på en större harddisk

Okej, då angav du fel processorhastighet, 2,16 GHz finns bara till den gamla vita iMacen. Därför länkade jag fel, den länken ovan gäller. Men det ska nog gå bra ändå, rätt verktyg gäller. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då angav du fel processorhastighet, 2,16 GHz finns bara till den gamla vita iMacen. Därför länkade jag fel, den länken ovan gäller. Men det ska nog gå bra ändå, rätt verktyg gäller. :ThumbsUp:

 

Det ska vara 2,4 GHz. Det var faktiskt Tech Tools som har läst fel. Jag kopierade deras identifikation

 

Men låt oss inte glömma den ursprungliga och viktigaste frågan:

Hur installerar jag min Clone och Time Machine på den interna harddisken på det enklaste och säkraste sättet:

 

Se mitt första inlägg och speciellt:

Det går alltså fint att starta upp från min Clone.

När jag nu ska gå igång med att återskapa harddisken så dyker det upp frågor:

 

SuperDuper ser inte min defekta HD så jag kan därför inte direkt återskapa med SD.

Skivverktyg - Återskapa kan se den defekta hårddisken men jag kan inte välja den som mål.

 

Det som då återstår som jag förstår situationen är att formatera om HD separat och först därefter installera/återskapa med clonen mha SuperDuper eller Skivverktyg

Att gå igång med att formatera om hårddisken känns som ett stort oåterkalleligt steg.

Så därför vill jag först be om synpunkter och hjälp här på forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... som tur är har jag

- en färsk Time machine back-up kopia ...

Ja jag håller med, skippa den defekta hårddisken och installera systemet på nytt på en ny. Sen kan du köra in din TimeMachine i slutet av installationen (du kommer få en fråga från Mac OS X installatören om du har en TimeMachine att ladda in...).

Men låt oss inte glömma den ursprungliga och viktigaste frågan:

Hur installerar jag ... Time Machine på den interna harddisken ...

Svaren finns redan! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaren finns redan! :)

 

Finns alla applikationer och inställningar också i TimeMachine back-upen?

 

Alla mina filer är en sak. Det kan jag säkert finna som back-up.

Men om man börjar en reformaterad eller ny disk med ett nytt OS så kan det ju ta veckor att installera alla applikationer och inställningar.

Det är ju där en Clone-kopia är så överlägset bra.

Men jag är inte riktigt säker på hur jag bäst använder min SuperDuper clone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du en fullständig Time Machine-backup? Eller har du valt att utesluta objekt? Läs mer här om möjligheterna till återställning.

Jag hade egentligen undantagit både /Applications och /System från säkerhetskopieringar med Time Machine tidigare. Men jag tog bort undantagen i går och gjorde en ny säkerhetskopiering utan undantag. Fast /System är väl tveksam att använda i det här läget. Men /Applications tror jag är oskadade.

 

Tack för länk till Time machine återställning. Det är nyttigt att läsa detta igen. Man tenderar att glömma en del saker. Jag har av någon anledning alltid betraktat TimeMachine som en backup för bara mina filer.

 

Men jag resonerar fortfarande så att kombinationen SuperDuper Clone backup och en färsk Time Machine backup måste vara den bästa varianten man kan ha. Har du någon erfarenhet av SuperDuper? SD säger ju också att deras SuperDuper Clone backup är helt kompatibel med Apples skivverktyg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag känner mig skyldig att avsluta den här tråden.

Efter att ha tagit mig god tid att säkra alla data så tog jag steget att radera den interna HDn med skivverktyg.

Därefter startar jag SuperDuper och nu kan jag välja både intern HD och extern HD clone och starta formattering och återställning.

Det tog 8,5 timma, 1TBHD

Jag startar om och allt fungerar perfekt

Därefter finputsar jag med time-machine och MBP kopior och allt går som vanligt.

Jag har fortfarande inte saknat några data eller märk några som helst problem.

Jag ser för mig att byta den interna HD´n nån gång i vinter. Den blir fort varm och det skulle sitta fint med en lite större HD.

Jag använder iMacen som server för hela familjen.

 

Tack alla för stöd och hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du räknar väl med att den interna hårddisken kan rasa fullständigt vilken sekund som helst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du räknar väl med att den interna hårddisken kan rasa fullständigt vilken sekund som helst?

Nej det gör jag inte, men om HD'n mot förmodan skulle krascha så har jag ordning på mina kloner och Time-machine.

 

Jag tror egentligen inte det är nåt större fel på HD'n.

Felet beror antagligen på det faktum att jag varit bortrest i 2 månader och under den tiden har den inte uppdaterats.

Den kan då ha blivit lite trög

Sedan har någon som använt maskinen blivit otåligt och vårdslöst använt avstängningsknappen mitt i nån process

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Har du någon erfarenhet av SuperDuper? SD säger ju också att deras SuperDuper Clone backup är helt kompatibel med Apples skivverktyg

Sorry, såg inte din fråga förrän nu. Nej, jag använder Carbon Copy Cloner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, såg inte din fråga förrän nu. Nej, jag använder Carbon Copy Cloner.

Det är OK. Så här i efterhand blir ju kontentan av mitt problem att SuperDuper inte såg min harddisk före jag raderade den. Det var det som gjorde mig osäker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...