Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tänk på att du bara lånar när du handlar hos Apple


Pocahontas

Rekommendera Poster

Detta är en av anledningarna till jag köper min musik på CD och mina filmer på DVD. När Apple lägger ner iTunes så är du körd. Gäller för övrigt alla leverantörer av online-innehåll: När de lägger ner är du körd.

 

Den andra anledningen till att jag köper min musik på CD är bättre ljud än de komprimerade filer som erbjuds. Och så gillar jag fortfarande att läsa omslaget/boken som oftast följer med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, i praktiken: om jag ser till att min son får tillgång till mitt iTunes-bibliotek (innan jag dör), tror ni verkligen att Apple (eller någon annan onlineleverantör om det är fallet) kommer göra något åt det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är man väl inte. Med en backup på musiken är det ju lugnt.

Bara så länge den auktoriserade datorn(iPod/iPhone/iPad håller. Du kan inte längre auktorisera en ny enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, i praktiken: om jag ser till att min son får tillgång till mitt iTunes-bibliotek (innan jag dör), tror ni verkligen att Apple (eller någon annan onlineleverantör om det är fallet) kommer göra något åt det?

Antagligen inte, men poängen är väl att det ska vara lagligt att lämna vidare det man har betalat för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. I början var musiken kopieringsskyddad och 128 kbit. Det är lääänge sedan. Numera är musiken 256 kbit och utan kopieringsskydd. Alltså krävs heller ingen auktorisation.

OK, då är det några gamla låtar jag har kvar då som vägrar att låta sig kopieras över till min min (oauktoriserade) iPod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den andra anledningen till att jag köper min musik på CD är bättre ljud än de komprimerade filer som erbjuds. Och så gillar jag fortfarande att läsa omslaget/boken som oftast följer med.

 

Ja, tacka vet jag wav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tänker på CD:ns ljud så följer det Red Book, och består därmed inte av wav-filer, även om wav också utgörs av LPCM. totaltgalen.gif

 

:D Jajaja! Okomprimerat ljud då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

någon som har testat om de hör skillnad på en 256 kbit och CD? Det är inte många personer som klarar av detta.........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snart äger man väl inte sin dator heller..

 

Läs om Bruce Willis och hans musiksamling han inhandlat på iTunes

 

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/bruce-willis-i-tvist-med-apple_7470190.svd

 

http://www.idg.se/17.108/2.1085/1.463538/apples-itunes-avtal-far-bruce-willis-att-se-rott

 

Artikeln var således felaktig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

någon som har testat om de hör skillnad på en 256 kbit och CD? Det är inte många personer som klarar av detta.........

Exempelvis pre-echo är mycket tydligt och vanligt, om man har förmågan att lyssna noga. Dock kan man anta att många inte vet om något annat, och därför inte reagerar alls. Det är en populär uppfattning att audiofiler är neurotiska idioter som inbillar sig saker. Så är det nog emellanåt, men inte i sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upplevelsen av ljud är mycket individuell. Jag lyssnar mycket på musik och jag kan inte säga att jag hör någon skillnad på iTunes-musik och CD. Vinyl däremot, där hör jag skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är man väl inte. Med en backup på musiken är det ju lugnt.

Precis, det är ju bara att kopiera över låtarna till en annan disk :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det raspar och sprakar något så förbaskat! totaltgalen.gif

Bättre det än den totala tystnaden för repiga CD.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

någon som har testat om de hör skillnad på en 256 kbit och CD? Det är inte många personer som klarar av detta.........

 

OM man har riktiga grejjor att lyssna på. Annars var det väl detsamma........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, i praktiken: om jag ser till att min son får tillgång till mitt iTunes-bibliotek (innan jag dör), tror ni verkligen att Apple (eller någon annan onlineleverantör om det är fallet) kommer göra något åt det?

Har för mig att köparens Apple-ID på något vis hamnar i filen, men det hörde jag på DRM-tiden.

 

någon som har testat om de hör skillnad på en 256 kbit och CD? Det är inte många personer som klarar av detta.........

Särskilt inte med skräplurar ute på stan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...