Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lite allmänna frågor om Mac


karwes

Rekommendera Poster

Hej,är för dagen nybliven ägare av en MacBook Pro.Tycker det är en grym maskin på alla vis men vissa grejer är jag VÄLDIGT osäker på.

 

1.Hur öppnar man flera internetflikar,lite jobbigt att behöva avsluta sidan jag är inne på när jag vill kolla en annan sida lite snabbt.

 

2.Är det speciella USB stickor till Mac? Stoppade i ett Kingston 16 GB men datorn hittar ingen flyttbar disk.

 

3.Om jag nu skulle få fart på USBn,hur flyttar jag över en fil från datorn till USBn? Hittar inget som typ finns i Windows...kopiera och klistra in.

 

4.Finns det något sätt att högerklicka när man bara kör med fingerplattan?

Har säkert glömt en hel massa frågor,men jag lär återkomma senare,då den inte alls är som en Windowswink.gif.

 

Förklara gärna så enkelt ni kan då jag är en riktig data-dyslektiker.

 

Förstår att man säkert kommer in i Apples underbara värld bara man ger det lite tid,men dom grejerna jag nämner ovan är jag ganska sugen på att få reda på lite snabbt.

 

Tacksam för enkla svar.

MVH: Kåre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna ny flik är bara att trycka cmd+T i safari. Andra webbläsare vet jag inte men antog att det är safari då du inte nämnt något.

 

Usb minnen och externa hårddisken ska vara formaterade i HFS+ för att Mac ska kunna läsa/skriva. Sätt i usb minnet och öppna skivverktyget som ligger i verktygs mappen som ligger i program mappen.

Välj ditt usb minne i vänster menyn, klicka på radera fliken på höger sidan och välj Mac os extended journalförd som format, klicka sen på radera.

 

Ska du flytta filer från en Windows datorn så formatera usbminnet i ExFAT istället.

 

För att flytta filer till usb minnet är det bara att dra dom till just den usb ikonen. Antingen på skrivbordet eller i vänstermenyn i Finder.

Du drar med tre fingrar på stryplattan. Om detta inte fungerar är det inte aktiverat men det aktiveras på samma ställe som högerklickning som jag beskriver här nedan.

När du bara drar en fil på detta sättet så kopieras den, dvs den ligger kvar på datorn och en kopia blir på usb minnet. Vill du flytta så gör på samma sätt fast håll inne cmd innan du släpper filen på usb minnet.

 

 

Högerklickning får du aktivera via Systeminställningar och styrplatta, minns inte vad fliken heter men där ska finna nåt alternativ som heter sekundärklicka på två fingrar. Kryssa för det och sen är det bara att använda två fingrar när du klickar så blir det ett högerklick.

 

Edit: tillägg och rättelse av iPhonenens "rätt"stavning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1346716638[/url]' post='1566807']

Hej,är för dagen nybliven ägare av en MacBook Pro.Tycker det är en grym maskin på alla vis men vissa grejer är jag VÄLDIGT osäker på.

 

1.Hur öppnar man flera internetflikar,lite jobbigt att behöva avsluta sidan jag är inne på när jag vill kolla en annan sida lite.

 

Hej Kåre och välkommen till forumet!

cmd+T funkar för ny flik som Jontboy skrev. Du kan även anpassa verktygsfältet genom att högerklicka när du är i Safari högst upp i det gråa fältet. Där kan du lägga till ikoner så som ny flik, skriva ut, hem, osv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.Hur öppnar man flera internetflikar,lite jobbigt att behöva avsluta sidan jag är inne på när jag vill kolla en annan sida lite snabbt.

 

I Safari är det runa + T, eller Arkiv - Ny flik.

 

2.Är det speciella USB stickor till Mac? Stoppade i ett Kingston 16 GB men datorn hittar ingen flyttbar disk.

 

USB-stickan ska vara formaterad enligt FAT, exFAT eller Mac OS X. Ej NTFS. FAT rekommenderas det är enklast mellan olika datorer. Om den är rätt formaterad, så kolla i datorn igen.

Om den inte dyker upp på Skrivbordet så har du det alternativet avbockat i Finder - Inställningar. Öppna då ett Finder-fönster genom att dubbelklicka på "glada ansiktet" och du bör hitta enheten i spalten till vänster.

 

3.Om jag nu skulle få fart på USBn,hur flyttar jag över en fil från datorn till USBn? Hittar inget som typ finns i Windows...kopiera och klistra in.

 

Du markerar dokumentet och drar över det till USB-enheten och släpper den där, då flyttas det över.

Eller så högerklickar / sekundärklickar du och där finns alternativen kopiera - klistra in. Eller cmd/runa + C = kopiera, cmd/runa + V = klistra in. (markera dokumentet först).

 

4.Finns det något sätt att högerklicka när man bara kör med fingerplattan?

 

Nere till höger på styrplattan knackar du = sekundärklick / högerklick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du markerar dokumentet och drar över det till USB-enheten och släpper den där, då flyttas det över.

Eller så högerklickar / sekundärklickar du och där finns alternativen kopiera - klistra in. Eller cmd/runa + C = kopiera, cmd/runa + V = klistra in. (markera dokumentet först).

 

Klippa och klistra in fungerar inte på filer på mac (endast på innehåll när du arbetar i filer). Däremot kan man nuförtiden "flytta filen" genom att kopiera och sedan hålla ner alt när man klistrar in. (eller samma funktion på annat sätt, är att kopiera filen och högerklicka/ctrl-klicka och hålla nere alt för att kunna välja "flytta filen" i menyn).

 

Enklast är att dra och släppa. Om du håller filen över en mapp utan att släppa kommer du efter ett tag automatiskt att öppna mappen och kunna leta dig ner i folderstrukturen. Så fort du släpper filen kommer den flyttas dit där du befinner dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för hjälpen,det enda jag inte får att funka är det där med USBn,har gjort så som ni beskrivit,drog ur USBn och stoppade i det igen.Men det ploppar inte upp någonstans,kan man hitta det manuellt någonstans då det inte kommer fram automatiskt?

 

Tänkte även på det där med externa hårddisken som ni skrev om,jag har en sådan med över 40GB foton och musik,men om jag gör som beskrivet...blir den inte raderad då?

 

Känner mig jävligt korkad,men för er vana Mac-användare är detta säkert hur basic som hellst ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om USB:n inte syns på Skrivbordet så kan du gå in under Finder - Inställningar - Visa dessa objekt på Skrivbordet - Externa skivor. "Finder" är Macens skrivbords- och filsystem. Klicka på skrivbordet (varsomhelst på en tom yta) så är du i Finder. Detta är grunden för Mac och detta "program" är alltid igång. Alternativt klicka på "glada ansiktet" i dockan, som är symbolen för Finder, och ett fönster öppnar sig och i vänsterspalten finns rubriken "Enheter" längst ner och där ska ett USB-minne synas.

 

Om du har en extern hårddisk med massa innehåll antar jag det är för Windows och då formaterad för Windows, den kan läsas men inte skrivas av Macen. Om du ska använda den för att skriva information från Macen behöver den formateras om till ett format som Mac kan skriva till, men du töms hårddisken på allt innehåll ja så innehållet behöver flyttas över till något annat innan en sådan operation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stoppa i minnet, öppna skivverktyg, markera minnet, klicka på knappen/fliken "radera" välj mac os extended, Radera - Klart. Så kan du använda det med mac´n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...