Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Komma åt hårddisk som är "Striped RAID"?


mralfaromeo

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en Xserver som jag inte får igång. Har gått över till plan B. Tänkte köra varje disk från en hårddisk docka och föra över information. Dock så dyker inte disken upp i finder utan jag ser den bara i skivverktyg men disken tillhör RAID uppsättning, med symbolen låst hänglås och frånkopplad.

 

Jag undrar nu om det finns någon lösning att komma åt informationen på disken på detta sätt?

 

 

Mvh, Fredde

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en av hårddiskarna har gått sönder, alltså det är därför Xservern inte fungerar, är datan för dig förlorad med RAID 0 (striped). Vet du om alla diskar är hela?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget sätt att komma åt innehållet utan att koppla in diskarna på en IDENTISK RAID. Alltså en med identisk hårdvara, för en RAID-0 är inte samma som en annan RAID-0 och en RAID-5 är inte samma som en annan RAID-5.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns dataräddningsprogram som kan fixa fallerande RAID-uppsättningar, men det förutsätter att diskarna är hela*. Program här. Citat därifrån:

 

"... 321Soft Data Recvery is the best choice for getting your data back, now includes a powerful RAID Reconstructor. You can also use this option to reconstruct broken RAID systems or lost RAID for recovering data on Mac. 321Soft Mac Data Recvery is the only product with this powerful tool in the industry.

 

This is especially useful when the controller has stopped working, but the drives are still working. You simply attach the drives to a system and reconstruct the RAID systems and recovery the data! ..."

 

I bästa fall håller det vad det lovar. :)

 

Det ska nog poängteras att man aldrig ska köra RAID 0 utan backup. RAID 0 är betydligt osäkrare datalagring än att bara ha en enda hårddisk!

 

 

*En disk kan ju vara "sönder" på många sätt, för ett specialföretag kan kanske datan räddas, genom att byta kontrollerkort/läsare/flytta själva diskarna, men sådant kan inte en "lekman" göra själv.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Angående hårddiskarnas status så kommer alla tre upp i skivverktyget via usb med hårddiskdocka. Systemdisken fungerar och där kan jag läsa innehållet men de andra två är låsta.

 

Ska kolla på ditt program förslag Alix.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...