Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lagra musik/Säkerhetskopiera musik?


blackwall

Rekommendera Poster

Hallå där!

 

Fan jag kom på att jag har en hel helvetes jävla musik på min Macbook Air och är totally fucked om disken pajar då jag är i behov av min musik i mitt jobb.

30-40 GB skulle jag tippa på.

 

Hur, vart och vad kan man säkerhetskopiera/backup:a all min musik?

 

Någon som har tips eller råd?!

 

Mvh Alex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg iTunesbiblioteket på en annan partition el annan disk ifall ngt händer m systemet ... sen en backup till en USBdisk el Time machine, kan ju vara en bra idé.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minst två externa diskar bör man ha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minst två externa diskar bör man ha

Instämmer.

 

Själv kör jag fyra, enligt ett roterande schema.

 

Minst lika viktigt är att lagra backuperna på annan plats. Tänk stöld, brand, åska, översvämning etc etc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa en stor extern disk och kör Time machine till den. Om du inte kan ha den externa inkopplad hela tiden så ha för vana att göra back up nån gång i veckan eller nu lagt in ny musik.

Till min bärbara kör jag TM när jag lagt till nya bilder i iPhoto då det är det viktigaste jag har på datorn. men till min stationära är disken inkopplad hela tiden och då gör den själv back up en gång i timmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm okej.

 

Jag har idag en Airport Extreme som jag har kopplat in 3x1 TB hårddiskar. Kan man välja en av dem för att använda TM? Jag har en Macbook Air på 128 GB hårddisk.

Måste det vara en helt tom hårddisk för att kunna använda TM, dvs om jag välja att använda TM på en av mina hårddiskar försvinner allt då på den eller tar den bara upp 128 GB och gör en kopia av min Macbook Air?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag du kan välja en av diskarna till att köra TM till, bäst är om den är tom och endast används som back up lösning.

Men eftersom den är på 1TB så hade jag själv partionerat upp den i 2 diskar, den första paritionen åt TM hade jag gjort på ca 400GB (med tanke på att din MBA har 128GB) och den andra partitionen hade fått resterande GB, och den hade jag använt till allt möjligt, förvaring av filer m.m. m.m.

 

Men då får den antingen vara tom eller får du först flytta filerna till en annan disk innan du börjar partionera.

Det går att använda som en stor disk med dina filer redan på disken, TM kommer inte radera eller säkerhetskopiera dem.

 

Jag personligen tycker det är smidigare att ha disken paritionerad så har man en del att kör sina filer på och en del som TM sköter och den behöver jag aldrig pilla på.

 

Vid första kopieringen så säkerhetskopieras allt, när den sen är klar så kommer den kopiera endast det som är ändrat sedan förra kopieringen. Så gör den tills disken är full och när den blir full raderas dom äldsta kopiorna.

 

Time Machine spar timvisa säkerhetskopior för de senaste 24h, dagliga kopior får den senaste månaden och veckovisa kopior för alla tidigare månader.

 

Mer info finns att läsa om TM under systeminställningar --> Time Machine, klicka sedan på '?' nere till höger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TimeMachine fyller upp det utrymme som hårddisken har, för den sparar flera versioner så man kan gå tillbaks "i tiden".. (därav namnet TimeMachine :) )... Därför bör du bara använda det på en tom hårddisk eller på en egen tom partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...