Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min handdukstork är inte som andra handdukstorkar


Semmelman

Rekommendera Poster

Nej det är den inte för den kyler handdukarna istället för värmer, och jag kan inte fatta varför, ventilen eller vad man kallar reglaget till handdukstorken har jag tagit upp här förut och den ska va öppen, hursomhelst är den garanterat öppen för när jag duschar strömmar massor kallt vatten igenom, men jag fattar inte varför för den är ju kopplad till varmvattnet??? :irriteradtjej:

Så nu tog jag bild på själva källan till var vattnen kommer in, kolla bild, det jag inte förstår är var den varmvattnet som går ut tar vägen? Den med frågetecknet. Går det en spillvarmvattenledning ut från huset???

 

Handdukstorkens varmvatten borde gå som ritat till vänster och dusch å handfat går åt höger och wc-stolen ser ni ja. Men varför blir handdukstorken isande iskall när jag duschar varmt, jag kan inte förstå varför???

 

post-918-066279200 1346488543_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bor du? Hyreslya/Bostadsrätt eller hus? Om du bor i hyreshus/bostadsrätt så kan det ju vara en varmvattencirkulation på systemet för att inte få stillastående varmvatten i ledningarna och snabbare tillgång på varmvatten så man slipper spola bort en massa i kranen i vänta på det. Men då borde det inte komma kallt vatten när du duschar.

 

Verkar som en retur till varmvattenberedaren. Borde i så fall sitta en backventil eller ngt på handukstorkslingan för att inte vattnet skall gå bakvägen när du duschar...

 

(När vi bodde i bostadsrättslägenhet så vet jag att handukstorken var kopplad på radiatorkretsen. Detta medförde att när det inte var kallt ute och ingen värme behövdes för att värma huset så fanns det ingen värme på handdukstorken....)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det jag inte förstår är var den varmvattnet som går ut tar vägen? Den med frågetecknet. Går det en spillvarmvattenledning ut från huset???

Den ledningen går ihop med returledningarna från dina radiatorer (element). Därfifrån leds vattnet tillbaka till värmecentralen och värms igen och skickas ut igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ledningen går ihop med returledningarna från dina radiatorer (element). Därfifrån leds vattnet tillbaka till värmecentralen och värms igen och skickas ut igen.

Naah... nu må du va ute å cykla. :)

Radiatorvattnet är väl ett slutet system, med vatten med rostskyddande olja i el liknande..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bor du? Hyreslya/Bostadsrätt eller hus? Om du bor i hyreshus/bostadsrätt så kan det ju vara en varmvattencirkulation på systemet för att inte få stillastående varmvatten i ledningarna och snabbare tillgång på varmvatten så man slipper spola bort en massa i kranen i vänta på det. Men då borde det inte komma kallt vatten när du duschar.

 

Verkar som en retur till varmvattenberedaren. Borde i så fall sitta en backventil eller ngt på handukstorkslingan för att inte vattnet skall gå bakvägen när du duschar...

 

(När vi bodde i bostadsrättslägenhet så vet jag att handukstorken var kopplad på radiatorkretsen. Detta medförde att när det inte var kallt ute och ingen värme behövdes för att värma huset så fanns det ingen värme på handdukstorken....)

Inga problem få snabbt varmt vatten i duschen, bor i bostadsrätt. Backventil vet inte hur en sån ser ut, ser inget som skulle kunna va sån men vad vet jag, kanske det skulle behövas om det inte finns alt kanske den gått i baklås om det finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antingen sitter handukstorken i serie med varmvattenförbrukare eller i lag med varmvattencirkulationen. Det är långa ledningar i ett hyreshus coh för att det hela tiden ska finnas varmt vatten tillgängligt går ett litet rör tillbaka till varmvattenberedaren med en cirkulationspump. Det finns altså framspolat varmvatten till alla på det sättet och man kan koppla in handdukstorken på den.

...

Eller så går den på radiatorsystemet. Men aldrig blandas de två för det skulle bli katastrof.stjarnsmall.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså du menar att den översta ingången jag märkt med frågetecken är varmvatten ut? Så det varma vattnet cirkulerar lite hela tiden, in där i mitten och ut däruppe? Sen när jag sätter på duschen då varför blir det superkallt i den kretsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det blir varmt i duschen? Om du bara använder kallvatten, vad händer då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir varmt i duschen ja, dock har jag aldrig duschat kallt länge så jag vet inte, ska pröva nån gång* spola kallt å se vad som händer med rören då. Nu när inget är spolat på morronen så är rören rumskalla som om vattnet stått still i dem, men när jag duschar varmt då blir rören ännu kallare och immar som om kallvatten runnit igenom dom, det borde utesluta att det blivit nåt stopp i cirkulationen.

 

*Nu har jag ändå spolat massa kallt i handfatet, ingen värmeskillnad alls på rören till handdukstorken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det hyresrätt så felanmäler du så får de fixa't åt dig. Det akn vara så att flera har samma problem men inte märkt det eller inte bryr sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rörmokare kan koppla lite hur som helst. :-)

 

Jag har tittat på 2 olika hus där man kopplat varmvatten till WC'n. Det blir ju iofs rent men det ångar lite konstigt. i alla fall då man spolar gång 2. :-)

 

Det verkar ju konstigt att överhuvudtaget koppla in en handukdtork på varmvattnet. Ska ju naturligtvis sitta kopplad till husets värmesystem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axel, bostadsrätt så får betala själva, lufs, hehe, ...badrummet är lite inne i huset, långt till radiatorernas system vid ytterväggarna gissar jag, varmvattnet så mycket närmare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nä jag försöker oxå bortrationalisera tänkandet, vad exakt har blivit bättre för att folk tänkt? Absolut ingenting, så fort nån tänkt så blir det ju fel å galet på alla sätt. Se alla jävla krig är ju resultat av någon eller några idioter som tänkt. Det är bättre om man inte tänker och bara följer strömmen. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nä jag försöker oxå bortrationalisera tänkandet, vad exakt har blivit bättre för att folk tänkt? Absolut ingenting, så fort nån tänkt så blir det ju fel å galet på alla sätt. Se alla jävla krig är ju resultat av någon eller några idioter som tänkt. Det är bättre om man inte tänker och bara följer strömmen. :P

Precis, hade jag tänkt efter hade jag ju insett hur dödfött mitt äktenskap var, men då hade jag inte haft tre älskade barn idag... bultandehjarta.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rörmokare kan koppla lite hur som helst. :-)

 

Jag har tittat på 2 olika hus där man kopplat varmvatten till WC'n. Det blir ju iofs rent men det ångar lite konstigt. i alla fall då man spolar gång 2. :-)

 

Det verkar ju konstigt att överhuvudtaget koppla in en handukdtork på varmvattnet. Ska ju naturligtvis sitta kopplad till husets värmesystem?

 

 

 

Värmen har man ju på på sommaren!

 

Inte!

 

 

Tänk!

 

När har du varmvatten i huset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Värmen har man ju på på sommaren!

 

Inte!

 

 

Tänk!

 

När har du varmvatten i huset?

Här kan du läsa på du snälla och trevliga person.kramis.gif

http://artiklar24.se...ill-element.htm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman i form av moderator grep in och...... mjukade upp saker och ting.borstatanderna.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Axelman i form av moderator grep in och...... mjukade upp saker och ting.borstatanderna.gif

haha, bra. kanske tände till lite i onödan! :-) :storkram:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...