Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Klagomuren


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

A_bite_of_the_apple

Jag tror det är med skolan som på detta forum ex, det är de missnöjda som hörs mest, med all rätt, är man missnöjd så ska man inte tiga i det tysta.

 

 

Det finns många väldigt bra skolor och underbara lärare som gör sitt yttersta för att hjälpa barn med svårigheter av olika typer. All credd till de :ThumbsUp:

 

Jag har själv aldrig haft några större svårigheter för att lära mig saker, däremot så hade jag en period i fjärde klass då jag inte ville umgås med nån, drog isär min bänk och isolerade mig från de andra när vi hade matte eftersom jag tyckte det var himla svårt. Efter en vecka så ringde min lärare hem till morsan och ville prata om detta. Det slutade med att jag och en kille till fick sitta hos specialpedagogen under varje mattelektion, något som var oerhört bra och hjälpte mig mkt :) Min lärare som jag hade under mellan-och-högstadiet pushade alltid på mig och hjälpte alltid till, vilket gjorde i att jag tyckte det var kul att plugga vilket resulterade 315 poäng av högstadiets 320 möjliga den dagen jag gick ur nian. Jag VET att jag aldrig hade klarat det utan hennes stöd

 

Skolan behöver helt klart mer pengar och mer lärare som inte ska hindras av stram byråkrati.

 

Politiker är de som bestämmer tillgången till pengar för utbildning. Politiker är också människor och de går att uppvakta.

Redigerad av A_bite_of_the_apple
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir så irriterad på slappa lärare. Här har killen tydligen gått hela grundskolan utan att kunna läsa ordentligt! Ingen har brytt sig om att hjälpa till med så enkla saker som talböcker! Det är faan i mig skandal!

-När jag gick i småskolan på 60-talet hade vi en synskadad i klassen och AV-centralen kom varje vecka med inlästa rullband till henne. När vi andra satt och läste i böckerna satt hon med ett stort åbäke till bandspelare och hörlurar och lyssnade. Man trodde ju något hade hänt på 40 år.

Dom kanske kom på att man inte blir bättre på att läsa av att lyssna på inspelat material? ;)

 

Har man som målsättning att alla ska kunna läsa text så måste man få alla att öva, givetvis efter sin egen förmåga. Att låta eleverna lyssna på texten på band istället skjuter bara upp läsproblemet, det hjälper inte på något sätt att bli bättre på att läsa. Däremot får man tillgång till innehållet i texten och det är förståss bättre än inget.

 

För att läsa med hyfsad hastighet (något som iTobi säger han har problem med) krävs det att man faktiskt övar på att läsa också, tex via läsläxor från skolan.

Man får också räkna med att det tar tid att bli bra på något. Det gäller även att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant diskution om böcker! Håller helt med Nabben att du ska försöka med en ljudbok.

Själv älskar jag att läsa, läser så mycket jag hinner egentligen.

 

Hursomhelst så vill jag klaga lite på forumet idag, det postas ju så mycket nya inlägg att man inte alls hänger med :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla med biblioteket, de flesta klassiker finns att låna som ljudböcker. Sen tycker jag du ska ställa krav på skolan. Det är skolans skyldighet att hjälpa dig så du kan hänga med precis som alla andra. Det är inte omöjligt att skolan kan fixa fram ljudböcker. Be ögonläkaren om ett intyg att du behöver ljudböcker.

Hänvisa till skollagen §2: § Alla barn och ungdomar skall, oberoende av kön, geografiskt

hemvist samt sociala och ekonomiska förhållanden, ha lika

tillgång till utbildning i det offentliga skolväsendet för barn

och ungdom.

Finns på riksdagens hemsida om du vill läsa mer. Du får "bussa" morsan på dem!

 

 

fy vad glad jag blir nu, tänk att det finns människor som är så snälla och föröker hjälpa :D:geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir så irriterad på slappa lärare. Här har killen tydligen gått hela grundskolan utan att kunna läsa ordentligt! Ingen har brytt sig om att hjälpa till med så enkla saker som talböcker! Det är faan i mig skandal!

-När jag gick i småskolan på 60-talet hade vi en synskadad i klassen och AV-centralen kom varje vecka med inlästa rullband till henne. När vi andra satt och läste i böckerna satt hon med ett stort åbäke till bandspelare och hörlurar och lyssnade. Man trodde ju något hade hänt på 40 år.

 

ehm, jag har ju kunnat läsa alltid men inte så entusiastiskt, mamma är både rektor och svensklärare nu och har varit lärare väldigt många år och hon säger att det beror mest på lathet från min sida, kanske det. men tycker man inte det är kul så tycker mn inte det är kul. jag vill inte läsa böcker :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fy vad glad jag blir nu, tänk att det finns människor som är så snälla och föröker hjälpa :D:geros:

ja men det är ju det vi är till för.... jag blir så less på samhället ser ut här i stockholm

ingen förståelse alls .... bara stress

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla med biblioteket, de flesta klassiker finns att låna som ljudböcker. Sen tycker jag du ska ställa krav på skolan. Det är skolans skyldighet att hjälpa dig så du kan hänga med precis som alla andra. Det är inte omöjligt att skolan kan fixa fram ljudböcker. Be ögonläkaren om ett intyg att du behöver ljudböcker.

Hänvisa till skollagen §2: § Alla barn och ungdomar skall, oberoende av kön, geografiskt

hemvist samt sociala och ekonomiska förhållanden, ha lika

tillgång till utbildning i det offentliga skolväsendet för barn

och ungdom.

Finns på riksdagens hemsida om du vill läsa mer. Du får "bussa" morsan på dem!

 

hahah ja :P, mamma är rektor på en grundskola i samma kommun och hon känner alla rektorer på min skola så det ska väl inte bli så svårt :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TRE porr trådar i iPhone delen. :spam::angry2:

Redigerad av anton.o
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

fick reda på idag att på måndag så måste jag iväg och hjälpa till på ett anlägg(turbin som ska lagas) 40mil ifrån vart ja bor! :(

måste kanske vara borta i 5 veckor i sträck och jobba!

Fan hur ska ja klara mig utan polarna och så i 5 veckor hoppas ja får komma hem på helgerna iallafall.........

Men sen så är det ju såhär att eftersom morsan och farsan är bortresta till spanien i 10 dagar så måste jag fixa nån som kan bytta mat och vatten till fåglarna hemma. Sen är det ju så att ja tar hand om huset, vi har hyresgäster som bor här så ja måste sköta värmen och så!

varför var det tvunget att bli såhär nu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :superirriterad:

 

Fan fan fan fan fan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt första inlägg i den här tråden.

 

Hur kul är det att diska durkslag för hand? Så jefla störigt. Skvätter och har sig.

 

Det var skönt att få ut :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

irriterar mig på apotekets kösystem för nummerlappar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stör mig på de långa reklaminslagen på TV6..kollar på The Lost Room :superirriterad:

 

Tänkte spelat in den och redigerat bort reklamen...men det blev inte så...denna gången

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ungarna i Trollhättan och Vänersborg som fått det här med "trick or treat" om bakfoten. I Trollhättan kastade de ägg på hus, i Vänersborg har de bytt brevlådor på husen. De missade det här med att fråga om godis först de bara gick direkt på förstör! :devil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stör mig som fasen på att folk blandar ihop halloween och allhelgona. Idag är det allhelgona, en dag att minnas och hedra på. Man minns sina döda och placerar ljus på gravar mm... Dock råkar halloween infalla idag också eftersom det infaller första lördagen i november.

Som i fjol så sprang barnen omkring i två helger efter godis. Tycker att föräldrarna borde ha bättre koll på läget.

 

Halloween är i Sverige ett jippo som amerikanarna har förvanskat ifrån Latinamerika. I mina ögon så kunde det helt slopas...

Redigerad av mattem
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

irriterar mig på apotekets kösystem för nummerlappar..

Vasen i Nordstan eller? Personen som bestämde hur receptkön skulle fungera där verkar ha smakat allt för mycket medicin med varningstriangel på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Folk som tror de "äger" gatan.

 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=846361

 

Antag att en synskadad kommer och fallit över cykeln och gjort sig illa.

 

Sedan ha mage och klaga, polisen gör helt rätt, kläm åt käringen rejält.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag vill jag klaga på atopiskt eksem som stör min tillvaro så här års mer än någon annan tid på året. :cry::deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför ska man ha slutprov, man har ju redan haft prov på allt en gång :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inget att klaga på just nu. Det var det enda jag ville gnälla över. :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill klaga på att Beyoncés nya album inte finns att boka på iTunes.

Nu måste jag boka en fysisk kopia bara för att föra över låtarna till datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...