Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Klagomuren


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

vill klaga på svenskläraren som kommer tvinga oss att läsa massa tråkiga böcker :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill klaga på svenskläraren som kommer tvinga oss att läsa massa tråkiga böcker :(

Fråga om ni inte kan läsa nån bra bok då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill klaga på svenskläraren som kommer tvinga oss att läsa massa tråkiga böcker :(

 

-Men då kan det bara bli bättre lille vän! :D Nej fy vad präktigt äppelkäckt det lät.

-Vad läser ni? -Harry Martinsson? -Dostojevski? -Steinbeck?Vi lyckades övertyga vår lärare om att man borde läsa nobelpristagaren Hemingway i alla fall ett litet lyft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läser ni Nils Holgersson i skolan fortfarande ;) Den glömmer jag aldrig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi har inte börjat läsa så mycket än men vi ska börja med litteraturhistoria nästa vecka och hon sa att vi var tvugna att läsa massa böcker. och att läsa böcker är det värsta jag vet :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vi har inte börjat läsa så mycket än men vi ska börja med litteraturhistoria nästa vecka och hon sa att vi var tvugna att läsa massa böcker. och att läsa böcker är det värsta jag vet :(

 

Så ska du inte tycka, med böcker lär du dig otroligt mycket..när jag var yngre slukade jag allt jag kom över, men så bodde jag granne med ett bibliotek som barn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så ska du inte tycka, med böcker lär du dig otroligt mycket..när jag var yngre slukade jag allt jag kom över, men så bodde jag granne med ett bibliotek som barn...

Varför kan han inte tycka det? :o

 

Ska han rätta in sig i kollektivet, och befria sig från sitt eget tyckande? Själv föredrar jg nog att få tänka fritt, och tycka vad jag vill. Mitt tyckande ska inte styras av andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst får man tycka som man vill, du får tycka precis vad du vill du med, låt oss andra tycka som vi vill, även om det går dig emot. Ordet är fritt som du vet.

 

Det hade varit fel att, anser jag, att säga att böcker är inget att ha, skit du i dem...

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst får man tycka som man vill, du får tycka precis vad du vill du med, låt oss andra tycka som vi vill, även om det går dig emot. Ordet är fritt som du vet.

 

Det hade varit fel att, anser jag, att säga att böcker är inget att ha, skit du i dem...

Du skriver att jag ska låta er andra tycka som ni vill, men samtidigt så lever du ju inte efter det själv uppenbarligen.

 

Så ska du inte tycka

 

Självklart får du tycka om att läsa böcker, men tala inte om för mig att jag inte får ha synpunkter på ditt tyckande, när du har synpunkter på andras.

 

Jag trodde att vi hade rett ut vissa saker via PM, men uppenbarligen inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

andras.

 

Jag trodde att vi hade rett ut vissa saker via PM, men uppenbarligen inte.

 

Vad du är grinig idag, nu får du skärpa till dig lite..fredag skall man vara glad ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
Varför kan han inte tycka det? :o

 

Ska han rätta in sig i kollektivet, och befria sig från sitt eget tyckande? Själv föredrar jg nog att få tänka fritt, och tycka vad jag vill. Mitt tyckande ska inte styras av andra.

 

Äh, tolka det inte så hårt, jag tolkar det mer som "äh så ska du ju inte tycka :P"

 

Poca framförde sin åsikt och använde sig av ja vad som faktiskt är ett ganska vanligt uttryck, typ "nä man så kan du väl inte tycka?" som ifrågasätter mer än påprackar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha. Så roligt när Mizhou biter ifrån i olika trådar. Dokusåpa. Jag sitter kvar här och väntar på fortsättningen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahaha. Så roligt när Mizhou biter ifrån i olika trådar. Dokusåpa. Jag sitter kvar här och väntar på fortsättningen...

Tycker du att jag har fel i det jag skriver, eller tycker du att det är bra att jag skriver vad jag tycker, och faktiskt vågar stå för det också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du att jag har fel i det jag skriver, eller tycker du att det är bra att jag skriver vad jag tycker, och faktiskt vågar stå för det också?

 

Jag kan inte avgöra om du har fel i det du skriver när du skriver vad du tycker. Alla får vi ju tycka precis vad vi vill. Men, jag tycker att ovan var lite väl. Alla förstod vi väl att Poca inte menade att iTobi absolut inte får tycka så. Det är väl mer ett sätt att uttrycka sig för att starta en diskussion. Det vad iallafall så jag läste det. Men vi tolkar ju saker olika.

 

Jag tycker det är roligt när du ifrågasätter saker som jag själv aldrig skulle orka ifrågasätta och när det sedan uppstår en diskution om något som i min värld inte är något att diskutera. Som ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är roligt när du ifrågasätter saker som jag själv aldrig skulle orka ifrågasätta och när det sedan uppstår en diskution om något som i min värld inte är något att diskutera. Som ovan.

Ja, då är det kanske lika bra att jag lämnar forumet då. Inget av det jag skriver är väl vät något.

 

Ha det bra alla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då är det kanske lika bra att jag lämnar forumet då. Inget av det jag skriver är väl vät något.

 

Ha det bra alla!

 

Jag förutsätter att du skämtar nu. Så, ha det så bra du med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då är det kanske lika bra att jag lämnar forumet då. Inget av det jag skriver är väl vät något.

 

Ha det bra alla!

 

 

Tycker vi inte, kom igen nu .

Du är visst bra, bara för att vi har olika uppfattning betyder det inte att du har fel.

:geros: :geros: :geros: :geros: :geros: :geros: :geros: :geros: :geros: :geros: :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, då är det kanske lika bra att jag lämnar forumet då. Inget av det jag skriver är väl vät något.

 

Ha det bra alla!

 

 

Någon nämnde något att detta forum ibland liknar en dokusåpa. Detta inlägg är väl ett bra exempel på det.

 

Givetvis tycker jag att det du skriver är bra :geros: och det skrev jag i en annan tråd men denna gången tycker jag att du förstorade upp vad Pocahontas skrev. Det är ofta som jag säger till människor att "men så ska ni inte tycka" men det betyder ju inte att man inte tillåter andra att tycka vad de vill.

 

 

 

Douglas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

oj sikken uppståndelse det blev om mina böcker :P det är så att jag har alltid haft lite synfel men det upptäcktes inte förrän jag gick i 4an, då fick jag glasögon och innan det hade jag kämpat mig igenom böcker, jag tappade lusten och har sedan dess inte fått upp ögonen för det. jag läser inte spec snabbt heller, ca 3 min per uppslag och det första jag gör när jag slår upp en bok är att se hur lång den blir, tar då det (x sidor, y tid i min) x/2 sedan 0,5x*3, y/60. sen blir jag frustrerad, stressad och chokad över att läraren tvingar mig att lägga 40h a min fritid på en bok som jag inte ens kommer att uppskatta!! :chockadskeptisk: jag ska nu få nya glasögon igen och har varit hos optikern 4 gånger utan att de hittat felet, ska dit en gång till om 2 veckor sedan blir jag skickad till ögonläkare...

 

jag gillar inte att läsa böcker, hade de varit på datorn hade det varit bättre, och ännu bättre är ljudbok så att man kan vara här samtidigt tex :P

Redigerad av iTobi
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla med biblioteket, de flesta klassiker finns att låna som ljudböcker. Sen tycker jag du ska ställa krav på skolan. Det är skolans skyldighet att hjälpa dig så du kan hänga med precis som alla andra. Det är inte omöjligt att skolan kan fixa fram ljudböcker. Be ögonläkaren om ett intyg att du behöver ljudböcker.

Hänvisa till skollagen §2: § Alla barn och ungdomar skall, oberoende av kön, geografiskt

hemvist samt sociala och ekonomiska förhållanden, ha lika

tillgång till utbildning i det offentliga skolväsendet för barn

och ungdom.

Finns på riksdagens hemsida om du vill läsa mer. Du får "bussa" morsan på dem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara en liten grej till. Välj rätt typsnitt!

Dagens modegrej är att använda typsnitt hur Helveticafamiljen vilket gör texten mer svårläst. Times och Times New Roman är bättre. Det märker man när man börjar bli äldre. Times kan man läsa utan läsglasögon medan Helvetica ser ut som ett kraschat spjälstaket!

Redigerad av nabben
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla med biblioteket, de flesta klassiker finns att låna som ljudböcker. Sen tycker jag du ska ställa krav på skolan. Det är skolans skyldighet att hjälpa dig så du kan hänga med precis som alla andra. Det är inte omöjligt att skolan kan fixa fram ljudböcker. Be ögonläkaren om ett intyg att du behöver ljudböcker.

Hänvisa till skollagen §2: § Alla barn och ungdomar skall, oberoende av kön, geografiskt

hemvist samt sociala och ekonomiska förhållanden, ha lika

tillgång till utbildning i det offentliga skolväsendet för barn

och ungdom.

Finns på riksdagens hemsida om du vill läsa mer. Du får "bussa" morsan på dem!

Så ska det låta! :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra förslag nabben..

 

Visst tog mitt ordval alltför stora proportioner, menade bara väl, och nu när vi får veta varför iTobi tycker det var jobbigt med böcker, så förstår man varför han känner sån olust för att läsa..

Då vill man ju verkligen att han ska få samma "rättighet" om man ska uttrycka det så, att få känna läslust som de flesta av oss har, om det sen sker via ljud eller om det är möjligt att åtgärda ditt synfel iTobi och du ska kunna läsa på vanligt vis så ska du försöka göra det. Böcker ger glädje.

 

Ber om ursäkt för att mitt ordval rörde upp en mindre storm här, och hoppas Mizhou också vill förstå att jag inte ville såra någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir så irriterad på slappa lärare. Här har killen tydligen gått hela grundskolan utan att kunna läsa ordentligt! Ingen har brytt sig om att hjälpa till med så enkla saker som talböcker! Det är faan i mig skandal!

-När jag gick i småskolan på 60-talet hade vi en synskadad i klassen och AV-centralen kom varje vecka med inlästa rullband till henne. När vi andra satt och läste i böckerna satt hon med ett stort åbäke till bandspelare och hörlurar och lyssnade. Man trodde ju något hade hänt på 40 år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns bra lärare också, mitt barnbarn (nu 20 år) har gradvis blivit sämre i sina ögon på grund av någon sällsynt allergi de inte fått kläm på, och som även gett sig på hans ögon.

Men i hans skola fick han alla resurser och en speciell dator att ha hemma (PC förstås) som gav stor text..

 

För några år sedan var de tvungna att avlägsna hans ena öga, på det kvarvarande har han väldigt dålig syn, minns inte just nu vad det ligger på, men det är lågt..men har tagit studenten, och klarat läsningen bra..hans dröm är och bli fotograf och jag är lite bekymrad över hans val, men han plåtar på, i svartvitt.

Vi hoppas naturligtvis att hans syn ska bestå och inte försämras mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...