Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Klagomuren


Semmelman
 Share

Rekommendera Poster

5 timmar sedan, snowreeler säger:

Återupplivar klagomuren för att klaga på Apple, men inte på det vis man skulle kunna tro, utan på att företaget Apple diskriminerar gentemot datorerna. Jag förstår att pengarna ligger i telefonerna och paddorna, men jag får den känslan att man medvetet håller datorerna tillbaka. Varför vet jag inte och jag tänker inte spekulera. Vad som än är orsaken är jag trött på att all uppmärksamhet är på telefonerna och paddorna. Har jag fel som tycker så här?

iPhone och iPad är datorer de också och kommer att snart ersätta Mac.

Om man behöver stor skärm, tangentbord och mus, varför inte köpa till det då?

Ha det bästa av båda världar. Låt skärmen, tangentbordet och musen stå där hemma och vänta medan du har hjärnan i fickan (inte menat att vara oartig!).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, mikaellq säger:

iPhone och iPad är datorer de också och kommer att snart ersätta Mac.

Om man behöver stor skärm, tangentbord och mus, varför inte köpa till det då?

Ha det bästa av båda världar. Låt skärmen, tangentbordet och musen stå där hemma och vänta medan du har hjärnan i fickan (inte menat att vara oartig!).

Jag använder min iPhone som ett " mobilt samlingsverktyg". Den ersätter många saker som jag tidigare använt olika saker för: telefon, musikspelare, bil-gps, frilufts-gps, enklare kamera, ljudinspelare, kalender, metronom, stämgaffel, kompass, anteckningsblock, id-kort, mm. Den tillför dessutom flera saker som jag inte hade "i fickan" tidigare, som tex epostläsare och bank. Strålande helt enkelt! Men det har inget med min persondator och mitt datoranvändande att göra. Allt kreativt skapande sker på min Mac. Där kan jag anpassa arbetsmetoder, påverka hur saker fungerar och använda program som jag själv eller vem som helst har skapat. Två helt skilda saker alltså. Den dagen MacOS fungerar som iOS så kliver jag över till Windows. Linux är ju underbart och ännu mer öppet än MacOS, men tyvärr inget alternativ eftersom det saknas så många program och framför allt hårdvarustöd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, DittDatt säger:

Jag använder min iPhone som ett " mobilt samlingsverktyg". Den ersätter många saker som jag tidigare använt olika saker för: telefon, musikspelare, bil-gps, frilufts-gps, enklare kamera, ljudinspelare, kalender, metronom, stämgaffel, kompass, anteckningsblock, id-kort, mm. Den tillför dessutom flera saker som jag inte hade "i fickan" tidigare, som tex epostläsare och bank. Strålande helt enkelt! Men det har inget med min persondator och mitt datoranvändande att göra. Allt kreativt skapande sker på min Mac. Där kan jag anpassa arbetsmetoder, påverka hur saker fungerar och använda program som jag själv eller vem som helst har skapat. Två helt skilda saker alltså. Den dagen MacOS fungerar som iOS så kliver jag över till Windows. Linux är ju underbart och ännu mer öppet än MacOS, men tyvärr inget alternativ eftersom det saknas så många program och framför allt hårdvarustöd.

Det finns knappt något som tekniskt hindrar att även skapande sker på telefonen, som eventuellt har extern skärm, tangentbord mm. Man skulle också kunna ha en CPU-burk hemma som tyngre uppgifter automatiskt skickas till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mattiasgbg säger:

Det finns knappt något som tekniskt hindrar att även skapande sker på telefonen, som eventuellt har extern skärm, tangentbord mm. Man skulle också kunna ha en CPU-burk hemma som tyngre uppgifter automatiskt skickas till.

Det är möjligt att man kan jailbreaka telefonen, men som det funkar nu behöver man gilla att vara handikappad och bakbunden. Till att börja med kan man ju bara installera de program som Apple tycker att man ska kunna installera. Jag vet inte om Apple tycker att man ska kunna installera en php-server och python3-tolk på sin telefon och sen tveaka tjänsterna som man vill ha dem, men även om de tycker det idag kanske de ändrar sig i morgon. Gillar man att vara bakbunden så byter man hobby men annars byter man plattform.

Ett exempel av hundratals på begränsningar som jag skulle drabbas av. Svårt att förstå varför man skulle dra på sig sådan olycka frivilligt.

Redigerad av DittDatt
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, DittDatt säger:

Det är möjligt att man kan jailbreaka telefonen, men som det funkar nu behöver man gilla att vara handikappad och bakbunden. Till att börja med kan man ju bara installera de program som Apple tycker att man ska kunna installera. Jag vet inte om Apple tycker att man ska kunna installera en php-server och python3-tolk på sin telefon och sen tveaka tjänsterna som man vill ha dem, men även om de tycker det idag kanske de ändrar sig i morgon. Gillar man att vara bakbunden så byter man hobby men annars byter man plattform.

Ett exempel av hundratals på begränsningar som jag skulle drabbas av. Svårt att förstå varför man skulle dra på sig sådan olycka frivilligt.

Men 99%, om inte mer, installerar varken PHP-server eller Python-tolk, sådant som är till för server-arbete, inte persondatorn som föredrar webb-standarder och Swift.

Däremot håller jag med om att en viss frihet måste tillåtas för den experiment-sugne.

Men där är vi inte än. Kanske att den nya iPad Pro...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, mikaellq säger:

Men 99%, om inte mer, installerar varken PHP-server eller Python-tolk, sådant som är till för server-arbete, inte persondatorn som föredrar webb-standarder och Swift.

Däremot håller jag med om att en viss frihet måste tillåtas för den experiment-sugne.

Men där är vi inte än. Kanske att den nya iPad Pro...

Nu var ju php och python som sagt bara ett par exempel av hundratals begränsningar som jag skulle känna mig strypt av. Det handlar inte om experiment, det handlar om frihet att göra som jag vill med min dator.

Sen fattar jag inte vad du menar med "serverarbete"? Om du ska koda php (som enligt ditt udda sätt att se på tillvaron konstigt nog inte är en webbstandard trots att det är språket som används på nästan 80 procent av alla webbsidor) som måste du ju ha en php-server installerad och en pythontolk om du ska koda python. Det betyder ju inte att man driftar ett webbhotell på sin dator (vilket man för övrigt aldrig skulle göra på en Mac...).

Men det kanske är annorlunda för er vars huvudsakliga användningsområde är att ladda ned uppdateringar... 🙃😀

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, DittDatt säger:

Det är möjligt att man kan jailbreaka telefonen, men som det funkar nu behöver man gilla att vara handikappad och bakbunden. Till att börja med kan man ju bara installera de program som Apple tycker att man ska kunna installera. Jag vet inte om Apple tycker att man ska kunna installera en php-server och python3-tolk på sin telefon och sen tveaka tjänsterna som man vill ha dem, men även om de tycker det idag kanske de ändrar sig i morgon. Gillar man att vara bakbunden så byter man hobby men annars byter man plattform.

Ett exempel av hundratals på begränsningar som jag skulle drabbas av. Svårt att förstå varför man skulle dra på sig sådan olycka frivilligt.

Jag inser nu att jag borde ha skrivit någon om "affärsplaner" istället för "tekniskt" i mitt förra inlägg. Apple visade vid presentationen av M1 att det funkar att köra macOS på en iPhone. Och då det går bra att distribuera appar med programinstruktioner i flera smaker (Rosetta) så bör det inte vara några svårigheter att skicka med flera GUI, förutsatt att Marknaden applåderar. Sedan ska man knyta ihop allt så att det funkar utan att man behöver tänka så mycket, även det bör Apple kunna fixa.

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag irriterar mej på reader view i Safari! :angry:Kommentarer från blogginrägg visas inte i reader view iallafall inte kommentarer som man har på usb som  har skrivits för länge sen. Jag kanske måste  läsa dem i Safari utan reader view eller konvertera om dessa  filer till html-fotmat och läsa i en annan webbläsare. :angry2:

/Maria

 

 

Redigerad av Maria1
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
2021-10-03 13:07, Maria1 säger:

Jag irriterar mej på reader view i Safari! :angry:Kommentarer från blogginrägg visas inte i reader view iallafall inte kommentarer som man har på usb som  har skrivits för länge sen. Jag kanske måste  läsa dem i Safari utan reader view eller konvertera om dessa  filer till html-fotmat och läsa i en annan webbläsare. :angry2:

/Maria

 

 

Jag skriver detta som test för att se om Maria1 följer detta ämne.

Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja nu när du svarade på inlägget så gör jag det... Då fick jag meddelande i forumet om att jag har olästa inlägg.  Jag använder webläsaren brave också. Safari använder jag mest för att kunna läsa mina gamla filer som jag har på andra media än denna Mac mini som jag surfar på nu. 

/Maria

 

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det verkar som om jag måste lämna in min Nas för dataräddning... :angry: Jag har fått fiber installerat i min lägenhet nu... Men det borde väl funka att stänga av fiber och koppla in nas tycker jag ???  Nas använde jag till Comhem bredband men de har slutat med bredband nu . Det finns ju andra bredbandsleverantörer...

https://www.backblaze.com/blog/whats-the-diff-nas-vs-san/

/Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Jag har medicin mot högt blodtryck, läkaren har skrivit ut så jag kan ta ut 4 ggr. Varje burk, på receptet, innehåller 98 tabletter.

Förra gången beställde jag via Apotea på nätet, tänkte göra samma den här gången. Men det går inte, går inte på något nätapotek…

 

Men, varför är det på detta viset?

 

Jo, föregående burk innehåller 105 tabletter, dvs. 7 tabletter för många och då har jag bara 98-7= 91 tabletter kvar och inte finns det burkar med 91 tabletter. 💊🤨

 

Hur kan Apotea låta mig inhandla den större burken när det gör det omöjligt att inhandla den sista?

 

Det löser sig nog om jag går till ett fysiskt apotek, eller så 💔… 


 

 

 

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, boevil säger:

Jag har medicin mot högt blodtryck, läkaren har skrivit ut så jag kan ta ut 4 ggr. Varje burk, på receptet, innehåller 98 tabletter.

Förra gången beställde jag via Apotea på nätet, tänkte göra samma den här gången. Men det går inte, går inte på något nätapotek…

 

Men, varför är det på detta viset?

 

Jo, föregående burk innehåller 105 tabletter, dvs. 7 tabletter för många och då har jag bara 98-7= 91 tabletter kvar och inte finns det burkar med 91 tabletter. 💊🤨

 

Hur kan Apotea låta mig inhandla den större burken när det gör det omöjligt att inhandla den sista?

 

Det löser sig nog om jag går till ett fysiskt apotek, eller så 💔… 


 

 

 

Något säger mig att Apoteas handlande, oavsett om det är korrekt eller inte, motverkar själva medicineringen.

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill klaga på folk som klämmer mitt på tuber, istället för längst baktill.

Senapstuben, kaviartuben, tandkrämstuben ser alla ut som kurviga damer i miniformat hemma hos oss. Smala midjor och överdimensionerade byster och bakdelar.

 

Undrar om min fru försöker säga mig nåt?

 

  • Haha 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, boevil säger:

Vill klaga på folk som klämmer mitt på tuber, istället för längst baktill.

Senapstuben, kaviartuben, tandkrämstuben ser alla ut som kurviga damer i miniformat hemma hos oss. Smala midjor och överdimensionerade byster och bakdelar.

 

Undrar om min fru försöker säga mig nåt?

 

Julafton har du, och hon, missat, men det kanske är bröllopsdag eller liknande snart?

https://www.smartasaker.se/sv/artiklar/tubklamma.html

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är skit att Apple slutade med Time Capsule....hade gärna sett att de fortsatt utveckla den

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Pocahontas säger:

Det är skit att Apple slutade med Time Capsule....hade gärna sett att de fortsatt utveckla den

Håller med. Så smidig och enkel att hantera. Wi-Fi och backup i ett! 🥰

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, iMarc säger:

Ja att ingen Backup-tjänst finns är obegripligt när både Google och Microsoft erbjuder detta. 

Har du verkligen läst villkoren för de tjänsterna noga? 

Jag skulle inte lita på dem för 10 öre, än mindre lita på dem att ta hand om mina filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Telly82 säger:

Har du verkligen läst villkoren för de tjänsterna noga?

Är du jurist? Vad jag vet om amerikanska ”ansvarsfriskrivningar” (användarvillkor på svenska) går de i huvudsak ut på att tjäntesleverantören inte ska bli ersättningsskyldig för att man klickar bort sina filer. Det vimlar för övrigt av företag och organisationer som använder MS (Azure), Google och Amazon (S3). Tror knappast de gör det mot bättre vetande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...