Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Har fått en MAC, har jag licens? Hur återställer jag den?

echX

Recommended Posts

Hej, äkta PC-användare här :)

Har fått en MacBook av en kollega. Mac OS X version 10.5.8, 2.1 Ghz Intel Core 2 DUO. Datorn är installerad i kollegans namn, han har haft den privat. Den funkar bra och jag fick strömadapter med. Men han hade inga skivor (DVD/CD?) kvar. Han har installerat massor av program på den och skapat massor av dokument. Plockade bort de saker han ville ha med till sin nya Mac men han vet inte vad som behöver vara kvar för att datorn ska fungera och vad man kan ta bort.

Jag undrar hur man kan fabriksåterställa datorn så att jag får skriva in mitt namn mm. Vet hur man gör detta på en PC, men Mac är jag inte så bekant med. Har jag en licens för operativsystemet? Har hört att man inte håller på med licenser på Mac som man gör med Windows på PC t.ex. Kan jag hitta min licens någonstans om jag vill återställa datorn?

Kikat på Mac i många år och det ska bli lite spännande att få lära sig, det har verkligen blivit poppis med Mac :)

Mvh

Enklast är att du skapar ett nytt konta med admin-rättigheter, loggar in på det och sen går du in under kontoinställningar i systeminställningar och där tar bort det gamla kontot och bekräftar att alla tillhörande filer ska raderas.

Sen är datorn "återställd"

Hej och tack för svar.

Skulle inte denna lösning innebära att själva installationen av Mac OS X är väldigt "gammal"? Vet inte hur det funkar på Mac men med PC måste (läs bör) man ominstallera sin dator med jämna mellanrum då den börjar bete sig underligt.

Dessutom är det ju hans program i datorn som han har sig med sig till nya datorn (Adobe, Office) som jag har kvar men inte betalat för. Och så står ju han som ägare på datorn, jag skulle ju hellre se att mitt eget namn stod. När man har en PC uppskatas det ju av båda parter att datorn formateras om ifall den byter ägare. Då försvinner ju allt den tidigare ägaren skapade och höll på med.

Det skulle kännas mer som er nystart på datorn. Han sa att han inte stördes av det, men det känns olustigt att kanske snubbla över hans saker i datorn.

Men om det inte finns något annat sätt så får väl detta bli det bästa alternativet :)

Hej Bo_H och tack.

Som du säger så borde det finnas två DVD-skivor med datorn. Men det gör det inte. Han har haft datorn i ett antal år (4?) och skivorna är borta. Eller borta och borta är de väl inte egentligen, de ligger ju såklart NÅGONSTANS hos honom, men han hittar dem hel enkelt inte.

Skönt att användarbiten går att lösa. Dock är det ju det här med licens. Finns det sådant till Mac?

Och varför kan den bara uppgraderas till Lion 10.7? Finns det begränsningar i datorn vilket gör att den inte fungerar med... Snow Leopard?

Och kan man på något sätt sätta mitt namn på datorn istället för hans?

Tack på förhand :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...