Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

FW400 -> FW800 -> Thunderbolt


drew

Rekommendera Poster

Hejsan alla glada,

 

En vän till mig har ett FW400 ljudkort och har köpt den senaste Retina Macbooken. Som ni vet har inte den någon FW ingång och jag undrar därför om man kan använda denna FW400 till FW800 adapter (http://store.apple.com/us/product/TW748LL/A/moshi-800-to-400-firewire-adapter) för att sedan koppla FW800 till Thunderbolt (http://store.apple.com/us/product/MD464) och få ljudkortet att fungera?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan alla glada,

 

En vän till mig har ett FW400 ljudkort och har köpt den senaste Retina Macbooken. Som ni vet har inte den någon FW ingång och jag undrar därför om man kan använda denna FW400 till FW800 adapter (http://store.apple.c...irewire-adapter) för att sedan koppla FW800 till Thunderbolt (http://store.apple.c...s/product/MD464) och få ljudkortet att fungera?

 

Tack på förhand!

 

Jo det Bör funka 800 till 400

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
fanvadetskavarasvårtdå

Så det finns flera i universum som har samma funderingar som jag? Ha precis fått min nya iMac och mitt ljudkort (PreSonus StudioLive 16.0.2). Tyvärr verkar inte kopplingen mellan ljudkort och dator fungera. Jag har köpt Apples Thunderbolt - Firewire - adapter och en FW800-FW400-adapter som sitter i en kedja.

 

Jag får problem både med de medskickade programmen för inspelning men även med Garageband.

 

PROBLEM:

1. Jag börjar med att presentera problemet med Garageband här eftersom det kanske är fler som kan svara då. I Garageband då jag väljer "Riktiga instrument" så får jag bara upp "interna mickar" som föreslagen input trots att jag har flera andra aktiva alternativ.

2. Det medföljande programmet Presonus kraschar vid uppstart. Får för mig att det är relaterat till kopplingen till iMacen utifrån det jag kan läsa i kraschrapporten som skickas till Apple.

3. Det medföljande inspelningsprogrammet Capture spelar inte in som det ska. Visserligen går det att aktivera kanalerna och starta inspelningen men då inspelningen börjar röra på sig så startar ändå inte inspelningsklockan.

 

Hoppas någon kan och orkar hjälpa till. Jag har mailat Presonus support för något dygn sedan men inte fått svar. Någon som har motsvarande grejer med en gammal iMac (med FireWire)? Funderar nästan på att jaga rätt på en sådan och "byta ner mig".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova köra en Thunderbolt <-> FireWire 400 kabel istället. Går att köpa i en Macbutik nära dig. :) En sådan kabel brukar vara på 1,8 meter. Finns från bl a Belkin och andra.

Fördelen med en kabel med inbyggd adapter från Thunderbolt till FireWire 400, det är att du slipper ett extra steg. Nu har jag ingen erfarenhet av Presonus ljudkort men det kan ju vara värt att prova en sådan lösning..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog tyvärr lite skakigt med Thunderbolt, snarare det än att gå från FW800 -> FW400 skulle jag tro :borstatanderna:

 

Men kolla så att du har Lionkompatibla drivrutiner/programvara för ljudkortet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fanvadetskavarasvårtdå

Raphael: Ok, ska pröva. Vill dock börja med att posta en ny fråga på temat som dykt upp i skallen. Då jag insåg att min nya iMac skulle ha Thunderbolt istället för FW så började jag kika runt efter adaptrar och har då för mig att jag läste att adaptern är "envägs" på så sätt att Thunderbolt-sidan kan hantera FW data men inte tvärtom. Kan det vara fallet här? Att iMacen fattar input från ljudkortet (som har FW) men att ljudkortet inte fattar input från iMacen som har Thunderbolt?

 

Mr Walker: Ok, hoppas jag får svar från Presonuss support. Vet inte riktigt var jag ska leta annars.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att det är som vilken FW-port som helst.. Så upplever jag den som man får via Thunderbolt display.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raphael: Ok, ska pröva. Vill dock börja med att posta en ny fråga på temat som dykt upp i skallen. Då jag insåg att min nya iMac skulle ha Thunderbolt istället för FW så började jag kika runt efter adaptrar och har då för mig att jag läste att adaptern är "envägs" på så sätt att Thunderbolt-sidan kan hantera FW data men inte tvärtom. Kan det vara fallet här? Att iMacen fattar input från ljudkortet (som har FW) men att ljudkortet inte fattar input från iMacen som har Thunderbolt?

 

Om det vore så skulle inga FireWire hårddiskar fungera med adaptern..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fanvadetskavarasvårtdå

Om det vore så skulle inga FireWire hårddiskar fungera med adaptern..

 

He, he, taget, sorry! ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fanvadetskavarasvårtdå

Det är nog tyvärr lite skakigt med Thunderbolt, snarare det än att gå från FW800 -> FW400 skulle jag tro :borstatanderna:

 

Men kolla så att du har Lionkompatibla drivrutiner/programvara för ljudkortet!

 

Hittade nya drivrutiner och kom ett steg vidare. En riktig nybörjarmiss förstås men det är lite knepigt med tre nya program som jag inte ens vet vilka funktioner de har. Hur som helst får jag nu igång programmet som heter Studio One utan att det kraschar. Inspelningsprogrammet (Capture) tog dock ett steg bakåt då det nu inte ens registrerar det ljud som kommer in från mickar, gitarrer, mm

 

Fortsatt tacksam för inspel om vad som kan få igång grejerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fanvadetskavarasvårtdå

Om det vore så skulle inga FireWire hårddiskar fungera med adaptern..

 

Detta var den typ av info om envägskommunikation jag syftade på. Verkar alltså innebära att devices med Thunderbolt inte lirar med äldre Macar även om man köper adaptern?

 

http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-57486268-263/apples-thunderbolt-firewire-adapter-is-a-one-way-connector/

 

God fortsättning!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta var den typ av info om envägskommunikation jag syftade på. Verkar alltså innebära att devices med Thunderbolt inte lirar med äldre Macar även om man köper adaptern?

 

http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-57486268-263/apples-thunderbolt-firewire-adapter-is-a-one-way-connector/

 

God fortsättning!

Det stämmer, den går inte använda för att få Thunderbolt på en gammal Mac med FW-anslutning. Däremot bör den ge i princip full FW funktion på en Thunderbolt Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då thunderbolt i stort sett är en PCI Express på kabel så är dessa adaptrar ekvivalent mot att sätta in ett PCI-kort med firewire i en burk-pc eller Mac Pro.

Så länge drivrutiner finns för adaptern så är det precis som vilken Firewire-port som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...