Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa Imac eller vänta på release 2013?


oscasp1

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Är i tankarna att köpa en Imac, och tänker mig då

 

27 tum: 3,1GHz

  • 3,1 GHz Quad-Core Intel Core i5
  • 2560 x 1440 upplösning
  • 4 GB (två 2 GB) minne
  • 1 TB hårddisk1
  • AMD Radeon HD 6970M med 2 GB.

Är det värt att köpa Imac nu eller ska man vänta till nästa version? Vad kan isåfall tänkas vara nytt på den?

 

Undrar även hur denna skulle funka att spela spel på. Är den kraftfull nog för de nyare spelen på max?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 76
  • Created
  • Senaste svar

Är det värt att köpa Imac nu eller ska man vänta till nästa version?

Behöver du den NU, köp NU. Annars väntar du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är det värt att köpa Imac nu eller ska man vänta till nästa version? Vad kan isåfall tänkas vara nytt på den?

 

 

En ren gissning men jag skulle tro att nästa version får uppgraderade komponenter (ny CPU och grafikkort) samt möjligtvis Retina-skärm.

Dagens modeller är fortfarande riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Är i tankarna att köpa en Imac, och tänker mig då

 

27 tum: 3,1GHz

  • 3,1 GHz Quad-Core Intel Core i5
  • 2560 x 1440 upplösning
  • 4 GB (två 2 GB) minne
  • 1 TB hårddisk1
  • AMD Radeon HD 6970M med 2 GB.

Är det värt att köpa Imac nu eller ska man vänta till nästa version? Vad kan isåfall tänkas vara nytt på den?

 

Undrar även hur denna skulle funka att spela spel på. Är den kraftfull nog för de nyare spelen på max?

 

Mvh

 

 

Är du I stort behov NU så köp annars så skulle jag nog vänta !

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Är i tankarna att köpa en Imac, och tänker mig då

 

27 tum: 3,1GHz

  • 3,1 GHz Quad-Core Intel Core i5
  • 2560 x 1440 upplösning
  • 4 GB (två 2 GB) minne
  • 1 TB hårddisk1
  • AMD Radeon HD 6970M med 2 GB.

Är det värt att köpa Imac nu eller ska man vänta till nästa version? Vad kan isåfall tänkas vara nytt på den?

 

 

 

Utifrån vad vi kan se på MacBook Pro så rör sig de nya processorerna om ca 25% prestandaboost. Det är inget revollutionerande. Ny design på iMacen vet vi inget om men kanske det mest intressanta är att Apple nu implementerar USB3 vilket ger en ny möjlighet till andra tillbehör som snabbare externa hårddiskar som inte kostar skjortan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Jag är inte jättebehov att den nu förutom " ha" begäret.

Men antar att jag ska vänta då.. Bryr mig föga om retina skärm och så utan tänker bara ifall den får ivy bridge osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Jag är inte jättebehov att den nu förutom " ha" begäret.

Men antar att jag ska vänta då.. Bryr mig föga om retina skärm och så utan tänker bara ifall den får ivy bridge osv.

Ivy Bridge it is... ingen vansinnig förbättring utan den vanliga ordinära speedbumpen vilket betyder att om du köper en något snabbare processor nu så är den förmodligen lika bra som den långsammaste sen.Tummeupp.gif

...

Retina skärm till iMac? Nja.... det skulle bli ett rejält prispåslag för en sådan skärm och jag undrar om det överhuvudtaget finns ett grafikkort som kan hantera det. På en 27" finns det inget behov av en sådan extrem teknik. Retinan gör ju att det går bättre med mer på mindre yta. 27" har ytan.... typ.borstatanderna.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, att det sitter en i princip oanvändbar thunderboltport, fw 800 och USB2 på en laptop är sin sak, jag kan leva med att min late 2011 är skapt så, men på en iMac hade det varit trevligt med ett gränssnitt som är snabbare OCH användbart. Däremot kan de dumpa thunderbolt och gå tillbaka till minidisplayport, eftersom det ändå verkar som om thunderbolttillbehör blir lika vanliga som hönständer och i den mån de existerar, dyra som det amerikanska rymdprogrammet.

 

Förstod inte om du håller med mig eller inte i ditt inlägg...sorry.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med. Jag tycker det är värt att vänta på USB 3 i iMac.

 

Ah. donjuan.gif

...

Jag har läst på lite och det verkar som om USB3 kommer att komma med optisk överföring längre fram och då öka farten ytterligare. Lite märkligt är det att inte Apple implementerat esata men de har ju sina egna ideer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är precis som trådskrivaren i fart med att köpa ny Imac, men jag undrar när man kan vänta sig att det släpps en ny Imac?

 

Vet att man aldrig kan veta till 100% förrän Apple berättat att de ska släppa en, men man kan ju alltid ha en idé om när det kan vara?

Sitter på en Imac nu (-08), men vill som sagt uppgradera. Det är ingen akutkris utan kan vänta några månader, men inte år.

 

Så vad tror ni? Släpps den inom rimlig tid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det har kommit rapporter om att iMac börjar sina hos återförsäljare så kommer det med stor sannolikhet en ny modell tämligen snart. Apple vill självklart ha en ny burk ute i god tid inför julhandeln.

 

Det som det varit snack om som kommer nästa år är en ny Mac Pro. Inte riktigt samma sak där, eftersom den inte vänder sig till konsumentmarknaden.

 

Okej, så du skulle satsa dina slantar på att innan jul med andra ord? Isåfall bör jag ju avvakta med ett köp, då det inte råder kris! Mac Pro är väl inte direkt aktuellt :)

 

Jag vill gärna höra flera teorier eller om ni bara håller med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ett bra tag sedan man släppte en ny iMac. Kom på mig själv för någon månad sedan att kolla vad en iMac hade för specar - det visade sig att det var en sådan som jag hade!

Även om det inte blir något riktig boost i prestanda skulle även små saker som en större hårddisk och en smula vettigare pris på SSD skulle vara välkommet. Ett snäpp vassare processor vore inte heller fel. Minne kan man alltid köpa till senare och är inte speciellt dyrt heller - däremot öppna maskinen för att byta en disk är värre.

Den risk man kan se med en ny maskin är att de skippar DVD spelaren, även om jag sällan använder den så är det trevligt att den finns där - den externa driven fungerar självklart men är inte lite estetiskt.

 

Om det inte är panik så skulle jag vänta tills den nya kommer och sedan vara snabb att klicka på "Köp nu" knappen när den väl dyker upp - då vet man att just den modellen hänger med ett tag. Apple brukar inte korrigera priserna annat än vid ny modell eller om det händer något väldigt dramatiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen är det enda jag saknar skärmdubblering till min Apple TV (tråkig att göra om via Handbrake och vill inte Jailbreakea)och att den börjar bli lite slö, men om jag skulle köpa på mig lite mer RAM-minne så kanske jag skulle bli mer nöjd?

 

Hur vet jag vilket RAM-minne jag ska ha och hur sätter man i det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen är det enda jag saknar skärmdubblering till min Apple TV (tråkig att göra om via Handbrake och vill inte Jailbreakea)och att den börjar bli lite slö, men om jag skulle köpa på mig lite mer RAM-minne så kanske jag skulle bli mer nöjd?

 

Hur vet jag vilket RAM-minne jag ska ha och hur sätter man i det?

 

På en äldre iMac ska du prova Säker start som rensar upp. Testa även skivverktyget och se om du har fel på skivan. Har du för lite utrymme ledigt på hårddisken segar det. Du ska ha misnt 20 GB ledigt gärna en hel del mer.

...

Ditt minne hittar du under Finder/Äpplet/OM den här datorn

Du har förmodligen vanliga 800MHz DDR2 SO-DIMM och en iMac 2008 klarar 6 GB RAM. en 4 GB sticka kostar runt 500:- och monteras enkelt i underkanten på datorn bakom en lucka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en äldre iMac ska du prova Säker start som rensar upp. Testa även skivverktyget och se om du har fel på skivan. Har du för lite utrymme ledigt på hårddisken segar det. Du ska ha misnt 20 GB ledigt gärna en hel del mer.

...

Ditt minne hittar du under Finder/Äpplet/OM den här datorn

Du har förmodligen vanliga 800MHz DDR2 SO-DIMM och en iMac 2008 klarar 6 GB RAM. en 4 GB sticka kostar runt 500:- och monteras enkelt i underkanten på datorn bakom en lucka.

 

Det här minnet har jag: 2GB 800 MHz DDR2 SDRAM

Jag har 2st minneskortsplatser och 2GB installerat, så då antar jag att de är på 1GB vardera?

Var kan man köpa nya minneskort? Kikade på Apples hemsida, men de verkade inte ha några? Kan man ha 4GB i ena och 1Gb i andra?

 

Angående utrymme på HDD så har jag en 1TB HDD i och har gott om utrymme över. Original HDD har kraschat en gång därför böt jag till en större.

En "sticka" säger du, den sticker väl inte ut från skärmen?

 

/Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här minnet har jag: 2GB 800 MHz DDR2 SDRAM

Jag har 2st minneskortsplatser och 2GB installerat, så då antar jag att de är på 1GB vardera?

Var kan man köpa nya minneskort? Kikade på Apples hemsida, men de verkade inte ha några? Kan man ha 4GB i ena och 1Gb i andra?

 

Angående utrymme på HDD så har jag en 1TB HDD i och har gott om utrymme över. Original HDD har kraschat en gång därför böt jag till en större.

En "sticka" säger du, den sticker väl inte ut från skärmen?

 

/Fredrik

 

 

Här i Lager

 

http://www.pixmania.se/se/se/9051108/art/crucial/minne-4-gb-ddr2-800-pc2-6.html?srcid=910&CodePromo=oui

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här minnet har jag: 2GB 800 MHz DDR2 SDRAM

Jag har 2st minneskortsplatser och 2GB installerat, så då antar jag att de är på 1GB vardera?

Var kan man köpa nya minneskort? Kikade på Apples hemsida, men de verkade inte ha några? Kan man ha 4GB i ena och 1Gb i andra?

 

Angående utrymme på HDD så har jag en 1TB HDD i och har gott om utrymme över. Original HDD har kraschat en gång därför böt jag till en större.

En "sticka" säger du, den sticker väl inte ut från skärmen?

 

/Fredrik

 

Du kan blanda storlekar och fabrikat så länge de uppfyller specifikationerna. Minne köper du på tex Komplett. Sticka är slang för minnesmodulen som ska sitta under luckan. Det mest prisvärda är att ta ur den ena befintliga och köpa en 4 GB så har du 5 GB.

 

Här är ett exempel

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=397245

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här minnet har jag: 2GB 800 MHz DDR2 SDRAM

Jag har 2st minneskortsplatser och 2GB installerat, så då antar jag att de är på 1GB vardera?

Var kan man köpa nya minneskort? Kikade på Apples hemsida, men de verkade inte ha några? Kan man ha 4GB i ena och 1Gb i andra?

 

Angående utrymme på HDD så har jag en 1TB HDD i och har gott om utrymme över. Original HDD har kraschat en gång därför böt jag till en större.

En "sticka" säger du, den sticker väl inte ut från skärmen?

 

/Fredrik

 

Här i Lager

 

http://www.pixmania....0&CodePromo=oui

 

Dom var dyra. Kan man köpa 2st såna här annars?

 

 

http://www.pixmania....-gb-ddr2-8.html

 

 

Hur vet jag att dom passar, det står ingenstans vad jag kan se?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan blanda storlekar och fabrikat så länge de uppfyller specifikationerna. Minne köper du på tex Komplett. Sticka är slang för minnesmodulen som ska sitta under luckan. Det mest prisvärda är att ta ur den ena befintliga och köpa en 4 GB så har du 5 GB.

 

Här är ett exempel

 

http://www.komplett....aspx?sku=397245

 

 

 

 

Bara för att jag precis skrev ett inlägg så kom det upp en billigare :)

Den där köper jag nog!?

 

Behöver jag några specialverktyg eller är det bara att kolla någon youtubefilm så fixar man det lätt?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HÄr har du en guidetabell. Minnena ska först lossas med en spärr och de sitter HÅRT: Har du aldrig gjort det tror du att du har sönder grejjorna..... Sen är det omvänt att ta i när minnet ska i. Antistatifiera dig först!! TA i ett element eller i diskbänken och ha inte fleecdetröja eller sockor på dej.

 

 

http://support.apple.com/kb/HT1423

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HÄr har du en guidetabell. Minnena ska först lossas med en spärr och de sitter HÅRT: Har du aldrig gjort det tror du att du har sönder grejjorna..... Sen är det omvänt att ta i när minnet ska i. Antistatifiera dig först!! TA i ett element eller i diskbänken och ha inte fleecdetröja eller sockor på dej.

 

 

http://support.apple.com/kb/HT1423

 

Har sönder? Aja, jag ska se om Apple släpper en ny iMac den 12e isåfall måste jag nog köpa den, annars uppgraderar jag nog minnet och testar att byta själv.

Jag är inte speciellt kunnig inom data, men när jag läste om minnet på länken du gav mig står det så här: Lagringskapacitet4 GB : 2 x 2 GB Betyder det att jag behöver använda båda minnesplatserna? Kommer jag märka stor skillnad i hur snabb datorn blir om jag byter detta, eller är skillnaden minimal?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har sönder? Aja, jag ska se om Apple släpper en ny iMac den 12e isåfall måste jag nog köpa den, annars uppgraderar jag nog minnet och testar att byta själv.

Jag är inte speciellt kunnig inom data, men när jag läste om minnet på länken du gav mig står det så här: Lagringskapacitet4 GB : 2 x 2 GB Betyder det att jag behöver använda båda minnesplatserna? Kommer jag märka stor skillnad i hur snabb datorn blir om jag byter detta, eller är skillnaden minimal?

 

Apple anger 4 GB som max men verkligheten är att du kan använda 6 GB. Du behöver inte använda mer än en minnesplats i och för sig. Men spar ett gammalt minne och köp en 4 GB och sätt i. Datorn blir inte snabbare med mer minne utan det tar längre tid innan den knäar. Du kan göra mer, ha fler program öppna utan att det börjar gå trögt än tidigare. Naturligtvis räcker inte 5 GB till precis allt men ganska långt.

...

Sen skrev jag att du TROR att du har sönder grejjorna men det gör du inte.....Tummeupp.gif Man ska bara vara beredd på att det inte är som att sätta en varm kniv i smör direkt utan det går riktigt trögt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har också varit sugen på en iMac ett bra tag och bestämde mig för att köpa en idag eftersom de inte nämnde något om nya iMacs i gårdagens Keynote. Men i Stockholm är 27 tums-modellerna slut på Macoteket, Digital Inn, Media markt, Elgiganten osv. De som jag pratade med kunde inte heller säga när de skulle få in dem igen. Fick rådet att vänta, även om jag skulle hitta någon. Finns ju att beställa från Apple Store men tolkar det ändå som att nya modeller är här inom ett par veckor. Så för min del blir det att vänta ett tag till.

Hejsan!

 

Är i tankarna att köpa en Imac, och tänker mig då

 

27 tum: 3,1GHz

  • 3,1 GHz Quad-Core Intel Core i5
  • 2560 x 1440 upplösning
  • 4 GB (två 2 GB) minne
  • 1 TB hårddisk1
  • AMD Radeon HD 6970M med 2 GB.

Är det värt att köpa Imac nu eller ska man vänta till nästa version? Vad kan isåfall tänkas vara nytt på den?

 

Undrar även hur denna skulle funka att spela spel på. Är den kraftfull nog för de nyare spelen på max?

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...