Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

USB 3.0 SSD - Vad är en ok hastighet?


Ollie Williams

Rekommendera Poster

Ollie Williams

Hej,

 

Jag köpte nyss en extern SSD med USB 3.0 anslutning. I efterhand läste jag mig till att den är kompatibel med Windows, men om Mac står inget.

 

Jag testade att skicka över en mapp med blandade filer till hårddisken och sedan skicka tillbaks den till min systemdisk (SSD) igen. Jag tog tiden och fick resultat på ca: 150 MB/s båda vägar.

 

När jag testade hastigheten i Blackmagic Disk Speed Test fick jag däremot riktigt låga hastigheter på ca: 45 MB/s (läs och skriv).

 

Det jag undrar är...

 

Är 150 MB/s en ok hastighet för den här konfigurationen?

 

Hur kommer det sig att Blackmagic ger mig så låga testresultat?

 

Finns det något som starkt talar emot att använda en disk till Mac som inte är uttalat Mac-kompatibel?

 

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inget som en Mac eller Windowshårddisk. Däremot kan den vara formatterad för Windows vilket inte går så bra på Macen. USB är ett universellt gränssnitt så det har ingen betydelse ( i de allra flesta fall ) vilken dator det sitter på. Vissa produkter har bara drivrutiner för Windows men det är en annan sak. Så anledningen till att en Win-kompatibel hårddisk går dåligt på en Mac är att den inte är formatterad för OS X vilket görs med Skivverktyget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ja, så är jag också lärd. Men jag blev osäker då mina SSD kunskaper är riktigt dåliga. Det första jag gjorde var att formattera om till Mac Os Extended med diskverktyget. Jag hade inte så mycket val eftersom det kom upp ett felmeddelande om att hårddisken inte kunde användas då jag anslöt den.

 

Det kan ju vara så att det är själva USB 3.0 anslutningen som är flaskhalsen, för där har jag hört talas om fall där det resultaten varierat beroende på om man använder PC eller Mac.

 

Men testresultatet i Blackmagic gör mig fortfarande orolig :tyst:

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag köpte nyss en extern SSD med USB 3.0 anslutning. I efterhand läste jag mig till att den är kompatibel med Windows, men om Mac står inget.

 

Jag testade att skicka över en mapp med blandade filer till hårddisken och sedan skicka tillbaks den till min systemdisk (SSD) igen. Jag tog tiden och fick resultat på ca: 150 MB/s båda vägar.

 

När jag testade hastigheten i Blackmagic Disk Speed Test fick jag däremot riktigt låga hastigheter på ca: 45 MB/s (läs och skriv).

 

Det jag undrar är...

 

Är 150 MB/s en ok hastighet för den här konfigurationen?

 

Hur kommer det sig att Blackmagic ger mig så låga testresultat?

 

Finns det något som starkt talar emot att använda en disk till Mac som inte är uttalat Mac-kompatibel?

 

 

//KJ

 

Vad är det för SSD ?

Och vilken SATA 2 el 3 både på ssd Chassi ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB

 

http://www.inet.se/produkt/4304431/a-data-ssd-premier-pro-sp900-128gb

 

Jag har alltså köpt kabinett (länk) och SSD separat, men utelämnade det i originalposten för att inte gå in i för mycket detaljer.

 

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag köpte nyss en extern SSD med USB 3.0 anslutning. I efterhand läste jag mig till att den är kompatibel med Windows, men om Mac står inget.

 

Jag testade att skicka över en mapp med blandade filer till hårddisken och sedan skicka tillbaks den till min systemdisk (SSD) igen. Jag tog tiden och fick resultat på ca: 150 MB/s båda vägar.

 

När jag testade hastigheten i Blackmagic Disk Speed Test fick jag däremot riktigt låga hastigheter på ca: 45 MB/s (läs och skriv).

 

Det jag undrar är...

 

Är 150 MB/s en ok hastighet för den här konfigurationen?

 

Hur kommer det sig att Blackmagic ger mig så låga testresultat?

 

Finns det något som starkt talar emot att använda en disk till Mac som inte är uttalat Mac-kompatibel?

 

 

//KJ

 

En MacBook Air med inbyggd SSD och snabbare gränssnitt klockas för 180/200 skriv/läs så 150 med USB3 låter bra. Black Magic har jag inte hört om och det skulle kunna vara den som spökar. Du märker ju själv om det går fort att skyffla data. USB3 på Mac är ju så sprillans nytt att vi har knappt en aning vad det gör. Tidigare har ju USB2 i Macen inte varit så snabb som på PC-sidan. Å andra sidan är FireWire en mycket bättre teknisk lösning. Men vill man vara värst ska man ha Thunderbolt.....totaltgalen.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB

 

http://www.inet.se/p...pro-sp900-128gb

 

Jag har alltså köpt kabinett (länk) och SSD separat, men utelämnade det i originalposten för att inte gå in i för mycket detaljer.

 

 

//KJ

 

 

 

Kunde inte se vad chassit hade för sata Men din SSD borde flytta snabbare en Corsair Performens Pro Internt har 380/480 Skriv & Läs

det som drar ner farten för din ssd är nog sata anslutningen på Chassit ! (SATA 2 3Gbit /s ) (SATA 3 6Gbit /s ) en BRA SSD (har toppar på 555 L & 480+ S )

 

Sen har det STOR betydelse vad det är för Filer som flyttas !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

De externa chassin jag stött på så här långt har i regel haft SATA-II. Så även detta:

http://www.st-lab.com/products.asp

 

Använder själv ett SATA-II USB3.0 kabinett från Deltaco och en OCZ Agility 3 120 GB (SATA-II). Får hastigheter runt 150 MB/s när jag mäter med Blackmagic. Med samma disk har jag tex fört över systembackup mha flyttassistenten, 100 GB på 20 minuter. Och även om det "bara" ger en hastighet på ca 85 Mb/s så sitter man bara och njuter när man ser hur fort det går :-).

 

Men som sagt, finns mycket som påverkar. Filtyp och filstorlek, kontrollerkortet i SSDn och sedan sitter ju ett även kontrollerkort i chassit.

 

Blackmagic är ju som program en smula mystiskt och uppenbarligen främst avsedd för folk som jobbar med film/video inspelning/redigering. Att hitta ett mer informativt Benchmarkprogram för ändamålet och som inte kostar skjortan vore ju tacknämligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur som helst USB 3 Är så så så MYCKET bättre en USB 2 & FW

FW går väll an att behålla ( Men jag har bytt ut alla USB 2 diskar mot Thunderbolt 4st USB 3 6st

 

Fan va skönt att SLIPPA usb 2 helt och hållet hemma jobbet även ungarna har fått varsin Little bigg disk med Thunderbolt helt plötsligt känns det väldigt väldigt GAMMALT och sirap segt ! med USB 2

 

Borde väll sluta tillverkas USB 2 snart tycker jag ! Ett DÖTT gränssnitt ! TEMP-CustomEmoticon_MSN.madde_h@hotmail.com_-zova_2.gif

 

Vi får Hoppas på allt fler tillverkare anammar THUNDERBOLT & RAID + att samtliga USB 3 Får Sata 6 Gbit med Raid lösningar

4st 2;5" 7200rpm i Raid 0 via USB Sata 3 kommer ju både med Fart & Utrymme tappahakan.gif

 

År 2012 BORDE 6Gbit/s vara det LÅNGSAMMASTE

 

Håller inte FW också på att utveckla bättre Prestenda ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Tackar för svar!

 

Med andra ord borde jag kunna få ut mer av SSD'n med ett annat kabinett. Jag skulle klara mig väl med den hastighet jag fått hittills, 150MB/s är ju trots allt bättre än vad en bra mekanisk hårddisk klarar även om den sitter monterad i datorn. Men samtidigt stör det mig lite att jag begränsar en SSD som klarar mycket mer. Jag får se hur jag gör...

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...