mattsson Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Hej! Jag har läst en del på nätet hur man underhåller SSD. Det finns olika rekommendationer och jag vet inte riktigt vilken metod som är bäst. Det verkar som vissa metoder kan göra disken långsammare. Går det att återställa SSD till ursprunglig hastighet som när den var ny? Hoppas att någon kan ge mig några råd. M. v.h Henrik Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattem Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Trim Enabler, det enda du behöver. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIF Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Hej! Jag har läst en del på nätet hur man underhåller SSD. Det finns olika rekommendationer och jag vet inte riktigt vilken metod som är bäst. Det verkar som vissa metoder kan göra disken långsammare. Går det att återställa SSD till ursprunglig hastighet som när den var ny? Hoppas att någon kan ge mig några råd. M. v.h Henrik Vad har du för SSD ? Använder du TRIM ENABLER ? Hur gammal ? Använder du den endast som system disk & lagring på HDD ? vad har din dator för SATA 2 el 3 ? Lite mer info så är det lättare att ge bästa råd ! En Sanforce baserad SSD går INTE att återställa helt däremot Marwell får full Prestanda åter efter TRIM Man ska Också uppdatera SSD mjukvara vart efter ! DIF Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest anonymacy Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Vad har du för SSD och vad får du för värden om du testar hastigheten på den? Hur länge har du haft den? Själv använder jag "Blackmagic Disk Speed Test", finns på Appstore och är gratis... http://itunes.apple.com/se/app/blackmagic-disk-speed-test/id425264550?mt=12 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest anonymacy Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 ...och vilka "metoder" menar du? Länka? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsson Posted August 29, 2012 Author Share Posted August 29, 2012 Vad har du för SSD ? Använder du TRIM ENABLER ? Hur gammal ? Använder du den endast som system disk & lagring på HDD ? vad har din dator för SATA 2 el 3 ? Lite mer info så är det lättare att ge bästa råd ! En Sanforce baserad SSD går INTE att återställa helt däremot Marwell får full Prestanda åter efter TRIM Man ska Också uppdatera SSD mjukvara vart efter ! DIF Hej! Jag har en OCZ vertex 2, 240 GB och SATA 2. Ja jag använder TRIM ENABLER. Jag använder disken som systemdisk. Jag tycker att skrivhastigheten blivit långsammare. Den läser 250 mb/s och skriver 100 mb/s. Skrivhastigheten borde vara högre. Några bra förslag på åtgärder? /Henrik Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsson Posted August 29, 2012 Author Share Posted August 29, 2012 Vad har du för SSD och vad får du för värden om du testar hastigheten på den? Hur länge har du haft den? Själv använder jag "Blackmagic Disk Speed Test", finns på Appstore och är gratis... http://itunes.apple.com/se/app/blackmagic-disk-speed-test/id425264550?mt=12 Med Blackmagic Disk speed får jag läs ca 250 mb/s och skriv ca 100 mb/s. Disken är ca 2 år gammal. /Henrik Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsson Posted August 29, 2012 Author Share Posted August 29, 2012 ...och vilka "metoder" menar du? Länka? http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-20052922-263.html?tag=mncol;title /Henrik Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIF Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Hej! Jag har en OCZ vertex 2, 240 GB och SATA 2. Ja jag använder TRIM ENABLER. Jag använder disken som systemdisk. Jag tycker att skrivhastigheten blivit långsammare. Den läser 250 mb/s och skriver 100 mb/s. Skrivhastigheten borde vara högre. Några bra förslag på åtgärder? /Henrik Hej Du har en Sanforce SSD av den äldre mod & använder TRIM ENABLER Sandforce tappar med tiden och kan inte riktigt återställa prestandan Det du kan göra för att få upp prestandan är lite krångligt med OSX men via Bootcamp eller om du har en windows dator hemma är att Uppdatera Firmen på din SSD ( Värktyg & firm hittar du på Vertex hem sida & efter uppdatering göra en ny fräsch installation av OSX ( Det är det BÄSTA du kan göra för din SSD ) som sagt det är lite fixade & Trixande men din SSD kommer att Återställa sej SÅ MYCKET SOM ÄR MÖJLIGT ! VERTEX FIRM : http://www.ocztechno..._LE,_Agility_2/ Sä här DIF Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIF Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Hittade denna till MAC http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?103483-MAC-ONLY-Firmware-update Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest anonymacy Posted August 30, 2012 Share Posted August 30, 2012 Med Blackmagic Disk speed får jag läs ca 250 mb/s och skriv ca 100 mb/s. Disken är ca 2 år gammal. /Henrik Själv skulle jag vara nöjd med de siffrorna. Läshastigheten är ju ligger ju i princip på teoretiskt max. Värt att minnas är att TRIM också "stjäl"* en del hastighet... *de diskoperationer TRIM utför för att hålla hastigheten uppe på sikt tar i nuet lite diskhastighet i anspråk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest anonymacy Posted August 30, 2012 Share Posted August 30, 2012 Som jag läser artikeln du hänvisar till tar de upp 3 metoder som de hört att folk använder. Skulle även vilja påstå att artikeln avråder från metod 1 & 2 då du riskerar att sätta block som redan är "ready" i icke-"ready" läge och skulle därmed försämra hastigheten på din enhet. Vidare att man bara bör använda diskoptimeringsverktyg som TRIM om man upplever uppenbara problem med hastigheten på din enhet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DIF Posted August 30, 2012 Share Posted August 30, 2012 Som jag läser artikeln du hänvisar till tar de upp 3 metoder som de hört att folk använder. Skulle även vilja påstå att artikeln avråder från metod 1 & 2 då du riskerar att sätta block som redan är "ready" i icke-"ready" läge och skulle därmed försämra hastigheten på din enhet. Vidare att man bara bör använda diskoptimeringsverktyg som TRIM om man upplever uppenbara problem med hastigheten på din enhet. Helt rätt Ingen av dessa 3 är att tillråda med undantag för 3 vid Mycket nedsatt prestanda endast men VAR FÖRSIKTIG ! om du använder den ! TRIM drar ner lite på prestanda men då endast Sanforce som städar under användande dom andra styskretsarna städar efter användande ! och då berörs inde prestandan ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.