Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan man ha olika eller enbart en minnesmodul i Macbook?


Alphonze

Rekommendera Poster

Hej!

 

Frågor angående minnesinstallation i Macbook:

 

1. Har en "Mid 2009"-Macbook med 2,13 GHz-processor och undrar om man kan ha olika storlek på minnesmoduler i den eller måste man ha två likadana?

Minnestypen är enl Mactracker SO-dimm, DDR2, 200-pin, 800 MHz, PC2-6400. D.v.s. kan jag köpa EN ny modul och behålla en av de två standardmonterade?

 

2. Samma fråga för en "Late 2009" 2,26 GHz. Minnestypen är här istället SO-dimm, DDR3, 204-pin, 1066 MHz, PC3-8500.

 

Tack på förhand för svar.

 

mvh/A

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det funkar utmärkt att byta ut en minneskrets mot en större i dina datorer. Anledningen till att man eftersträvar att köra minnena "parade" är att man får ut bäst prestanda samt att man undviker eventuella kompabilitetsproblem som kan uppstå när man kör olika minnen. Även om de enligt spec ska stämma överens så kan olika märken gå olika bra ihop.

 

Men i "normalfallet" är det inga problem att mixa minnesmoduler samt den eventuella prestandavinsten på att "para" minnet mäter du enbart upp i testprogram och märkes inte under normala förhållanden och användning av datorn.

 

Det viktiga är att man köper minnen med samma spec, dvs hastighet, timings mm och undviker att blanda hastigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Men vet du om man kan köra med enbart EN modul installerad? Tänkte köpa 4GB först, men kanske uppdaterar senare med en 4:a till... Vill inte "låsa in" mig i två st 2 GB-moduler i onödan. Gäller alltså båda datorerna ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan man, men varför inte behålla den andra under tiden och då få 5 GB RAM?

 

Men de låga minnespriserna som är nu, varför inte köra på max från början?

 

Din första dator (nr.1) klarar max 6 GB, din andra dator (nr.2) klarar 8 GB som max enligt mactracker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Men vet du om man kan köra med enbart EN modul installerad? Tänkte köpa 4GB först, men kanske uppdaterar senare med en 4:a till... Vill inte "låsa in" mig i två st 2 GB-moduler i onödan. Gäller alltså båda datorerna ovan.

 

 

 

Dom är ju Riktigt Billiga idag det är nästan lika billigt att beställa ett PAR som att gå köpa 1 Modul !!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jo jag tänker testa med 5GB först (i den nyare datorn), men jag tänkte också att *om* det är inkompatibelt på nåt sätt så kan jag enbart köra med 4GB.

 

Däremot så kanske inte *den gamla* datorn har 4 GB-moduler att köpa?

 

Men, men.. oavsett så känns det bra att du kommenterar att det går att blanda en del, då kan jag köpa lite i taget som jag vill.

 

Tack igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...