Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airplay


Poder1

Rekommendera Poster

Hej,

När jag kör airplay från iMac till TV,n med apple-tv så ses skärmen men inget ljud kommer upp i Tvn bara bild. Ngt förslag på vad man kan göra?

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland behöver man ställa in TVns hdmi utgång, att både ljud och bild ska vara påslaget. Detta görs alltså i TVns meny.

Det går också att ställa ATV på att leda ljudet via den optiska utgången, den inställningen verkar ske per automatik..

 

 

Jag har hade problemet första gången men det löste sig genom att slå av och på min TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig började ljudet fungera efter ha startat mediaplayer och apple-tv -gått in under filken ljud i övre vänstra menyn och väljer-ljudenhet-airplay

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag märkt är när man startar en film med vlc och aktiverar airplay efter är att jag måste starta om vlc annars får jag ljudet till datorn bara (kör apple tv med hdmi till pioneer förstärkare till tv).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak som jag märkt är när man startar en film med vlc och aktiverar airplay efter är att jag måste starta om vlc annars får jag ljudet till datorn bara (kör apple tv med hdmi till pioneer förstärkare till tv).

 

Har precis samma "problem" ,dock inte så störande om man bara se till att aktivera airplay innan man startar vlc.... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Fredrik Birath

Länge sedan någon skrev här men jag har väldigt irriterande problem när det gäller det här. Ofta när jag startar Air Play synkar inte ljudet. Via ljudutgångsinställningar är det inte möjligt att ändra till Air Play enhet, den bara hoppar tillbaka till inbyggda högtalare. Det kan ibland lösas av att jag försätter datorn i viloläge och startar upp igen men oftast behöver jag starta om datorn för att få det att fungera. Någon annan med samma problem som kommit på en lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det skulle nog hjälpa om du berättade vad du har för generations Apple TV, vilken Mac och vilken version av OsX du har, samt vad du försöker köra över AirPlay och med vilken app.

 

Generella grejer som kan vara bra att ha uteslutit innan man påbörjar en stor felsökning är:

 

* Uppdaterad Apple Tv?

 

* Uppdaterat OS?

 

* Fungerar nätverket som det ska?

 

* Kolla inställningar i brandväggen eller 3'e parts appar som kan tänkas blockera trafik.

 

* Funkar din Apple Tv med andra enheter?

 

* Kolla serienumret: https://forum.macworld.se/topic/157345-apple-tv-utbytesprogram/

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länge sedan någon skrev här men jag har väldigt irriterande problem när det gäller det här. Ofta när jag startar Air Play synkar inte ljudet. Via ljudutgångsinställningar är det inte möjligt att ändra till Air Play enhet, den bara hoppar tillbaka till inbyggda högtalare. Det kan ibland lösas av att jag försätter datorn i viloläge och startar upp igen men oftast behöver jag starta om datorn för att få det att fungera. Någon annan med samma problem som kommit på en lösning?

Gäller visserligen inte Apple TV, men för mig är det samma sak med AirPort Express. Det går inte att välja den som enhet för utljud, trots att den är med i listan. Brukar hjälpa att starta om Expressen, men det är ju ingen bra lösning.

(iMac, OSX 10.9, förra generationen AirPort Express)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade att sätta lösenord för AirPlay (i AirPort-verktyg). Då verkar det fungera. Krävs dock att jag anger lösenordet varje gång jag väljer med alt under volym – trots att ”Kom ihåg lösenord” är markerat. Behöver däremot inte ange lösenord om jag väljer i Systeminställningar, Ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hej. Finns det någon anledning att ha lösenord eller pinkod för airplay? Rent säkerhetsmässigt alltså. För det är väl bara de som är anslutna till wi-fi-nätverket som kan använda airplay till apple-tvn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur ställer du in pinkod för AirPlay? Har aldrig hört talas om att det ens finns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pinkod kanske inte är rätt begrepp. Jag menar kod på skärmen som man väl fyller i varje gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pinkod kanske inte är rätt begrepp. Jag menar kod på skärmen som man väl fyller i varje gång?

Som inte har något med AirPlay alls att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men jag menar skärmkoden till apple tv eller vad nu apple använder för benämning på det. Inte skärmlåset på Iphonen eller ipaden.

 

Men det var inte frågan så det spelar mindre roll.

 

Jag undrade om säkerheten gällande apple tvn. Finns säkerhetetsnivåerna när man ansluter med airplay enbart för att förhindra andra från att störa och ansluta till apple tv eller är det något annat mer säkerhetsmässigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Ok, men jag menar skärmkoden till apple tv eller vad nu apple använder för benämning på det. Inte skärmlåset på Iphonen eller ipaden.

 

Men det var inte frågan så det spelar mindre roll.

 

Jag undrade om säkerheten gällande apple tvn. Finns säkerhetetsnivåerna när man ansluter med airplay enbart för att förhindra andra från att störa och ansluta till apple tv eller är det något annat mer säkerhetsmässigt?

 

Ja, det är isåfall anledningen - se fetstil ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ja, det är isåfall anledningen - se fetstil ovan.

Okej, tack!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...