Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iMessage

preat

Recommended Posts

En fundering ag har.. Har iPhone och iPad (med sim). Vill köra iMessage via mail på både telefon och padda.. När jag skickar iMessage från paddan så kommer det även upp på min iPhone.. Men messar jag från min iPhone så blir det från mitt tfn nr och meddelandet syns inte på paddan.. Någon som vet hur jag ska göra för att det ska skickas iMessage från mail på de telefon och padda?

Gå in inställningar för iMessage i iPhone och kolla vad som står på avsändar ID.

Gå in inställningar för iMessage i iPhone och kolla vad som står på avsändar ID.

Uppringnings ID finns och där kan jag välja antingen mobilnummer eller e-post.. Antar att jag ska köra e-post där då?

Jag tycker jag känner igen problemet: kan svaren nere vara till hjälp

både jag o min son har varsin iphone 4 samt att jag har en mba med mountain lion och när han (från sin mobil) skickar meddelanden till kompisar så dyker deras konversationer upp både på min mac och iphone,hur är det möjligt??

Du och din son kör med en och samma appleid. Kanske ni kan antingen skaffa en till eller avaktivera imessage?

Ni kör på samma Apple Id verkar det som..

Om man bara kör iMessage till folk baserat på telefonnummer och inte på deras Apple id, då har man inte det problemet.

Men det är inte mottagaren som avgör det utan avsändaren, genom det som kallas för "Avsändar ID" i inställningen för iMessage i telefonen - det är där man ställer in ens avsändaridentitet och hur mottagaren ska kunna svara.

Det går alldeles utmärkt att skapa ett konto utan att koppla det till ett kreditkort: Klicka här och följ instruktionerna.

Men de där länkarna handlar om problemet att meddelanden från en kontakt kommer till flera enheter, vilket är naturligt för enheter som har samma Apple ID. Alltså från ett Apple iD -> ett annat Apple ID. Den här personen vill inte att när en kontakt skickar ett meddelande att det meddelandet hamnar på alla enheter som är inställda på ett Apple iD.

Det problem vi diskuterar i tråden är när ett meddelande skickas från en enhet så vill frågeställaren att detta meddelande också ska dyka upp på de andra enheterna som är kopplade till samma Apple ID som den enhet som skickade iväg meddelandet. Alltså att det avsända meddelandet ska finnas på alla enheter som har samma Apple ID som den avsända enheten.

Alltså två olika frågeställningar och problem.

Men de där länkarna handlar om problemet att meddelanden från en kontakt kommer till flera enheter, vilket är naturligt för enheter som har samma Apple ID. Alltså från ett Apple iD -> ett annat Apple ID. Den här personen vill inte att när en kontakt skickar ett meddelande att det meddelandet hamnar på alla enheter som är inställda på ett Apple iD.

Det problem vi diskuterar i tråden är när ett meddelande skickas från en enhet så vill frågeställaren att detta meddelande också ska dyka upp på de andra enheterna som är kopplade till samma Apple ID som den enhet som skickade iväg meddelandet. Alltså att det avsända meddelandet ska finnas på alla enheter som har samma Apple ID som den avsända enheten.

Alltså två olika frågeställningar och problem.

OK jag fattade det så att de båda har samma Apple ID :)

På telefonen ska du ställa in både telefonnummer och epost. Så har jag det och det fungerar bra. Kör du senaste MacOS får du ju även upp meddelandena på datorn.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...