Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Dra ner filstorleken på ett powerpoint ?

sandra01

Recommended Posts

Nån som vet vart jag hittar denna funktionen i powerpoint? Filerna är för stora och måste förminska dem men vet inte hur.. Vet att det går på PC men i Mac har jag ingen aning.... Hjälp! wacko.gif

Ja, jag misstänkte att det skulle vara den... Men när jag sparar på lägsta bildkvalite så är filen fortfarande precis lika stor som när jag sparar på den högsta... Vad beror det på?

Varför spelar det någon roll att filen är för stor?

Hur många "slides" innehåller presentationen?

Hur många bilder (fotografier) innehåller presentationen?

Hur stor är presentationen i bytes?

Jag vet inte riktigt det är personen jag ska skicka den till som vill ha den i mindre.. De är 17 och 18 MB stora. Och där är bara 8 slides... Det är nämligen dokument som bilder fast jag har beskärt dem inne i powerpoint för att bara få med det lilla jag vill ha. Vet inte om det har med det att göra? Kanske jag delar upp pdfen i photoshop först o sen lägger in bilderna i PPT. Blir den mindre då tro?

Jag vet inte riktigt det är personen jag ska skicka den till som vill ha den i mindre.. De är 17 och 18 MB stora.

Det är ju löjligt små filer. Och har du redan beskurit bilderna så är det nog inte mycket att göra.

Jag trodde det var kanske 100 slides med fotografier i storleksordningen 10 MB styck så hela presentationen blev 1 GB eller något åt det hållet.

Lyckades med det på PC igår men MAC känns fortfarande omöjligt... På PC kunde man gå in på format och klicka på första bilden o välja typ nåt i stil med att bara visa det som syntes och det som jag klippt bort skulle liksom försvinna helt o hållet. För när man drog i bilden med beskärningssverktyget så dök ju resten av bilden fram igen. Då gick filerna ner till 2 MB !

Vet ni vad jag menar? :-) Finns det funktionen någonstans i MAC versionen ?

I PowerPoint 2011 finns valet Minska filstorlek under Arkiv-menyn. Det finns en del att läsa i Hjälpen om du söker på komprimera. I tidigare versioner av PP verkar det inte finnas något sådant meny-kommando.

När du har minskat bildfilerna enligt Bo_H:s Alternativ, blir det någon skillnad i filstorlek om du sparar om bilden, "Spara som …" i Arkiv-menyn? Det finns förresten möjlighet att välja bildstorlek när man sparar om bilden också, titta på Alternativ-knappen i dialogrutan för Spara som …

Det är ju löjligt små filer. Och har du redan beskurit bilderna så är det nog inte mycket att göra.

Jag trodde det var kanske 100 slides med fotografier i storleksordningen 10 MB styck så hela presentationen blev 1 GB eller något åt det hållet.

Varför måste filerna vara så där stora, det handlar väl om skärm/projektorpresentation, inte fyrfärgstryck i magasin med bestruket papper? Jag som tyckte 17-18 MB lät rätt mycket... fundersam.gif

I många företag skickas presentationer runt via mailen, och då är små filstorlekar ganska väsentligt, iaf om du frågar de som hanterar mailservrarna (17-18 MB borde iofs inte vara något större problem). Sen att presentationer inte är gjorda för att distribueras via mail är en annan sak...

edit: + att många användare på sådana företag inte har de senaste datorerna, och då är tunga presentationer ett otyg.

De är 17 och 18 MB stora. Och där är bara 8 slides.

Fick en PowerPoint med 14 slides på 47MB. Det var bara bilder/fotografier på 13 slides.

PowerPoints utan bilder/fotografier är mindre (förstås).

Presentationer med stora bilder kan onekligen vara effektfulla, men jag ser ingen anledning att varje bild ska behöva vara mer än max 1 MB?

Presentationer med stora bilder kan onekligen vara effektfulla, men jag ser ingen anledning att varje bild ska behöva vara mer än max 1 MB?

Inte jag heller, för skärmvisning behöver man ju ingen resursdel, man kan optimera filstorleken för webben, i princip.

Jag kör PP 14.1. Under File hittar du "Reduce File Size". Där kan du välja i vilken kvalitet du vill spara, Best for printing, email etc.

Nej, då har man förmodligen inte sparat om bilderna i rätt antal pixlar innan importen till presentationen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...