Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vill uppgradera gammal iMac till Lion


Katana

Rekommendera Poster

Halloj allihopa!

Jag har rensat ur alla filer och lagt dessa på en extern disk för att kunna blåsa ut och börja om på min gamla iMac från 2006. Tänkte testa installera Lion på den, och det enda sätter jag hittade först var att dra ned det olagligt då jag inte hittar några köpalternativ. Kan tyvärr inte installera om från en clean install med denna, utan har kvar alla gamla filer och möjligen en del moddar.

Finns det något sätt att köpa Lion från App Store numera? Kan inte få upp något sådant alternativ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle gjort detta innan dom släppte Mountain Lion, tyvärr så,är det bara den det går att köpa. Fanns ju USB minne med Lion som Apple sålde, finns kanske någotpå blocket/tradera eller här på forumet som kan sälja/ ev. Låna ut.Annars får du nog ta pirat vägen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) det går inte.

2) minst 8 GB RAM behöver du.

3) kör med SnowLeopard istället

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 Gb RAM är verkligen inget måste. Med tanke på att min Air kör ML på fyra och den orensade installationen av Lion rullar på med 2 GB, tror jag inte det är något måste. Tror snarare det är avsaknaden av SSD som gör den största skillnaden då jag fortfarande har 770 MB ledigt RAM.

Då blir det att nedgradera till Snow Leopard igen och köra den omständiga vägen... tack ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lion USB-minnet är mig veterligen inte indraget än, även om Lion är det från App Store.

Både Lion och Mountain Lion går fint på 4Gb, det har jag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Den funkar med Lion, jag har en sådan rullande själv, med 2,5 GB RAM. Går fint, utan problem.

 

 

 

 

Fungerar och fungerar.... så länge man inte gör så mycket räcker det till. OS X drar en hel del, en webbläsare också, har man integrerad grafik snor den 250 MB och har man senett par användare som är inloggade så knäar datorn betänkligt. Tänker man sig att redigera i Photoshop eller film så lycka till säger jag. Se bifogad bild på min halvgamla iMac 21" med 12 GB RAM ut när dottern har lajjat med iMovie. Det räcker precis. Och då har jag SnowLeopard som drar mindre än Lion.

...

Sen när RAM-minnet är slut och datorn tänker använda hårddisken som tillfällig lagring och den är gammal, liten och välfylld så kommer tuggandet att pågå i evighet.

...

Men lite surf med iTunes i bakgrunden går fint!

post-363-042589700 1346143577_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar och fungerar.... så länge man inte gör så mycket räcker det till. OS X drar en hel del, en webbläsare också, har man integrerad grafik snor den 250 MB och har man senett par användare som är inloggade så knäar datorn betänkligt. Tänker man sig att redigera i Photoshop eller film så lycka till säger jag. Se bifogad bild på min halvgamla iMac 21" med 12 GB RAM ut när dottern har lajjat med iMovie. Det räcker precis. Och då har jag SnowLeopard som drar mindre än Lion.

...

Sen när RAM-minnet är slut och datorn tänker använda hårddisken som tillfällig lagring och den är gammal, liten och välfylld så kommer tuggandet att pågå i evighet.

...

Men lite surf med iTunes i bakgrunden går fint!

 

Du har över 1 GB ledigt och 7,7 GB inaktivt... känns inte som att det borde vara några extrema problem egentligen?

Jag har inte integrerad grafik, iMovie-redigerandet är flyttat till Airen som klarar det galant med SSD och 4 GB Ram. Det blir surf, iTunes, möjligen filmvisande. Det är inga problem.

Annars kan vi lika gärna dra parallellen att 8 kärnor på 3 GHz styck, 64 GB RAM och fyra SSDer i raid inte räcker till, för att man vill kunna rendera tio olika 100 GB 3D-modeller samtidigt som man redigerar film på fyra olika användare... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har över 1 GB ledigt och 7,7 GB inaktivt... känns inte som att det borde vara några extrema problem egentligen?

Jag har inte integrerad grafik, iMovie-redigerandet är flyttat till Airen som klarar det galant med SSD och 4 GB Ram. Det blir surf, iTunes, möjligen filmvisande. Det är inga problem.

Annars kan vi lika gärna dra parallellen att 8 kärnor på 3 GHz styck, 64 GB RAM och fyra SSDer i raid inte räcker till, för att man vill kunna rendera tio olika 100 GB 3D-modeller samtidigt som man redigerar film på fyra olika användare... ;)

 

Det är inga extrema problem heller. Men tanken var att visa att det drar mycket RAM om man vill göra mer än att bara surfa. Det som är inaktivt minne nu har använts av iMovie nyss bla. Jag vet ju inte kunskapsnivån på alla som läser här...Tummeupp.gif

...

Det som man tittar på för att se om RAM räcker är Sidor ut som borde vara noll med 12 GB RAM men det visar att bitvis har det inte räckt faktiskt. Hela inlägget är bara till för att korrigera den som tror att med 2,5 GB är det inga problem och allt fungerar, vilket inte är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den burken är det frun som sysslar med bilder på. När inte hon sitter vid datorn är det barnbarnet som spelar WoW och lyssnar på musik på den. Samtidigt. Det går fint, oavsett vad du tror om det. Inga prestandaproblem. Jag har 4 GB både i min egen iMac och i min MacBook Pro, båda kör Mountain Lion. Går fint, inga prestandaproblem, och jag har inget behov av att uppgradera minnet.

 

 

Tron på att man behöver 12 GB RAM för att kunna göra något vid datorn är totalt överdriven såvida du inte använder datorn för att professionellt bearbeta film.

 

Det finns ett antal trådar om Macar som segar och det beror på att man har för lite minne. Jag bara hänvisar till dem.

...

Jag har ingen som helst tro på att jag måste ha 12 GB RAM. Eftersom jag hade 4 i burken och prismässigt var ett kit på 2x4 prisvärt så det blev 12. Men jag kan ju se att alla RAM-en faktiskt används i enstaka fall. Det är ju inte så hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, jag vet inte vad du menar med "fungerar", men om man kan spela World of Warcraft utan lagg, samtidigt som du har Safari uppe med youtube och iTunes så kategoriserar jag det som "inga problem att köra Lion med 2,5 GB RAM".

 

Kul för dig!pusspadig.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inga extrema problem heller. Men tanken var att visa att det drar mycket RAM om man vill göra mer än att bara surfa. Det som är inaktivt minne nu har använts av iMovie nyss bla. Jag vet ju inte kunskapsnivån på alla som läser här...Tummeupp.gif

...

Det som man tittar på för att se om RAM räcker är Sidor ut som borde vara noll med 12 GB RAM men det visar att bitvis har det inte räckt faktiskt. Hela inlägget är bara till för att korrigera den som tror att med 2,5 GB är det inga problem och allt fungerar, vilket inte är fallet.

 

Sidor ut får man väl oavsett så fort projektfilen går över antalet GB RAM man har, och det största projektet jag redigerat har hamnat på cirkus 22 GB, vilket är 20 mer än jag hade i RAM. Så klart mer RAM hade hjälpt men när jag redigerar film en gång om året är det en onödig kostnad gentemot tiden man får vänta... Jag har aldrig riktigt hängt på RAM-hysterien, precis som jag har struntat i GHz-racet, och att köra på 2 GB RAM mellan 2006 och 2011 var inga problem alls för mina behov, vilket är huvudsaken, AmIRight? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sidor ut får man väl oavsett så fort projektfilen går över antalet GB RAM man har, och det största projektet jag redigerat har hamnat på cirkus 22 GB, vilket är 20 mer än jag hade i RAM. Så klart mer RAM hade hjälpt men när jag redigerar film en gång om året är det en onödig kostnad gentemot tiden man får vänta... Jag har aldrig riktigt hängt på RAM-hysterien, precis som jag har struntat i GHz-racet, och att köra på 2 GB RAM mellan 2006 och 2011 var inga problem alls för mina behov, vilket är huvudsaken, AmIRight? ;)

 

Du verkar veta vad det är frågan om så jag är nöjd. Jag märkte att min iMac laggade och inte fungerade fullt ut med 4 GB RAM när dottern höll på och hon var irriterad över detta. Nu är allt frid och fröjd och min gamla 3 GHz-are funkar finfint. Sen tycker jag inte att det handlar om RAM-hysteri när man försöker göra folk uppmärksamma på hur det fungerar. Tummeupp.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...