Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dela Time Capsule, Extern hårddisk och Time machine


undercover702

Rekommendera Poster

undercover702

Jag är sedan i torsdags förra veckan nybliven ägare till en MacBook Pro med Retina skärm, detta är den första Mac datorn jag har haft så är en novis på detta området.

Problemet är att hårddisken inte är så stor på MacBooken så jag gick och köpte mig en Time Capsule.

Jag skulle vilja dela upp TC i två delar, en till Time Machine och den ena som en extern hårddisk som jag kan ha en mapp på skrivbordet som jag kan ha alla bilder, musik, filmer osv som jag kan komma åt senare via det trådlösa nätverket utan att jag behöver ha allt på datorn. Är detta möjligt och om det är så, finns det någon som skulle kunna skriva på ett bra sätt hur man delar upp TC på detta vis?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja dela upp TC i två delar, en till Time Machine och den ena som en extern hårddisk som jag kan ha en mapp på skrivbordet som jag kan ha alla bilder, musik, filmer osv som jag kan komma åt senare via det trådlösa nätverket utan att jag behöver ha allt på datorn. Är detta möjligt och om det är så, finns det någon som skulle kunna skriva på ett bra sätt hur man delar upp TC på detta vis?

 

 

En kommentar - inte riktigt ett svar: Jag har kört TimeCasule och TimeMachine c:a 3 år och det fungerar förträffligt - TM backar upp våra 3 Macar löpande till TC, den äldsta har historik ända tillbaka till början av 2010 som jag kan bläddra tillbaka i. Parallellt har jag ett antal mappar på TimeCapsule som fungerar som vanliga mappar på nätverket. Jag lägger filer där som tar för mycket plats för de mindre diskarna på datorerna och inte behövs hela tiden. Ser inte riktigt fördelen i att göra partitioner - det är bra att ha flexibilitet i hur mycket TM får lagra eftersom den sväller hela tiden. Med partitioner blir lagringsutrymmena låsta. De "öppna" mapparna på TC som inte används för TM är nåbara från alla datorer, även en PC Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

undercover702

Ok, men kan du radera filerna som du har på din dator och dom finns kvar så du kan kolla på bilderna eller filmer trådlöst sedan genom datorn då? Om det är så är det bara att gå in iTC och skapa ett par mappar och sen dra filerna till dom sedan då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men kan du radera filerna som du har på din dator och dom finns kvar så du kan kolla på bilderna eller filmer trådlöst sedan genom datorn då? Om det är så är det bara att gå in iTC och skapa ett par mappar och sen dra filerna till dom sedan då?

 

Ja det som ligger på TimeCapsule (utanför säkerhetskopieringen) hanterar man som på vilken extern disk som helst. Man kan se filmer i datorn direkt från TC men kräver nog att man inte har för mycket annan nätverksaktivitet igång samtidigt. Routern i TC är bra men har förstås ett tak. För att vara säker på att filmer inte hackar drar jag dom till datorn innan jag tittar. Det är bara att dra filer från och till TC och jag har även anslutit vanliga lösa USB-hårddiskar till TC som då blir diskar på nätverket. Ingen snabb lösning vid filkopiering - sladd alltid bäst - men ibland praktisk.

 

Var noga med att aldrig röra filarkiven som skapas på TC av TimeMachine, då kan det bli problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...