mrEmilK Posted August 27, 2012 Share Posted August 27, 2012 Om jag sparar ett dokument (t.ex. med Pages eller iAWriter) kommer det i Mountain Lion upp en "spara-som-ruta" som med förval är inställt att spara i iCloud. Jag har hela min mappstruktur med filer i Dropbox så varje gång är jag tvungen att klicka på Where, välja Dropbox eller någon mapp över Dropbox och först då kan jag klicka på den lilla pilen för att kunna leta reda på rätt mapp. Förut kom "finder-fönstret" upp direkt när jag valde att spara. Kan jag få den att välja en mapp på hårddisken som förval istället för iCloud? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrEmilK Posted September 2, 2012 Author Share Posted September 2, 2012 Nobody knows? Kanske borde postat i Allmänt om Mac istället.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xeric Posted September 3, 2012 Share Posted September 3, 2012 Såg nyligen ett tips på "Mac OS X Hints" om det. Tar i a f bort förvalet till iCloud. There is no way to change this in the GUI, but if you run the following command in Terminal, this will set the default save location to On My Mac for all iCloud-compatible apps: defaults write NSGlobalDomain NSDocumentSaveNewDocumentsToCloud -bool false http://hints.macworld.com/article.php?story=20120820003211714 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mrEmilK Posted September 3, 2012 Author Share Posted September 3, 2012 Perfekt! Tack så mycket! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mariafrelin Posted March 4, 2015 Share Posted March 4, 2015 Är ganska ny användare av macbook air och ny på detta forum. Har försökt hitta svar här men efter 30min inte lyckats..hoppas på hjälp! Försöker att spara dokument från ett mail i en nyskapad mapp som ligger på skrivbordet, men när jag klicker på "spara som" kommer bara vissa saker upp (skrivbord, dokument osv), det går inte att komma till "undergrupperna". Jag vill ju inte att dokumentet ska ligga direkt på skrivbordet, utan i mappen. Hur göra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted March 4, 2015 Share Posted March 4, 2015 1. Högerklicka / sekundärklicka på bilagan. 2. Välj "Spara bilaga".3. Välj Skrivbordet i listan till vänster, sedan välj din mapp som nu borde finnas i stora fältet till höger - du kan också dubbelklicka på den så öppnas den. 4. Klicka på Spara. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kiplon Posted March 4, 2015 Share Posted March 4, 2015 Är ganska ny användare av macbook air och ny på detta forum. Har försökt hitta svar här men efter 30min inte lyckats..hoppas på hjälp! Försöker att spara dokument från ett mail i en nyskapad mapp som ligger på skrivbordet, men när jag klicker på "spara som" kommer bara vissa saker upp (skrivbord, dokument osv), det går inte att komma till "undergrupperna". Jag vill ju inte att dokumentet ska ligga direkt på skrivbordet, utan i mappen. Hur göra? Kanske har du redan fått hjälp genom Raphaels svar? Men som ett tillägg till det så kan man ibland behöva öppna upp fönstret ytterligare för att hitta undermapparna. Klicka på den lilla svarta trekanten Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted March 4, 2015 Share Posted March 4, 2015 Ja alltså man kan göra på två sätt. Det jag berättade om är hur man sparar bilagan från Mail-programmet, från mejlet och lägger på hårddisken i valfri mapp. Sedan kan man spara från programmet man öppnar bilagan med.Är det MS Office du öppnar med så finns "Spara som..." direkt som alternativ. Är det Apples egna program så finns "Spara..." och det agerar som en "Spara som.." om du öppnar en bilaga från Mail som inte finns sparad på annan plats på hårddisken, det räknas som om man sparar dokumentet första gången. Och om du vill spara inifrån ett annat program då är det Kiplon visar som gäller, trycka på den lilla rutan till höger om namnet och som har en pil som visar neråt. Pil ner innebär att den vecklar ut sig så du får fler möjligheter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.