Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Från PC till Macbook Pro Retina display.. hjälp o tips


Jolundis

Rekommendera Poster

Hej! Jag är nu i valet och kvalet att skaffa en Macbook Pro med Retina display med 256 GB Flashminne.

 

Jag är förtilffället PC-användare och har 2 hårdiskar, sammanlagt ca 1,5 TB (bilder, musik osv.) och problemet jag ser över köpet av macen är att jag måste dessutom införskaffa en extern hårdisk eller liknande så att jag har kvar all min värdefulla data från PC:n.

 

En lösning jag ser är att skaffa Apple Time Capsule - 2 TB och föra över datan jag redan har till denna?? Eller hur anser ni att gå tillväga?

 

Tacksam för svar! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet.Tyvärr funkar inte TC på det sättet. Den läser av det du har på din dator och lagrar det där. Du kan inte gå in och lägga till och ta bort som du vill. Den gör en backup av din dator. Jag har en MBP-R och till den har jag en kopplad HD Raid1 på 2 TB och den är en Thunderbolt. Funkar perfekt till media.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det går att använda en TimeCapsule som nätverksdisk men det är kanske ingen perfekt lösning. Jag har en TC där jag använder den interna disken för back-up med Timemachine som ä ett back-up program som följer med datorn och är integrerat i MacOSX. Kopplad till den har jag ett par USB diskar med filer på.

 

Nackdelen är att det inte är supersnabbt. Det är också lite ostabilt om man kopierar stora filer mellan USB diskarna.

 

Jag vill inte ha filer ligga på TC eftersom att jag fått byta den en gång (de första hade barnsjukdomar) och blev av med det som låg på disken. Back-up en gör inte så mycket om den försvinner. Osannolikt att det händer samtidigt på datorn och TC. Men samma skulle ju kunna gälla vilken extern disk som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en MBP-R och till den har jag en kopplad HD Raid1 på 2 TB och den är en Thunderbolt. Funkar perfekt till media.

 

Klockrena svar på det jag funderade över ;). En likande lösning verkar rimlig. Detta ska jag kolla vidare på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det går att använda en TimeCapsule som nätverksdisk men det är kanske ingen perfekt lösning. Jag har en TC där jag använder den interna disken för back-up med Timemachine som ä ett back-up program som följer med datorn och är integrerat i MacOSX. Kopplad till den har jag ett par USB diskar med filer på.

 

 

Då kanske jag missuppfattade TS behov, eller så har jag inte koll på allt. Jag trodde han var ute efter en lagringsplats på TC som han har nu med sina externa. Idag har han 1.5 Tb på sina två externa HD, men datorn han funderar på att köpa har bara 256 GB. Därför trodde jag att han ville ha en TC och lagra sina 1.5 TB på.

Om de två externa han har idag funkar till TM så är ju allt löst. Då kör han på som vanligt efter sitt datorköp med sina två gamla externa kopplade till MBP-R. Men jag tyckte det var lite tråkigt att ha en ny dator med USB 3.0 och Thunderbolt men koppla in en HD med endast USB 2.0 så det blev en ny extern också med Thunderbolt. Det blev den här efter mitt behov:

 

http://store.apple.com/se/product/H8282ZM/A/western-digital-4tb-my-book-thunderbolt-duo-dual-drive-storage-system

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara för klargöra.. Jag har 2 interna HDD i min nuvarande stationära PC där jag lagrar min media, filmer, musik, bilder osv.

 

Mitt mål är att föra över all min data till en ny extern HD och ha den inkopplad i MBP-R för att komma åt min media lika lättillgängligt som förut. Mitt syfte är INTE att göra så mycket överföringar emellan diskarna (Flashdisken och Externa), utan enbart komma åt min media så lätt som möjligt på den externa.

 

Därav anser jag att Thunderbolt i nuläget känns aningen dyrt och därav räcker det med USB 3.0 extern hd.

 

Anser ni att jag gör rätt val?? :)

 

PS: tack så jätte mycket för bra svaren på mina frågor! Imponerande bra! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...