Bamseyoung Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Hej! När jag tar en bild med kameran för att sedan importera filerna till datorn så blir det mycket runt omkring som jag inte vill vara samt vill ändra storleken på bilden. Då brukar jag öppna filen ändra Windowsfönstret i önskad storlek och att sedan ta en Printscreen klistrar sedan in den i Paint och klipper ut de jag vill ha för att sedan skapa en ny fil klistra in och spara i .jpeg. Av någon anledning så blir bilden lite konstigt blek i färgerna då. Någon som vet varför? Den blir inte blek om jag öppnar filen i paint och sedan spara om den i .jpeg formatet. För övrigt är det en PC jag sitter på, har inte råkat ut för detta när jag använde min gamla Macbook som jag inte använder längre. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Telly82 Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Skaffa ett riktigt redigeringsprogram, som kan beskära och annat. Gud vet vad PrintScreen och Paint gör med färgskalan och annat som har med färgåtergivningen att göra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Gå tillbaks till Mac så är problemet löst! Förhandsvisning är ju ett alldeles utmärkt inbyggt program i Mac, exempelvis, för enklare bildredigering. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bamseyoung Posted August 26, 2012 Author Share Posted August 26, 2012 Så laddade ner Paint.net på http://www.getpaint.net/ som var ett gratisprogram. Nu importerar jag filen och resize:a den och spara i .jpeg samt klipper bort det jag inte vill ha med. Så nu blir det ingen konstig blekning. Provade även i det här programmet att först ta med samma princip som tidigare beskrivning men blir även blekt då. Men nu finns funktionen att kunna ändra storleken med "resize" så problemet löst. Men tycker ändå att det är konstigt att har man tagit en printscreen och klistrar in det i paint så ser det ut som det ska göra det är inte förrän man har sparat ner till ett filformat och sedan öppnar den som det blir blekt. Hursomhelst så har jag fått en ny metod hur jag ska göra som fungerar som jag vill. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.