Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mappen Bibliotek i hemmappen är gömd fr o m Lion

e-snobben

Recommended Posts

Om du av nån anledning behöver rota i hemmappens biblioteksmapp, gör då enligt följande:

I Finder, välj menyn Gå, tryck sen ner alt-tangenten så dyker den mappen upp en bit ner i menyn. Mappen är fr o m Lion gömd och går inte att klicka sig fram till på vanligt sätt genom hemmappen.

Jag fick användning av detta när jag ville kopiera över en gammal midi-konfiguration till Ljud-/MIDI-inställningar. Det luriga är att det finns mappar med samma namn på ett annat ställe, nämligen Bibliotek/Audio/MIDI Configurations, dvs på hårddiskens översta nivå. Men den mappen är tom, och varför den är tom och varför den finns överhuvudtaget har jag ingen aning om.

Mapparna i rotbiblioteket gäller för alla konton, medan mapparna som ligger under användare gäller för bara den användaren. I Mac OS X finns flera fördefinierade mappar och det är helt normalt att flera av dem är tomma, om de är tomma så har du inte kört något program som använder sig av dem. Mapparna finns där ändå därför att det är en standard var saker och ting läggs, och istället för att programvarorna man använder skapar egna mappar så ska de lägga grejjerna i de standardmappar som finns.

Vad jag vet så finns det tre Bibliotek-mappar. En i hemmappen, en som ligger en nivå högre upp på disken och en i System.

För att permanent visa Bibliotek (i hemmappen) i Finder kan man skriva

chflags nohidden ~/Library

i Terminal.

För att återställa gör man samma sak, fast med "hidden" istället för "nohidden".

Funkar även med andra mappar och filer.

Mapparna i rotbiblioteket gäller för alla konton, medan mapparna som ligger under användare gäller för bara den användaren. I Mac OS X finns flera fördefinierade mappar och det är helt normalt att flera av dem är tomma, om de är tomma så har du inte kört något program som använder sig av dem. Mapparna finns där ändå därför att det är en standard var saker och ting läggs, och istället för att programvarorna man använder skapar egna mappar så ska de lägga grejjerna i de standardmappar som finns.

Ok, det låter vettigt. Då slipper man också att andra program börjar konstra med systemmapparna.

Vad jag vet så finns det tre Bibliotek-mappar. En i hemmappen, en som ligger en nivå högre upp på disken och en i System.

För att permanent visa Bibliotek (i hemmappen) i Finder kan man skriva

chflags nohidden ~/Library

i Terminal.

För att återställa gör man samma sak, fast med "hidden" istället för "nohidden".

Funkar även med andra mappar och filer.

Fick det tipset av en annan också. Tycker det känns bättre att använda alt-tangenten i det här fallet, det är inte så ofta jag behöver funktionen. Men det är klart, det gäller att komma ihåg det till nästa gång, om ett år eller så :propellerbaver:

• 11 months later...

Hur gör man för att kopiera mappar från denna mapp till en annan dator via nätverk om man inte har en skärm ansluten till båda datorerna?

Jag satt med min MB Pro och hade kopierat över en låt från Mac Pro. Kom sen på att effect presets till den låten inte fanns med. Jag har kopplat skärmen som normalt sitter i Mac Pro till min MB Pro och tänkte först att skärmdelning ju inte kommer att fungera då. Men det gick bra att "dela skärm" ändå. Problemet var bara att jag inte fick nån hel bild av Mac Pro's "skärm" utan endast ett litet exposé-fönster. Därmed var det omöjligt att kopiera mappen genom att dra den från Mac Pro's bibliotek till MB Pro's skrivbord. Det finns även nån slags kopieringsfunktion i menyn man får genom att högerklicka, men den kopierade bara mappen utan dess innehåll.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...