kajsa Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Jag installerade mountain Lion igår och allt verkar fungera hittills utom programmet Mail. Jag kan ta emot post men inte sända iväg från programmet. Jag var inne och petade i mailinställningarna och det första jag såg var att på sidan Kontoinformation var smtpraden nedkopplad. Så är även smtp för mitt bärbara icenetmodem. Hur få bort denna nedkoppling? Där finns längst ner raden Redigera SMTP serverlista. Men nedkopplingen står kvar även om jag har rätt SMTP där. Någon som kan hjälpa mig få ordning på detta? Jag har en backup på Lion som jag startat ifrån och där fungerar allt OK, så det är inte själva kontakten med internet som krånglar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andyw Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Har precis samma problem sen jag uppdaterade till Mountain Lion, smtprelay1.telia.com (teliafiber) är nedkopplad och kan inte skicka mail, men jag tar emot mail från flera olika konton (webhotell). Har även installerat om med nytt system och ingen skillnad, efter kontakt med Applesupporten. Har även en Mac Mini med Snowleopard på där mailen fungerar som vanligt utan proiblem. Fick idag efter ytterligare en timme i telekö svaret att det är inget fel på min nya Mackbook Pro/Retina eller mjukvaran, det måste bero på att Telias SMTP inte fungerar med Mountain Lion... han föreslog att jag skulle nedgradera till Lion... (han höll väl med om att det var ju inte riktigt rätt väg att gå). Svaret var att dom kunde inte göra något för det var inte deras fel. Kollade även med Telia och dom hade ännu mindre till svar, bara att det var rätt smtprelay1.telia.com och det var tydligen ingen annan som hade problemet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Kört Kontrollera Skiva och Reparera Skivbehörigheter? Gör även en Säker start, och därefter vanlig start igen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Ta bort från serverlistan och lägg in på nytt och se om det gör någon skillnad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
andyw Posted August 29, 2012 Share Posted August 29, 2012 Nu är det löst, hittade på 99mac.se en tråd: Jag hade samma problem med SMTP efter uppdatering till 10.8 Jag har inget konto hos telia utan på en egen server med mail och eftersom Telia (med flera) inte tillåter att skicka via egen server på port 25 så använder jag också smtprelay1.telia.com som utgående server. Lösningen är att manuellt skriva in port 25 i avancerade inställningar vid "Ange anpassad port" och sedan spara. (Alltså under "Redigera SMTP-lista..." i kontoinställningar) Stort tack till Hammar där! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pocahontas Posted August 30, 2012 Share Posted August 30, 2012 Du ska inte ta bort ditt konto. nej gå in Utgående Serverlistan , bläddra och ta bort där Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajsa Posted August 30, 2012 Author Share Posted August 30, 2012 Pocahontas! Dina råd har inte hjälpt. Andyw! Inte heller dina råd har hjälpt! Raphael! Ya bort från serverlistan? Jag tänkte testa men om jag klickar på kontot så kommer det upp följande varning : ¨Är du säker på att du vill ta bort POP-kontot Kajsa och alla brev i det? Kontots inställningsformation, brelådor och alla brev raderas permanent från datorn. Eventuella brev på e-postservern påverkas inte¨ Jag vill ju inte bli av med alla mail som jag sparat . Problemet är alltså att det står (nedkopplat) efter smtprelay1.telia.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajsa Posted August 30, 2012 Author Share Posted August 30, 2012 Hej Pocahontas! Jag har fått dina meddelanden och gjort som du föreslår; tagit bort och skrivit i ny smtp adress. Men i alla fall står den sedan som nedkopplad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted August 30, 2012 Share Posted August 30, 2012 Om den står som nedkopplad så innebär det att Mail inte kommer i kontakt med den. Du har provat att köra "Välj anpassad port" och där skriva "25" istället för alternativet ovanför "Använd förvalda portar"? Prova bocka i och ur SSL och se om det gör någon skillnad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajsa Posted August 30, 2012 Author Share Posted August 30, 2012 Raphael! Jag har testat allt du föreslår. Enda resultatet är att jag inte kan ta hem post om jag bockar ur SSl. Men nedkopplad gäller vad jag än gör! Link to comment Share on other sites More sharing options...
andyw Posted August 30, 2012 Share Posted August 30, 2012 Då är det nog så att du ska prova med dom andra förvalda portarna ( 25, 465, 587 ) i ¨välj anpassad port¨ Link to comment Share on other sites More sharing options...
kajsa Posted August 30, 2012 Author Share Posted August 30, 2012 andyw. nej det fungerar inte med någon av dessa portar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
kokopelli Posted November 29, 2012 Share Posted November 29, 2012 Du ska inte ta bort ditt konto. nej gå in Utgående Serverlistan , bläddra och ta bort där Pocahontas löste problemet som varken Telia eller Apple kunde. Och hur löjligt enkelt var det! Att inte Apple kunde dennna lilla manöver är ju under all kritik. Och Telia, de vill bara ha ta betalt. tack Pocahontas från Susanne på Kokopelli som brottats med detta i fem långa timmar... Pust och Kram! Och Telias inställningar för utgående mail den 29 november 2012 är som följer: mailout.telia.com Port 465 och klicka i SSL Link to comment Share on other sites More sharing options...
kokopelli Posted December 4, 2012 Share Posted December 4, 2012 Näe, det funkar fortfarande INTE med Telias utgående server.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
xeric Posted December 4, 2012 Share Posted December 4, 2012 För Telia: SMPTserver(s): smtprelay1.telia.com mail1.telia.com mailout.telia.com Port(ar): 25 465 # SSL Se till att den autensierar med "Lösenord" Telia's guide: http://www.telia.se/privat/support/epost/konfigureraepostkonto#tabMenu_0=applemail'>http://www.telia.se/privat/support/epost/konfigureraepostkonto#tabMenu_0=applemail http://www.telia.se/privat/support/epost/konfigureraepostkonto Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.