Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Typsnittsbok i Lion 10.7.4

Slandrom

Recommended Posts

Har problem med typsnitten i Lion. Under Alla typsnitt har samtliga en kopia av varje variant. Dom är visserligen Av men vill helst ta bort dom. Går inte med något kommando att ta bort dom utan måste göra det manuellt med varje typsnitt genom att aktivera det avaktiverade typsnittet och sedan välja bort en av dom. När jag gör det försvinner typsnittet från "Användare". När jag tittar på infon ser det ut så här:

Plats /Users/bjornlarsson/Library/Fonts/Kannada MN.ttc (aktiv kopia)

Andra kopior /Library/Fonts/Kannada MN.ttc (inaktiv kopia)

När jag tagit bort den inaktiva kopian flyttas plötsligt den som är kvar till platsen där den inaktiva var tidigare

Plats /Library/Fonts/Kannada MN.ttc

Det som är konstigt är att den adressen som anges för "Användare" inte finns. Jag har varken bibliotek eller fonter under "användare" som alltid funnits i tidigare system. Datorn är ny så jag har inte gjort något som kan påverka det här.

post-42719-088764400 1345980952_thumb.png

Detta vore i och för sig en befrielse eftersom jag är ensamanvändare och aldrig gillat att fonterna läggs i olika mappar, men den directory som finns i typsnittinfon, var kommer den ifrån om den inte finns?

I typsnittsboken finns 3 huvudsakliga samlingar:

post-42719-056679300 1345981021_thumb.png

Vad står Dator för? Kan inte vara systemfonter för där finns fonter som inte hör dit och 95% av fonterna är avmarkerade.

Behöver jag verkligen Dator & Användare?

Kan jag inte slänga dom helt enkelt och bara använda "Alla typsnitt"? Då kanske kopiorna försvinner?

Tacksam för svar.

Björn

Mac OS X har en struktur som utgår från att det finns minst en användare, även när du är ensamanvändare så är du ändå en användare - vilket innebär att det finns alltid ett användar-konto och därmed ett bibliotek med inställningar för användaren, och dokument etc för användaren. Du kan inte frångå detta, för detta är centralt i hur Mac OS X är upplagt.

Du har ett bibliotek under din användare även om det inte syns. Det är nytt från Lion att biblioteks-mappen är dold därför att man inte ska gå in och rota i den hursomhelst.

Men den går givetvis att få fram om du verkligen vill rota i den. Gå in på Finder och i Finder-menyn välj "Gå". Håll nu nere Alt-tangenten och mellan "Hem" och "Dator" ska nu uppenbara sig ett nytt alternativ "Bibliotek". Klicka på den så är du inne i användare - bibliotek.

I Typsnittsboken så kan du välja i inställningar om du vill att nyinlagda typsnitt ska läggas in under Dator eller Användare. Läggs de in under Dator så finns de tillgängliga utanför användarkontona och därmed tillgängligt för alla konton. Om de läggs under Användare så finns det tillgängligt bara för den användaren. Allt som läggs in under Användare finns bara tillgängligt för den användaren. Är du ensamanvändare spelar det egentligen ingen roll om de ligger i Användare eller Dator för du har ju tillgång till dem ändå oavsett. :)

Det som ligger under "Samlingar" är bara en sortering, det fungerar på samma sätt som i andra program på Mac - exempelvis som Adressboken med Grupper, eller iTunes med Spellistor.

Och nej, att ta bort sorteringar tar inte bort dubletter. Under Redigera finns "Leta efter aktiverade dubletter", den kan du använda för att hitta dubletter.

Det tycks mig som att du har typsnitt både under Dator (alltså i Biblioteket i rotkatalogen på hårddisken, utanför alla användarkonton) och så har du en del dubletter av dessa under biblioteks-mappen under din användare.

Tack för ett snabbt svar!

Det där med att hålla ner alt för att hitta användarbiblioteket hade jag inte en aning, men det förklarar ju också varför jag inte fick saker att gå ihop.

Vad gäller dubletter så är ju alla dubletterna avaktiverade så aktiva dubletter hittar den inte, men jag skulle ju gärna bli av med dom.

Är det någon vits med att fonterna på 2 ställen? Är det inte bäst att ha alla på ett ställe? användare/bibliotek eller bibliotek? Har alltid tyckt att det är onödigt detta med dubbla fontsamlingar. Om jag inte minns fel så letar programmen efter typsnitten i en viss ordning så det borde väl vara bäst att dom ligger där dom tittar först. Kan man t.ex radera alla under bibliotek?

Jag börjar begripa sammanhangen nu. Under "Dator" ligger alla kopior som är av. Dom som är aktiva är dom som jag tagit bort kopiorna på. Och det är dom som ligger under Bibliotek.

När jag sa att jag ville ta bort en samling menade jag just "Dator" för då borde ju alla kopior försvinna, men det är kanske inte rätt väg att gå?

Björn

Upptäckte precis att några fonter under "Dator" är systemfonter och då kan man väl inte ta bort "Dator".

Men det borde väl gå bra att slänga alla fonter under Bibliotek?

Björn

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...