Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Bakgrundsbild på skrivbordet försvinner hela tiden!

sirlindqvist

Recommended Posts

sirlindqvist

Har en bild som skrivbordsbakgrund.

Efter ett tag (vet ej hur länge) så är den borta. Jag märker det först när jag stängt alla fönster och visar skrivbordet. Då är bilden borta och det är bara en enfärgad blå bakgrund. Sätter jag då in bilden så kommer den såklart tillbaka men efter en stund är den borta igen... Varför?

Kan det vara en bugg i 10.8.1?

hur "sätter du in" bilden?

äger du själv bilden?

bilden måste ju finnas i ditt bildbibliotek som grund annars fungerar det inte.

Har en bild som skrivbordsbakgrund.

Efter ett tag (vet ej hur länge) så är den borta. Jag märker det först när jag stängt alla fönster och visar skrivbordet. Då är bilden borta och det är bara en enfärgad blå bakgrund. Sätter jag då in bilden så kommer den såklart tillbaka men efter en stund är den borta igen... Varför?

Kan det vara en bugg i 10.8.1?

Jag har samma problem. Fast jag har flera spaces. 4 inställda på min MacBook Retina och lika många på min externa skärm.

Den egna bild jag lagt på varje skrivbordsyta försvinner en efter en. Det är i samband med att man kör fullscreen. På den ena skärmen och den andra skärmen får den grå bakgrunden.

När jag senare går tillbaka till normal skärm så har jag tillbaka Mountan Lions Galax bild.

För tillfället har jag 2 bilder av fyra kvar på den externa skärmen men inga på Lap topens skärm. Logiskt eftersom jag oftast maxar fönstren på den stora externa skärmen och då får lap topen den grå bakgrunden.

Jag såg till att jag hade egna bilder igen på alla spaces så sent som igår.

Helt klart en bugg.

Tidigare försvann också mina egna bilder från skärmsläckaren på samma vis. Nu verkar den fungera rätt sedan några dagar. Antagligen fixades det i 8.01.

Det låter som om det borde rapporteras som en BUG !

sirlindqvist

hur "sätter du in" bilden?

äger du själv bilden?

bilden måste ju finnas i ditt bildbibliotek som grund annars fungerar det inte.

Har ju bilderna jag använder under mappen "Bilder". Verkar ju vara en bugg, den har redan försvunnit 2 ggr idag...

Har ju bilderna jag använder under mappen "Bilder". Verkar ju vara en bugg, den har redan försvunnit 2 ggr idag...

Om ALLA Rapporterar in till Utväcklarna så hjälper vi till att få våra OSX så bra som möjligt Utan BUGGAR !

det har att göra hur många % fel rapporteringa r Som påverkar deras Angelägenhet till att Granska Buggarna !

sirlindqvist

Om ALLA Rapporterar in till Utväcklarna så hjälper vi till att få våra OSX så bra som möjligt Utan BUGGAR !

det har att göra hur många % fel rapporteringa r Som påverkar deras Angelägenhet till att Granska Buggarna !

Hur rapporterar man då? Har haft min iMac i 2 veckor...

Lägger ni in bilderna under Skrivbord & skärmsläckare i Systeminställningar?

post-113-014766700 1345974409_thumb.jpg

sirlindqvist

Lägger ni in bilderna under Skrivbord & skärmsläckare i Systeminställningar?

post-113-014766700 1345974409_thumb.jpg

Jag går via det verktyget om det är det du menar?

Har bilderna i "Bilder" och väljer en mappen där och sedan har jag bilderna att välja på..

Ok, kan vara korrupt plistfil.. försöker minnas vad den heter

Och ni har gjort säker start, reparerat Skivbehörigheter till att börja med

samma problem här, använder jag en bild som ligger i mappen bilder så är det bara en enfärgad sida när jag startar upp datorn igen, använder jag däremot en av bilderna som ligger i macen från början så ligger den kvar som skrivbord

samma problem här, använder jag en bild som ligger i mappen bilder så är det bara en enfärgad sida när jag startar upp datorn igen, använder jag däremot en av bilderna som ligger i macen från början så ligger den kvar som skrivbord

I vilket format är bilden?

.jpg vet jag fungerar

sirlindqvist

Jag använder .jpg.

Idag var den borta igen..

Har haft iMacen ca 2 veckor och jag upplevde det inte alls första veckan utan det känns som att detta har börjat i samband med att jag installerade 10.8.1.

Datorn kom med Lion och det första jag gjorde var att uppgradera den till 10.8 direkt efter start och det känns som det funkat fram tills 10.8.1

Jag använder .jpg.

Idag var den borta igen..

Har haft iMacen ca 2 veckor och jag upplevde det inte alls första veckan utan det känns som att detta har börjat i samband med att jag installerade 10.8.1.

Datorn kom med Lion och det första jag gjorde var att uppgradera den till 10.8 direkt efter start och det känns som det funkat fram tills 10.8.1

Ganska säkert en bugg. Fenomenet har aldrig nånsin inträffat förut under mina många år med Mac. I 10.7 började det hända. 10.8 har jag öht inte installerat. Nu, i 10.8.1 har det ännu inte hänt, så jag trodde att buggen var fixad, men dina erfarenheter tycks tala emot det. Det jag har gjort är väl ett par s.k. säkra starter och behörighetsreparationer. Jag har fipplat rätt mycket med diverse ommöbleringar i Macen och gjort en del omstarter, men bilden har suttit där som klistrad. Så mitt råd till dej får väl bli att göra detsamma och se vad som händer.

(spekulationer om ev äganderätt till bilden samt "ovanliga" format och dylikt saknar helt relevans)

En annan bugg (är ganska övertygad om att det var) jag hade har också "fixats". Avsiktligt eller inte, är lite svårt att säga.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...