Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhoto o Aperture


kiplon

Rekommendera Poster

tror jag blir snurrig! har så laddat ner Aperture eftersom jag behöver kunna lagra alla mina foton på extern disk. Begriper faktiskt ingenting om hur APerture funkar, bland det tråkigaste jag vet är att söka i manualer och hjälpar som ofta också förutsätter förkunskaper - och det har jag ju inga, Brukar inte heller behöva det utan brukar kunna klura ut hur program funkar ändå. MEn i Aperture....??!! Men får väl kämpa på, en bit i sänder så... Eller är det någon som har info om någon lathund för "dummies"?

 

Men grejen var ju från början att jag ville kunna lagra bilder på min externa disk, där ena halvan är Time Machine funktionen och den andra är alla möjliga sparade filer från min f d PC. Alltså försöker jag skapa ett bibliotek på den externa där jag exv lägger alla äldre foton som jag inte tar fram mer än då och då. Men det går inte, kolla bilden vad som händer:

post-67957-035884400 1345920175_thumb.jpg

 

 

Vad gör jag för fel?

 

Sen undrar jag, var ligger originalet? Kvar i iPhoto eller i Aperture? Hur vet jag att de jag tror mig spara på en extern disk inte samtidigt belastar interna? Är det verkligen nån vits med att ha dubbla fotoprogram, slänga iPhoto? Jag har sökt svar på dessa frågor lite varstans på nätet. även i detta forum. Men antingen är inte frågan exakt likadan eller annars är svaren så obegripliga för mig och förutsätter att man kan hela macterminologin. Jag behöver få pedagogiskt upplagt svar som utgår från att jag är helt novis på detta.

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du den externa disken formaterad i Mac OS extended journalförd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, inte vet jag. Men så här ser det ut:

post-67957-023469800 1345922552_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan jag istället spara i den andra delen av den externa hårddisken, där jag har TMfunktionen? Eller vore det bäst att skaffa en extern till? Så här ser infon ut för den andra halvan av den partitionerade disken

post-67957-015605600 1345923102_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, inte vet jag. Men så här ser det ut:

 

Raden "Format: MS-DOS (FAT32)" svarar på den frågan...

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Töm disken och formatera om den till Mac os extended, journalförd.

Viktigt att du bara formaterar den partitionen.

Men då kommer den inte att fungera med en windows dator. Är det ett måste ska du formatera om den i ExFAT istället.

Men då finns det en risk för att Aperture lämnar samma felmeddelande som innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle säga att det bästa är att skaffa en extern disk till, eller två, för du vill väl även ha en backup på dina bilder från den externa disken du lagrar dom på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...