mattsson Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 Hej! Jag har funderat på att instalera en SSD disk i min Mac Pro 2008 early. Jag har funderat på att köpa en OCZ Vertex 4 256 GB. Datorn har SATA 2 och SSD SATA 3. Enligt följande forum http://www.99musik.se/showthread.php?295169-Installera-SSD-i-Mac-Pro-tips-och-r%E5d rekommenderas att bara köpa SATA 2 diskar till Mac Pro 2008 early. Det påstås att man bara får 1,5 GB/s istället för 3 GB/s som är max för datorn. Detta uppstod vid installation av en OCZ agillity 3. Enligt OCZ och SATA standarden skall SATA 3 vara bakåtkompatibel med SATA 2. Är detta något jag behöver oroa mig för? Kanske är det en Firmeware bug i OCZ agillity 3 disken? Hoppas att ågon kan hjälpa mig. M. v. h Henrik Link to comment Share on other sites More sharing options...
SirKnasen Posted August 25, 2012 Share Posted August 25, 2012 Tjejen har en Agillity 3 i sin MBP, vid tillfälle kan jag väl testa den i min Mac Pro early 2008. Just nu sitter en gammal Vertex 2 i min Mac Pro. Det är en SATA-II disk och jag har förhandlad länkhastighet 3 Gigabit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsson Posted August 26, 2012 Author Share Posted August 26, 2012 Tjejen har en Agillity 3 i sin MBP, vid tillfälle kan jag väl testa den i min Mac Pro early 2008. Just nu sitter en gammal Vertex 2 i min Mac Pro. Det är en SATA-II disk och jag har förhandlad länkhastighet 3 Gigabit. Hej! Det skulle vara snällt om du kunde testa disken i din Mac Pro. Link to comment Share on other sites More sharing options...
petah Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Jag har konfigurerat diskarna i min Mac Pro 2008 early så att jag har en systemdisk och alla användarfiler på en separat disk. Nu i augusti bytte jag min systemdisk mot en 256GB Samsung 830 SSD. När jag valde storlek kollade jag hur mycket ledigt utrymme det fanns på min nuvarande systemdisk. Efter byte till SSD tar systemet i själva verket bara 32GB (just nu) så en mindre SSD borde fungerat. Jag antar att swap, cache och andra filer växer när utrymme finns. Jag köpte billigaste paketet med bara en Samsung 830 och en CD (inte använd) som förmodligen passar PC. Jag valde en SSD SATA3 av kostnadsskäl, den är inte mycket dyrare men har längre "prestandalivslängd" än en redan gammal disk. Jag var dum nog att köpa en adapter för att montera en 2,5" SSD på en 3,5" diskplats. Den går inte att använda i Mac Pro! I stället monterade jag in min SSD på plats 1 med en tändsticksask som stöd under efter tips på nätet. Själva installationen av en SSD med bytet till ny systemdisk beskrivs bra här: http://macintoshhowto.com/hardware/how-to-speed-up-your-mac-with-a-ssd-drive.html Jag har inte aktiverat TRIM. Enligt motstridiga källor på nätet så har Samsung en tillräckligt bra garbage collection i firmware på SSDn. Om jag ser problem så får jag väl lösa dem senare. Är jag nöjd? Jo, det kan man säga. Uppstart tar mycket kortare tid, en omstart går mycket snabbt. Jag uppdaterade till Mountain Lion och 10.8.1 på väl under 30 min. De flesta program startar nästan direkt. Safari känns rappare, enda väntan verkar vara på bredbandet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SirKnasen Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Denna adapterlåda passar. Har en själv. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477696 petah kanske kan svara på vad han får för förhandlad länkhastighet med sin SATA-III SSD. Link to comment Share on other sites More sharing options...
petah Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Berätta för mig hur jag bäst får fram "förhandlad länkhastighet" så skall jag svara. Link to comment Share on other sites More sharing options...
petah Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 OK, jag hittade själv. Här kommer info. Intel ESB2 AHCI: Tillverkare: Intel Produkt: ESB2 AHCI Länkhastighet: 3 Gigabit Förhandlad länkhastighet: 3 Gigabit Beskrivning: AHCI Version 1.10 Supported Link to comment Share on other sites More sharing options...
SirKnasen Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Sök på Systeminformation i spotlight (lilla förstoringsglaset uppe i högra hörnet av skärmen vid klockan) I listan till vänster i Systeminformation väljer du Serial-Ata Till höger kan du nu se flera Intel "ESB2 AHCI" Markera den som har din SSD expanderad under sig. I rutan under längst upp ser du lite information bl.a Förhandlad länkhastighet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
SirKnasen Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Kanon, då lär vi kunna utesluta ryktet att SATA-III diskar enbart går i 1.5 Gigabit länkhastighet. Antagligen strul med Agility-3 diskens firmware eller något knas med kexts/drivisar eller dyligt med Mac Pro:n. Ska försöka testa tjejens Agility3 i min Mac Pro senare idag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsson Posted August 26, 2012 Author Share Posted August 26, 2012 Hej! Tack för all information. Det skall bli intressant och höra om Agillity 3 disken ger en länkhastighet på 3 GB/S (SATA 2). M. v.h Henrik Link to comment Share on other sites More sharing options...
SirKnasen Posted August 26, 2012 Share Posted August 26, 2012 Nu har jag kollat Agilityn i min Mac Pro 8-core early 2008, fungerade fint. Förhandlad Länkhastighet 3 Gigabit. Revision: 2,150000 (Antar detta menas att SSD:n har firmware 2.15, senaste är 2.22 men orkar inte mecka in den då det kräver Windows flashtool) I tjejens MBP early-2011 får Agilityn förhandlad länkhastighet 6 Gigabit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mattsson Posted August 27, 2012 Author Share Posted August 27, 2012 Nu har jag kollat Agilityn i min Mac Pro 8-core early 2008, fungerade fint. Förhandlad Länkhastighet 3 Gigabit. Revision: 2,150000 (Antar detta menas att SSD:n har firmware 2.15, senaste är 2.22 men orkar inte mecka in den då det kräver Windows flashtool) I tjejens MBP early-2011 får Agilityn förhandlad länkhastighet 6 Gigabit. Tack för att du tog dig tid att testa SSD i din Mac Pro. Då kan jag vara säker på att det inte kommer att bli några problem med OCZ vertex 4 :-). /Henrik Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.