Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Akut! Problem vid hårddiskbyte

Guest anonymacy

Recommended Posts

Guest anonymacy

Har sprungit in i ett problem jag inte haft förut, pga tidsbrist "slänger" jag upp en tråd här. Får be om ursäkt i förskott om det är lätt att hitta svar via Google eller här.

Situation: Har två Macbook Pro framför mig. Den ena är ny, den andra 3 år gammal. I den gamla sitter en SSD som ska in i den nya. Inte varit några som helst problem med vare sig den ena eller den andra disken innan detta.

Problem: När jag nu sätter in SSDn (En Agility 3) dyker en symbol inte helt olik den för trafikens parkeringsförbud på start skärmen. Håller jag ned alt. kan jag se partitionerna men som sagt, inget mer. Någon som vet vad detta kan bero på? Bytt dussintals diskar utan att något liknande hänt.

Tack på förhand! /S

*eg parkeringsförbud.

Har du kvar det gamla OS:et på disken i dess "nya" dator? Du skriver inget om ominstallation/kloning. Då är det inte säkert att det funkar, du måste ha den nya datorns OS (plus resten) på den.

Guest anonymacy

Har du kvar det gamla OS:et på disken i dess "nya" dator? Du skriver inget om ominstallation/kloning. Då är det inte säkert att det funkar, du måste ha den nya datorns OS (plus resten) på den.

Hm. Okej.

SSDn kommer från gamla datorn som dock kör OSX 10.7.X. (senaste Lion). Nya datorn kör samma OS men som sagt, kanske måste göra en "ren installation". Något man kan ordna med skivverkyg? Vore väldigt smidigt om jag slapp skyffla runt en massa data.

Hm. Okej.

SSDn kommer från gamla datorn som dock kör OSX 10.7.X. (senaste Lion). Nya datorn kör samma OS men som sagt, kanske måste göra en "ren installation". Något man kan ordna med skivverkyg? Vore väldigt smidigt om jag slapp skyffla runt en massa data.

Du kan klona disken med Carbon Copy Cloner eller SuperDuper. De kostar varsin liten slant. Annars är det ominstallation som gäller.

Guest anonymacy

Förtydligande:

Har tagit disken från gamla till nya datorn utan att göra förändringar på den. Båda kör dock samma version OSX.

Har gått bra för mig förut men det kan ju säkert ha varit flax.

Guest anonymacy

Du kan klona disken med Carbon Copy Cloner eller SuperDuper. De kostar varsin liten slant. Annars är det ominstallation som gäller.

Mm. Jag börjar inse att det är vägen jag måste gå... Och det är ju verkligen ödets ironi att jag lämnat alla installationsskivor för tidigare OSX hemma. Annars hade man väl kunnat stoppa i disken i burken som den är, startat med Installationsskivan, formaterat och installerat om OSX och därefter uppdaterat det. Och sedan hämtat användardatan från (färska) backupen.

Den nya macen bör du kunna installera om över nätet. Det finns ju stöd i EFI för sånt på nyare macar. Inga skivor eller någon återställningspartition behövs alltså.

Kom att tänka på en annan sak, det verkar lite känsligt med SSD diskar och SATA gränssnitten när man läser runt. Är du helt säker på att disken funkar i nya datorn? Prova att starta med en OSX DVD eller annan bootbar skva och kolla så att hårddisken dyker upp i skivhantering.

Guest anonymacy

Den nya macen bör du kunna installera om över nätet. Det finns ju stöd i EFI för sånt på nyare macar. Inga skivor eller någon återställningspartition behövs alltså.

Intressant. Känner ju knappt till konceptet mer än att det man betalar för ett chipset med den möjligheten. Kanske kan komma till användning, vi får se. Jag återkommer...

Kom att tänka på en annan sak, det verkar lite känsligt med SSD diskar och SATA gränssnitten när man läser runt. Är du helt säker på att disken funkar i nya datorn? Prova att starta med en OSX DVD eller annan bootbar skva och kolla så att hårddisken dyker upp i skivhantering.

Hårddisken känns igen när jag startar dator och håller in alt. för att få val av startskiva. När jag sätter tillbaka orginal-HDD och SSDn i extern kabinett kan jag använda den. Dessvärre har jag ingen OSX-skiva eller annat bootbart media med mig och sitter långt ute på vischan. Ödets ironi. Strax innan jag lämnade hemmet fingrade jag lite på högarna med olika startskivor men lät de ligga kvar, "ska ju inte ha dem nu". Kanske tänkte jag rätt (om citat ovan gör sig gällande), annars är det lite surt.

Nåväl, planen är nu:

Steg 1. Återställer OSX på orginal-HDD som nu åter sitter i nya MBP. SSDn med gamla OSX och användardata sitter nu i externt kabinett och skall föras över mha flyttassistenten.

Steg 2. Diskbyte, HDDn i extern och vice versa. Boota från externa och därefter gå in i App-store. Eftersom medföljande OSX är 10.7 kan jag ladda hem 10.8 ("claim ur OS upgrade" eller vad det nu heter), dock väljer jag SSDn som målskiva när installationen börjar.

Steg 3. När installationen är klar följer steget med flyttassistenten igen fast i omvänd riktning.

Steg X: När jag ändå håller på och meckar måste jag testa överföringshastigheter mellan SSDn i externa och mellan SSDn i min egen datorn. Kan bli intressant. Teoretiskt sett är det väl de mekaniska diskarna den i särklass största flaskhalsen nu när det finns USB3.0.

Återkommer...

Varje modell av Appledator har "sin" OS X-version med specifika drivrutiner för hårdvara. Även om det är "samma" dator så skiljer det tre år mellan dem och fast det är "samma" Lion är det inte samma Lion. Här är ett definitivt problem. Kanske det enda.crossfingers.gif

Guest anonymacy

Duger inte Superduper i sin Trial-version? Om jag förstår det rätt så klarar den av att göra fullständiga skivavbilder men inga avancerade inställningar? Eller?

SuperDuper funkade hur bra som helst för mig. "clonade" min MB 2011 HD till SSD häromdagen utan några problem

Men det är klart du måste ju komma åt båda samtidigt

Guest anonymacy

SuperDuper funkade hur bra som helst för mig. "clonade" min MB 2011 HD till SSD häromdagen utan några problem

Men det är klart du måste ju komma åt båda samtidigt

Använde du gratis- eller köpe-versionen?

Duger inte Superduper i sin Trial-version?

Jodå, det funkar bra.

Duger inte Superduper i sin Trial-version? Om jag förstår det rätt så klarar den av att göra fullständiga skivavbilder men inga avancerade inställningar? Eller?

Jag använder CCC och känner inte till SD så väl. Kan man göra en kloning rakt av i trialmode så borde det duga gott. Förutsatt att allt raderas på måldisken först.

Guest anonymacy

Ett problem dök upp, Superduper verkar inte gå att ställa in så att den gör en klon av såväl huvudpartition samt återställningspartitionen. Någon som har något bra tips, strategi på hur man kan hantera detta?

Guest anonymacy

Nu har allt ordnat sig... Kan konstatera att följande blev smidigast:

-Sätt gamla disken i externt kabinett (USB3.0 kabinett kostar en hundralapp)

-Använd sedan flyttassisten och flytta rubbet till nya/sämre disken. Mycket smidigt, OSX frågar till och med om du vill fortsätta använda dina gamla Timemachine-backuper :ThumbsUp:

-Ladda ned en ny kopia av OSX och installera på externa disken, när installationen är slutförd använder du flyttassistenen igen och för över informationen.

-Byt plats på diskarna fysiskt. Klart.

Summa summarum var det för mig ingen större vits att använda CCC eller Superduper. Fick mycket bra resultat med Flyttassistenen och med Superduper får man inte med återställningspartitionen från en vanlig installation. Det man möjligen vinner i tid jämfört med flyttassistenten är rätt försumbart om man använder ett hyfsat gränssnitt för dataöverföring (mao USB3.0 FW eller Thunderbolt).

Men viktigasta lärdomen är väl att ett bootbart OSX-media inte är helt fel att kånka runt på...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...