Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byte av CD-läsare iMac G3


Stran

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Har en iMac G3 på 400Mhz, detta är en av de lite senare G3-iMacarna alltså. Dock har CD-läsaren nu gett upp. Är det möjligt att byta denna eller sitter det någon speciell Apple-läsare i den som inte finns att få tag på längre? Om det går, är det möjligt att slänga in en DVD-läsare i den istället? Vilken skall köpas? Vad skall göras?

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska vara slot-in, slim, med IDE-koppling. Det finns inga speciella "Apple"-brännare, men de kan ha Apple-loggan på. De är ovanliga att hitta numera (allt är SATA). Hittade en på Prisjakt, men den fanns inte på lager längre. Den lilla plastfronten på bilden pillar man loss, så klart. Kanske via Alibaba, eller begagnat. Medlemmen Stereotypen jobbar med sådant här, han kanske har någon som du kan köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Har mailat Stereotypen, hoppas han har något!

 

Dwn har tyvärr inte FireWire, annars hade jag nog köpt en extern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla 400 MHz hade FireWire. Det var blå 350 MHz som inte hade det.

 

Min är en grön 400 MHz, men jag hittar fasen ingen FireWire :o. Inte bakom locket på högra sidan där USB, Ethernet m.m. finns. Eller har jag missat någonting?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min är en grön 400 MHz, men jag hittar fasen ingen FireWire :o. Inte bakom locket på högra sidan där USB, Ethernet m.m. finns. Eller har jag missat någonting?

 

Locket? Är nästan säker på att 400 MHz inte hade något lock över alla uttagen på sidan. Det fanns på 350:orna. Kan det vara så att din 400 har ett 350:s chassie med processorn (moderkortet?) bytt till 400? Annars är det ngt som inte verkar stämma. Kolla specen på t.ex. http://lowendmac.com/imacs/index.shtml

Om jag inte minns alldeles fel (var ju ett bra tag sen) så gick DVD-drivrutinerna öht inte att installera på vissa modeller av 350:orna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det fanns inget lock på 350 MHz. De enda som hade lock var den första generationens 233 MHz Bondi Blue.

Nej, på jobbet gjorde jag en "fax"* av en 350-maskin, inget lock där inte.

 

 

 

*(Den tog emot inkommande redaktionsfax och lade ut dem som pdf på en server).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt hemsidan några inlägg ovan skall det vara en iMac DV från 1999, som skall ha FireWire. Dock har jag ingen... Bifogar lite bilder nedan på den. Hoppas detta gör det lite klarare vad jag har för någon!

 

 

dh5oxt.jpg

 

2cdzsd0.jpg

 

wbrtkx.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är den näst första iMacen (Fruit Colors), som (ursprungligen) hade 266 eller 333 MHz processor. Läs mer här. Den har för övrig optisk enhet med släde så mina rekommendationer ovan stämmer inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ju jättekonstigt då informationsrutan säger att den är på 400 Mhz :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är ju jättekonstigt då informationsrutan säger att den är på 400 Mhz :/

Ja, det vore mycket märkligt, om nu inte någon har bytt processorn, vilket är (var) fullt möjligt när sådana uppgraderingsprocessorer fanns på marknaden. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om det nu skulle vara en tray-loading CD-läsare, är det fortfarande möjligt att byta ut den? Eller är det helt kört?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MIn gissning är att du skall ha en 5.25" "vanlig DVD-brännars med IDE /P-ata kontakt.

Det är det iaf i E-maccarna.

 

Så en sådan kam du säkert få tag i på loppis eller liknande, behöver inte vara Apples.

 

s[1]_ojopm5d3g9ryz1289754924.jpg

Man tar bara bort "flärpen" som sitter ytterst på släden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om det nu skulle vara en tray-loading CD-läsare, är det fortfarande möjligt att byta ut den? Eller är det helt kört?

Ja, visst är det möjligt. Guide finns här. Det som kan bli svårt är att hitta en ersättare som kan härbärgera den gamla plastlisten som följer med vid utmatningen av släden. Men det är ju en rent estetisk fråga. Den mer praktiska frågan är hur du ska hitta en brännare som stöds internt. Där ska du titta på PatchBurn.

 

MIn gissning är att du skall ha en 5.25" "vanlig DVD-brännars med IDE /P-ata kontakt.

Det är det iaf i E-maccarna. ...

Icke, sa Nicke, de är slimline de också, fast med släde. Tycker nog att de ser lite tjockare ut, dock, än dagens, det kan krävas distansbrickor. Ser ut så här (monterade på hållaren i chassit, bilde från iFixit):

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Forumet knasade och kopplade bort sig i tre timmar, därav försvann bilden (jag höll på att redigera lite). Här kommer bilden:

 

post-28798-095980700 1345923626_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...