Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ska jag byta ut Lion mot Mountain Lion?


Michael J

Rekommendera Poster

I morgon är sista dagen för mig att ansöka om det gratis utbytesprogrammet för Mountain Lion, så jag skrev en ansökan.

 

Jag har nu fått innehållskod för OS X Mountain Lion Up-to-Date, men tänkte att jag skulle fråga på forumet innan jag fortsätter.

 

Åsikterna om Mountain Lion skiftar något när man läser på MWF. När man använder sökfunktionen står (under Viktigt) saker man ska tänka på innan man laddar ned Mountain Lion, men också hur man åter laddar ned Lion - för dem som är missnöjda med Mountain Lion?

 

Eftersom jag inte använder datorn till mycket mera än att surfa, sköta ärenden och arbeta med bilder tror jag inte att det är någon större fara.

 

Som flera påpekat på forumet så är programmet inte särskilt dyrt, men kan man spara pengar är det lika bra att göra det.

 

Tycker ni att jag ska ladda ned nuvarande Mountain Lion, för att senare avhjälpa eventuella barnsjukdomar med Programuppdateringar?

 

Jag förstår att ovanstående inte verkar initierat, men det är därför jag frågar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart du ska Använda ditt ML !yeahbaby.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ladda ner nu, men du behöver inte installera på en gång. Det kan du vänta med om du känner dig orolig. Personligen har jag inte stött på några problem med ML på tre av de fyra macar som finns i hushållet. Den fjärde, en mini från 2006, är tyvärr för gammal...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ladda ner nu, men du behöver inte installera på en gång.

Exakt!

Om du inte laddar ner det kanske du ångrar dig om du vill installera det senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för uppmuntran!

 

Jag startade nedladdningen omkring 13.50-55 och Launchpad kom upp med ikonen för Mountain Lion, under vilken stod (och fortfarande står) "Hämtar…".

 

Nu har det gått ungefär en halvtimme och jag undrar om det ska ta så lång tid.

 

Ikonen är fortfarande matt och den vita punkten på "stationssökaren" står stilla längst till vänster (kan föreställa mig att den skulle röra sig mot höger allteftersom hämtningen fortsatte).

 

Måste jag släcka ned övriga program, ska jag klicka på ikonen, eller tar det helt enkelt så lång tid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör ML uta några problem, batteribuggen har jag inte märkt av särskilt då jag har en burk från -08 och ett batteri som inte är nytt. Men till den kommer det nog en fix. I övrigt känns systemet riktigt stabilt och snabbt kan väll tilläggas att jag kör med 8GB internminne så jag vet inte hur ML beter sig på 6 eller 4GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en hämtning på 4,6 GB, så den tar en bra stund. Jag har för mig att jag fick hem den på två-tre timmar, men det hänger på hastigheten på linan också.

Tack för upplysningen. Då väntar jag med att oroa mig!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag släpptes 10.8.1, antar att det är den som nu laddas ned i sin helhet för nya användare?

Intressant, men jag vet bara att det står "OS X Mountain Lion Up-To-Date" i mailet och att hämtningen hunnit halvvägs efter sex timmar.

 

Återkommer när jag vet, men i App Store står: "Uppdateringen 10.8.1…", vilket bör vara "Up-To-Date".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant, men jag vet bara att det står "OS X Mountain Lion Up-To-Date" i mailet och att hämtningen hunnit halvvägs efter sex timmar.

 

Återkommer när jag vet, men i Apple Store står: "Uppdateringen 10.8.1…", vilket bör vara "Up-To-Date".

Vi får hoppas att det fungerar hur som helst, en del har trassel med 10.8.1, se annan tråd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får hoppas att det fungerar hur som helst, en del har trassel med 10.8.1, se annan tråd.

Möjligen var det denna tråd som avsågs:

 

https://forum.macworld.se/topic/150989-1081-i-app-store/page__p__1564008__hl__10.8.1__fromsearch__1#entry1564008

 

Kanske klokast att avvakta med installationen (som självaste Pocahontas gör) tills frågetecknen rätats ut – vilket redan föreslagits ovan.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Möjligen var det denna tråd som avsågs:

 

http://forum.macworl..._1#entry1564008

 

Kanske klokast att avvakta med installationen (som självaste Pocahontas gör) tills frågetecknen rätats ut – vilket redan föreslagits ovan.

 

 

Jo, den var det, och tydligen har Apple redan släppt 10.8.2 för testning till Appleseed. Läs mer här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga problem med Mountain Lion 10.8.0 och har nu 10.8.1 och det fungerar också klockrent. Jag har MBP 2 år gammal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, den var det, och tydligen har Apple redan släppt 10.8.2 för testning till Appleseed. Läs mer här.

Tack. Ja, kära nån, snart har hemhämtningen pågått i åtta timmar, och har kanske hunnit 2/3, men programvaran börjar redan kännas omodern.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Ja, kära nån, snart har hemhämtningen pågått i åtta timmar, och har kanske hunnit 2/3, men programvaran börjar redan kännas omodern.

 

 

 

 

 

 

??? Vad har du för fart på linan ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inga problem med Mountain Lion 10.8.0 och har nu 10.8.1 och det fungerar också klockrent. Jag har MBP 2 år gammal.

Grattis. Hoppas att min MBP (sent 2011) fungerar lika bra efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

??? Vad har du för fart på linan ?

Säg det. Om din fråga inte är strikt retorisk får du gärna föreslå var jag ska titta efter.

 

Jag är faktiskt något förvånad, för jag tycker att andra program laddats ned snabbt, och har kollat anslutningen några gånger.

 

Kan det vara så att OS X 10.8.1 tar längre tid att ladda ned än föregångaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg det. Om din fråga inte är strikt retorisk får du gärna föreslå var jag ska titta efter.

 

Jag är faktiskt något förvånad, för jag tycker att andra program laddats ned snabbt, och har kollat anslutningen några gånger.

 

Kan det vara så att OS X 10.8.1 tar längre tid att ladda ned än föregångaren?

Eftersom uppdateringen släpptes idag kan servrarna vara extra ansträngda, kanske. Annars kan du testa hastigheten via Bredbandskollen (när internet inte belastas så klart)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom uppdateringen släpptes idag kan servrarna vara extra ansträngda, kanske. Annars kan du testa hastigheten via Bredbandskollen (när internet inte belastas så klart)

Tack för förklaring och testtips (ska testas)!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag släpptes 10.8.1, antar att det är den som nu laddas ned i sin helhet för nya användare?

Det var OS X 10.8 som laddades ned, men bland de 4 tillgängliga programuppdateringarna finns "OS X-uppdatering 10.8.1".

 

Med tanke på hur lång tid det tog att ladda ned 10.8 tror jag att jag väntar ett tag.

 

Installationen av 10.8 är klar och jag tycker att datorn verkar piggare än tidigare. Ljudet fungerar, liksom annat jag har använt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var OS X 10.8 som laddades ned, men bland de 4 tillgängliga programuppdateringarna finns "OS X-uppdatering 10.8.1".

 

Med tanke på hur lång tid det tog att ladda ned 10.8 tror jag att jag väntar ett tag.

 

Installationen av 10.8 är klar och jag tycker att datorn verkar piggare än tidigare. Ljudet fungerar, liksom annat jag har använt.

 

 

Okej, bra! :yeahbaby:

 

PS. Uppdateringen till 10.8.1 är dock bara 24,2 MB, via nätet (App Store vet ej).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, bra! :yeahbaby:

 

PS. Uppdateringen till 10.8.1 är dock bara 24,2 MB, via nätet (App Store vet ej).

För mig blev den 7.5MB från AppStore. Gick på 20 sekunder max.

Är väl lite olika beroende på vilken Mac-modell man använder, men borde vara någonstans mellan 7 och 24 MB på ett ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slänger in en fråga här istället för o skapa en ny tråd.

 

Om jag köper en Mac idag från ett ställe här i GBG så ingår "Lion". Inte mountain lion alltså.

Men jag har köpt mountain lion till en macbook pro en gång. Den datorn har jag sålt nu iofs.

Rensad och med Leopard som ingick när jag köpte den.

 

Då undrar jag om jag kan gå in på App Store på den nya datorn och ladda ner Mountain Lion på den gratis.

Alltså att det står "Du har redan betalat för den här nedladdningen och kan ladda ner gratis", något i den stilen.

 

Funkar det?

 

Sen har jag ju läst att man kan få ladda ner Mountain Lion gratis från Apple om man köper en ny dator idag, som bara har Lion installerat.

Det är väl utväg nummer två.

 

Utväg nummer tre är att köpa mountain lion igen på den nya datorn.

Om det inte ingår eller går att ladda ner gratis från App Store eller apple's hemsida.

 

Tackar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen har jag ju läst att man kan få ladda ner Mountain Lion gratis från Apple om man köper en ny dator idag, som bara har Lion installerat.

 

Japp, gå in på: http://www.apple.com/se/osx/uptodate/?cid=AOS-EMEA-DM-BTS12-CRM4-ConsumerStudentsFaculty och fortsätt sen på: https://uptodate.apple.com/UtdPrepareAction?program=Mountain%20Lion&locale=sv_se

Skanna in inköpskvittot, leta upp din Macs ID (serienumret) och fyll i formuläret. Tydliga instruktioner finns på sidan.

 

För mej tog det ca 100 minuter (kl 01 natten till fredag) att få ett par mejl från Apple innehållande nedladdnings-, aktiverings- och identitetskoderna (och så instruktionerna, of course och ML gratis, of course). Extremt snabbt jobbat av Apple; trodde faktiskt att skulle få vänta nån vecka, eller två. Trevligt med sådan superservice, seriöst och förtroendeingivande.

 

Nedladdningslänken (App Store) gav Mountain Lionversionen 10.8.1 direkt, utan omvägen via 10.8.

Nu är ML installerat och klart; verkar mycket stabilt. Jag har enormt många "gamla" program installerade, men enda inkompatibiliteten ML stötte på var en äldre version av Snapz Pro X (AmbrosiaAudioSupport.kext), som Installeraren satte i karantän. Då hade jag naturligtvis tidigare redan rensat mitt gamla användarkonto (det som skulle kopieras/flyttas till nya Macen) på allt som luktade PowerPC-kod, vilket är ett måste om man vill undvika problem med ML.

 

Gjorde även säker start och reparerade skivbehörigheter, som jag alltid brukar innan större installationer. Inget annat, tror jag. Efter nedladdningen, men före installationen gjorde jag ett par bootbara kopior av ML-installationsskivan mha programmet Lion_DiskMaker2.0.1, på en USB-sticka och en partition på en extern backup-HDD.

Hela installationen tog ca 35 minuter och förlöpte helt odramatiskt… alldeles som vanligt med alla möjliga tidigare OS X, skulle jag vilja påstå.

Otroligt smidig övergång (från Snow Leopard till Mountain Lion; jag har öht inte använt Lion mer än ett par dagar, dvs direkt innan ML-uppdateringen). Det var nog det hela, tror jag.

Det kommer att bli en hel del nyheter att bekanta sej med… och säkert några buggar också (ett par har jag redan upptäckt). Vet heller inte om jag gillar nya Mail (än?), men nya Safari 6.0 imponerar stort, direkt.

Lycka till med förberedelserna och installationen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...