zean Posted August 22, 2012 Share Posted August 22, 2012 Jag har en MacBook Pro från 2010 och jag laddade nyss ner Mountain Lion. Trodde att man skulle få alternativet att göra en clean installation och ta bort allt tidigare från datorn. Men det fick jag aldrig.Nu vill jag ominstallera alltsammans så att det blir som nytt men jag hittar bara en massa artiklar som säger att man måste göra olika typer av hacks eller att man måste ha ett USBminne på 8gig vilket jag inte har.Det måste väl ändå finnas något officiellt man kan göra? Eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koplimi Posted August 22, 2012 Share Posted August 22, 2012 Du borde ha en recovery-partition på din hårddisk som du kan starta från. Håll nere CMD+R eller ALT när du startar datorn. Radera sedan den partition du installerat på och välj att installera igen. (Kanske är onödigt att tydliggöra en sådan här självklarhet. Men när du raderar försvinner allt, så se till att ha backup!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
zean Posted August 23, 2012 Author Share Posted August 23, 2012 Det vill sig inte detta Gjorde som du sa med cmd + r och kunde då välja på - Återskapa från en Time Machine-säkerhetskopia-Installera om Os X- Få hjälp nätet- Skivverktyg Första gången testade jag Installera om Os X men det gamla var fortfarande kvar.Sedan valde jag skivverktyg. Valde hårdisken "320 Gb Hitachi" uppe i vänstra hörnet och sedan på fliken radera.Lät formatet varaMac Os Extended (journalförd) vilketjag hört ska vara rätt.Tryckte på knappen Radera. Bekräftar och får upp felmedelandet "Radering av skiva misslyckades. Fel.kunde inte ta bort skiva fån skrivbordet. " Så vad är det här? Jag förstår verkligen inte. Mycket tacksam för hjälp Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr Walker Posted August 23, 2012 Share Posted August 23, 2012 Vet inte riktigt men kolla så du markerade rätt partition av hårddisken. Rimligen kan du inte radera återställningspartitionen som du startade upp från och som är en del av din Hitachi hårddisk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Raphael Posted August 23, 2012 Share Posted August 23, 2012 Det stämmer att ominstallation av OS X i det fallet ominstallerar OS X utan att ta bort din dokument- och din program-mapp. En installation av Mountain Lion, eller vilket annat OS X som helst, på en existerande installation innebär faktiskt en "clean install" i den bemärkelsen att mappen med systemet ersätts av en ny mapp med ett nytt system. Så operativsystemet är "clean install". Det är informationen under användarnas hemma-mappar som inte rensas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
zean Posted August 23, 2012 Author Share Posted August 23, 2012 Ok, tack för informationen. Jag valde fel del av hårdisken. Nu gick det. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.